2014-08-31, 21:21
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag citerar mig själv. Inom ett par dygn får vi höra talas om fler misstänkta ebolafall och inom någon vecka har vi bekräftade sjukdomsfall.

...Och Reinfeldt vill att vi skall öppna våra hjärtan. Ökad migration innebär ökad risk för spridning av sjukdomar.
Svenskar, öppna era hjärtan.
Citera
2014-08-31, 21:22
Medlem
Flashshits avatar
http://www.expressen.se/nyheter/ebolafall-utreds-i-stockholm/
Citera
2014-08-31, 21:22
Medlem
Matärgotts avatar
Fan skulle vara lite läskigt om han bekräftades ha Ebola.

Min kompis såg folk i "rymddräkter och en helt inplastad ambulans" vid Solna närakut för 2 timmar sedan. Han misstänkte att det var just ett misstänkt Ebola fall.
Citera
2014-08-31, 21:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
...Och Reinfeldt vill att vi skall öppna våra hjärtan. Ökad migration innebär ökad risk för spridning av sjukdomar.
Svenskar, öppna era hjärtan.

Precis, det är ett mynt av invandring och globalisering.

Jag förutspår att följande kommer att ske om vi får ett bekräftat ebolafall i Sverige, om våra myndigheter faktiskt berättar om det vill säga.

Katastrofrubriker i media, livechat på våra största webbtidningar. Expertuttalanden som går ut på att bibehålla lugnet, det finns ingen anledning att drabbas av panik då risken är nästintill obefintlig att ebola sprids i Sverige. Många kommer att kräva myndigheterna på svar om när och var den smittade kom in i Sverige. Folk kommer att vara oroliga för att de omedvetet har varit i kontakt med den smittade.

Våra myndigheter kommer inte att kunna ge trovärdiga svar, risk för upplopp. Röster väcks för att inte sända barnen till skola och barnomsorg. Folk kommer att undvika färgade personer, SD växer.
Citera
2014-08-31, 21:34
Medlem
fernebos avatar
Skulle inte förvåna mig det minsta om Sverige blir det första landet utanför Afrika där folk insjuknar. Vad jag skulle vilja ha svar på är vilka åtgärder man vidtagit för att håll koll på människor som kommer från de drabbade områdena. Inga alls antar jag.. Hade det handlat om djur så hade de satts i karantän eller inte ens tillåtits att tas in.
Citera
2014-08-31, 21:47
Medlem
Heaven.girls avatar
När kan man räkna med besked om detta fall i Sthlm är falskt eller inte?
Citera
2014-08-31, 21:49
Medlem
kissanpaskas avatar
vg.no/nyheter/utenriks/mulig-ebola-smitte-i-sverige/a/23285685/

Norska VG rapporterar.

Är detta ett inslag utav det nya Sverige?
Citera
2014-08-31, 21:53
Medlem
nickeheaads avatar
Ebolasmittade personer borde ju vara ett perfekt vapen för terrorister. Tänk att plantera in 10-tal smittade personer i varje land som dessutom har som mål att smitta så många som möjligt.
Citera
2014-08-31, 21:53
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matärgott
Fan skulle vara lite läskigt om han bekräftades ha Ebola.

Min kompis såg folk i "rymddräkter och en helt inplastad ambulans" vid Solna närakut för 2 timmar sedan. Han misstänkte att det var just ett misstänkt Ebola fall.

Men nyheterna beskriver inte vilket land i Västafrika han har besökt. I exempelvis Nigeria är Ebola inte så utspritt, därför borde det vara en lägre risk om han kom därifrån.
Citera
2014-08-31, 22:06
Medlem
Ebola testet verkar gå fort ,3-4tim har jag läst i någon artikel...
Citera
2014-09-01, 00:10
Medlem
mrmoonlightss avatar
Ursäkta alla rasbiologer, men hur vet ni att den eventuellt smittade mannen måste vara en afrikan? Sannolikheten talar för motsatsen eftersom de flesta svenskar som åker dit ner nu är sjukvårdspersonal eller journalister.

Däremot är jag inte lika lugn som smittskyddsinstitutet att Europa bara kommer att drabbas av enskilda fall. Men vem vet egentligen?

Strategin just nu tycks vara att låta smittan "brinna ut" i drabbade områden, men varför skulle viruset inte fortsätta spridas till nya geografiska områden bara för att farsoten har härjat några månader på det första området?
Senast redigerad av mrmoonlights 2014-09-01 kl. 00:12.
Citera
2014-09-01, 00:18
Medlem
fernebos avatar
Jag tror inte att det är möjligt längre att få smittan att brinna ut, eftersom smittan har nått storstäder med extrem fattigdom. Det du pratar om har ju funkat tidigare när det varit avlägsna byar som har drabbats, men nuvarande scenario har man ju aldrig tidigare haft. Måste säga att jag har lite svårt att förstå hur man ska kunna begränsa smittspridningen överhuvudtaget, med tanke på hur stor spridningen har blivit. WHO talar om att uppåt 20 000 kan komma att insjukna, men hur man ska få det att stanna på den siffran har de inte förklarat.

Citat:
Ursäkta alla rasbiologer, men hur vet ni att den eventuellt smittade mannen måste vara en afrikan? Sannolikheten talar för motsatsen eftersom de flesta svenskar som åker dit ner nu är sjukvårdspersonal eller journalister.

Det som talar mot det är väl att en läkare eller journalist som varit i Eboladrabbade områden och som vid hemkomsten insjuknar sannolikt inte skulle bege sig till närakuten och utsätta andra för smittorisk.

Jag tar för givet att man just i detta nu spårar alla som varit på närakuten idag och andra som kan ha kommit i kontakt med den sjuke. Det lär man nog göra redan innan man har fått provsvar.
Senast redigerad av fernebo 2014-09-01 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in