Citat:
Ursprungligen postat av
Quinqq
Problemet är att ebola redan smittar vid de tidiga symptomen (som t.ex. ont i halsen och feber). Hade jag haft lite feber så skulle jag självklart ändå resa till den semester eller liknande som jag var på väg till. En nysning kan flyga 5 meter och inom den radien kan många smittas. Sedan får man inte glömma att man givetvis att man rör sig i flygplanet (till toaletten t.ex.).
Det en riktig underdrift att säga att ebola knappt är smittsam! Nyser en smittad på någon så har denna person helt plötsligt en väsentlig chans att smittas och dö. Svettas en smittad på något handtag (vilket man gör om man har hög feber) och det kommer en annan människa som rör på handtaget så har denna person också en väsentlig chans att smittas och dö
Visst har du rätt i att de mest dödliga sjukdomsepidemierna är kortlivade och att det finns sjukdomar som dödar mer människor men det berättigar inte att man ignorerar en så extremt farlig sjukdom som ebola. Dessutom är det viktigt att förstå att myndigheterna aldrig säga säga sanningen till oss om huruvida ebolan är luftburen eller ej för det hade skapat extrem panik och folk hade flytt från storstäderna osv.
Fast nu får du skärpa dig. Till och med i Afrika där hygienen är extremt bristfällig, kunskapen är låg och patienter vägrar att uppsöka sjukvård så finns det ingen enskild person som lyckas smitta mer än 5 personer.
Citat:
Ursprungligen postat av
MahatmaHitler
Åh, vad skönt att höra. Jag som trodde att mänskligheten skövlar regnskogar, fiskar ut världshaven, förorenar och värmer upp planeten i en allt snabbare takt och hade fått för mig att antalet människor har något med saken att göra, men det är inte så alltså? Vad bra, då kan jag sova gott i natt.
Det blir ju lätt så när man lever i ett land där 70% av alla journalister enligt undersökningar röstar på miljöpartiet, men varsågod.
Eftersom det inte riktigt hör till topic drar vi den korta versionen:
1. Temperaturen på Joden har stigit med ungefär 0.6 grader totalt sett under de närmsta 100 åren. Temperaturökningen följer däremot inget som helst samband med hur mycket koldioxid vi pumpar ut. Under hela 40 år på andra halvan av 1900-talet minskade tex medeltemperaturen trots att mängden växthusgaser vi pumpade ut mångdubblades under perioden (du kan själv googla fram FN-grafer och se). Det där går i cykler och vi har flera gånger haft perioder där medeltemperaturerna ökar som de gör nu de senaste 1000 åren (innan människan började pumpa ut växthusgaser). Inom vår livstid kommer vi se tillbaka och skratta åt miljöhetsen som rådde i början av 2000-talet.
2. Men om du nu inte köper punkt 1 så kan jag meddela att vi ganska snart kommer att sluta med att förbränna växthusgaser i något större uträckning. Inte för att miljöpartiet vill det utan helt enkelt därför att olja är dyrt samtidigt som kostnaden för förnyelsebara alternativ störtdyker för varje år som går pga teknologisk utveckling. Redan idag är elproduktion med vindkraft nästan lika kostnadseffektivt som kolkraft om du som elproducent ska göra en nyinvestering idag (och den kostnaden sjunker som sagt för varje år som går).
3. Utfiskning kan jag köpa som något vi borde ta tag i men det påverkar knappast mänskligheten i någon större uträckning. Det gör att viss typ av fisk blir ovanligare vilken kommer göra att priserna skenar iväg. Ingen mer billig sushi med andra ord vilket såklart är tråkigt men den utvecklingen motiverar inte riktigt önskan att ett virus borde döda av ett par miljarder människor?
Vid närmare eftertanke kan man iof odla många fiskarter så stryk det där med ingen billig sushi.