2015-01-07, 11:42
Medlem
anna_83s avatar
Är det sant att endast, eller med mycket få undantag, är afrikaner som drabbas av Ebola? Vad beror det på i så fall? Genuppsättning?

De fall jag har sett har endast rört sig om svarta. Låtvara med olika medborgarskap i fickan. Finns många de inte har gått ut med bild på dock så det behöver inte stämma.
Citera
2015-01-07, 11:46
Medlem
JnDs avatar
Så hon tages in igen... så de menar att hon fick åka hem och satt inte i karantän? helt jävla otroligt! Vad är det för nötter som styr och ställer i detta jävla land?

Ärligt talat... Jag är helt ställd på den idioti det finns i detta land. Någon som vet var fan denna dödsbärare bor... mitt i någon storstad eller?
Senast redigerad av JnD 2015-01-07 kl. 11:57.
Citera
2015-01-07, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83
Är det sant att endast, eller med mycket få undantag, är afrikaner som drabbas av Ebola? Vad beror det på i så fall? Genuppsättning?

De fall jag har sett har endast rört sig om svarta. Låtvara med olika medborgarskap i fickan. Finns många de inte har gått ut med bild på dock så det behöver inte stämma.
En anledning att främst afrikaner drabbas beror sig väl på att dom äter s.k bushmeat. Denna gången hade några forskare kommit fram till att smittan började spridas pga en pojke hade lekt i ett ihåligt träd och fått fladdermusspill på sig.
Citera
2015-01-07, 12:03
Medlem
Här finns en uppdaterad artikel:

www.sydsvenskan.se/sverige/nytt-ebolalarm-i-skane-1/

Detta citat var lite roligt men ändå träffande (antagligen felskrivet):

Citat:
- Hon har uppvisat symptom som skulle kunna tyda på ebola, men det är inte säkert att det är det. Men man tar det osäkra före det säkra i de här fallen, säger Sara Frostberg Lowery vid Region Skånes pressjour
Citera
2015-01-07, 12:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Här finns en uppdaterad artikel:

www.sydsvenskan.se/sverige/nytt-ebolalarm-i-skane-1/

Detta citat var lite roligt men ändå träffande (antagligen felskrivet):

Hahahaha, ja man gjorde det inte bara en gång, utan två gånger, genom att sända hem henne. Jag börjar faktiskt tro att man jobbar efter devisen att ta det osäkra före det säkra.
Citera
2015-01-07, 18:25
Medlem
koh-i-noors avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20119287.ab

I länken finns ett bildspel, där kvinnan ses inför avfärd till högisoleringsenheten i Linköping. Alla utom kvinnan är klädda i skyddskläder.
Borde inte kvinnan ha samma skyddsutrustning för att optimera smittsäkerheten?
Citera
2015-01-07, 18:44
Medlem
JnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koh-i-noor

I länken finns ett bildspel, där kvinnan ses inför avfärd till högisoleringsenheten i Linköping. Alla utom kvinnan är klädda i skyddskläder.

Så nu har hon varit i centrala malmö... Jag vill gråta men kan bara skratta åt detta...
Citera
2015-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anna_83

Det beror på att så vitt man vet förekommer viruset bara i Afrika, i de länder som har varit mest drabbade är en klar majoritet svarta afrikaner, inte svårare än så. Vem som helst som infekteras av viruset drabbas.
Citera
2015-01-07, 19:45
Medlem
Som jag ser det har hon antagligen fått en ny febertopp, det baserar jag på att det finns en anledning till att hon sändes hem överhuvudtaget.

Vid hemkomst , frisk ingen feber inga symptom-då fick hon åka hem.Då Ebola inte smittar andra före det brutit ut finns ingen anledning till att handla på annat sätt än vad som gjorts.
Har hon åter feber är åtgården nu även den korrekt.

Provsvar på bla malaria kommer ju de närmaste dagarna, sannorlikheten att hon smittas av Ebola är inte större än att hon har malaria eller annat.
Citera
2015-01-07, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Som jag ser det har hon antagligen fått en ny febertopp, det baserar jag på att det finns en anledning till att hon sändes hem överhuvudtaget.

Vid hemkomst , frisk ingen feber inga symptom-då fick hon åka hem.Då Ebola inte smittar andra före det brutit ut finns ingen anledning till att handla på annat sätt än vad som gjorts.
Har hon åter feber är åtgården nu även den korrekt.

Provsvar på bla malaria kommer ju de närmaste dagarna, sannorlikheten att hon smittas av Ebola är inte större än att hon har malaria eller annat.
Eftersom att hon kan ha utsatts för viruset så tycker jag sannolikheten är lite högre på ebola än en vintersnuva i alla fall.
Citera
2015-01-07, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stros
Eftersom att hon kan ha utsatts för viruset så tycker jag sannolikheten är lite högre på ebola än en vintersnuva i alla fall.
Och det är den ju med tanke på de rigorösa hanteringsmetoder som redan nu används i förebyggande syfte, fast hon, om hon har Ebola inte är smittsam ännu.
Senast redigerad av Zigga 2015-01-07 kl. 20:48.
Citera
2015-01-08, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av koh-i-noor

Ebola är inte så smittsamt som pressen ger sken av. Det krävs i princip oskyddad närkontakt för att smitta ska kunna ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in