2014-08-01, 13:13
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexelva
Nej, det ni säger om nysningar och svett stämmer inte. I vårat saliv och i utsöndringar från mucosa i näsan finns det enzym av klassen proteas. Dessa protein är till för att klyva andra protein och förstöra dessa som en del i metabolismen. Proteasen i saliv förstör de flesta capsidprotein (skalen på viruset) och så även Ebola. Som jag sa i en tidigare post; nysningar och hostningar sprider INTE Ebola så länge det inte finns blod i lungorna (vilket det inte gör förens långt efter att patienten blir sängliggande.

Jo, ALLA kroppsvätskor smittar (inkl. nysningar och ev. saliv vid hosta)!
Citera
2014-08-01, 13:14
Medlem
Bajsfacistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexelva
Nej, det ni säger om nysningar och svett stämmer inte. I vårat saliv och i utsöndringar från mucosa i näsan finns det enzym av klassen proteas. Dessa protein är till för att klyva andra protein och förstöra dessa som en del i metabolismen. Proteasen i saliv förstör de flesta capsidprotein (skalen på viruset) och så även Ebola. Som jag sa i en tidigare post; nysningar och hostningar sprider INTE Ebola så länge det inte finns blod i lungorna (vilket det inte gör förens långt efter att patienten blir sängliggande.

Folkhälsomyndigheten (fd Smittsskyddsinsitutet) har en annan åsikt.

Citat:
Idag anses den naturliga värden vara fladdermöss (fruit bats). Virus överförs till människor från dessa fladdermöss. Ebolavirus smittar mellan människor genom infekterade kroppsvätskor såsom saliv och blod, vilket innebär en risk för vårdpersonal. En ytterligare risk för virusspridning är kontakt med döda kroppar under förberedande och genomförande av begravning.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/ebola/

Även WHO har en annan åsikt än dig

Citat:
The natural reservoir of the virus is unknown and it is not always clear how the virus first appears in humans. Usually the first person gets infected through contact with an infected animal.

People can be exposed to Ebola virus from direct physical contact with body fluids like blood, saliva, stool, urine, sweat etc. of an infected person and soiled linen used by a patient.
http://www.afro.who.int/en/clusters-a-programmes/dpc/epidemic-a-pandemic-alert-and-response/epr-highlights/3648-frequently-asked-questions-on-ebola-hemorrhagic-fever.html

Ingen kommentar om att antalet smittade fördubblas per månad. Du kanske inte läste det?
Citera
2014-08-01, 14:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Folkhälsomyndigheten (fd Smittsskyddsinsitutet) har en annan åsikt.

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amnesomraden/smittskydd-och-sjukdomar/smittsamma-sjukdomar/ebola/

Även WHO har en annan åsikt än dig

http://www.afro.who.int/en/clusters-a-programmes/dpc/epidemic-a-pandemic-alert-and-response/epr-highlights/3648-frequently-asked-questions-on-ebola-hemorrhagic-fever.html

Ingen kommentar om att antalet smittade fördubblas per månad. Du kanske inte läste det?

Visst Ebola finns i alla kroppsvätskor, även svett. Utan att vara expert på ämnet så tror jag inte att det är först blödarfebern utbrytit som det finns virus i saliv och svett.
Citera
2014-08-01, 16:11
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Problemet är att ebola redan smittar vid de tidiga symptomen (som t.ex. ont i halsen och feber). Hade jag haft lite feber så skulle jag självklart ändå resa till den semester eller liknande som jag var på väg till. En nysning kan flyga 5 meter och inom den radien kan många smittas. Sedan får man inte glömma att man givetvis att man rör sig i flygplanet (till toaletten t.ex.).

Det en riktig underdrift att säga att ebola knappt är smittsam! Nyser en smittad på någon så har denna person helt plötsligt en väsentlig chans att smittas och dö. Svettas en smittad på något handtag (vilket man gör om man har hög feber) och det kommer en annan människa som rör på handtaget så har denna person också en väsentlig chans att smittas och dö

Visst har du rätt i att de mest dödliga sjukdomsepidemierna är kortlivade och att det finns sjukdomar som dödar mer människor men det berättigar inte att man ignorerar en så extremt farlig sjukdom som ebola. Dessutom är det viktigt att förstå att myndigheterna aldrig säga säga sanningen till oss om huruvida ebolan är luftburen eller ej för det hade skapat extrem panik och folk hade flytt från storstäderna osv.

Fast nu får du skärpa dig. Till och med i Afrika där hygienen är extremt bristfällig, kunskapen är låg och patienter vägrar att uppsöka sjukvård så finns det ingen enskild person som lyckas smitta mer än 5 personer.
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Åh, vad skönt att höra. Jag som trodde att mänskligheten skövlar regnskogar, fiskar ut världshaven, förorenar och värmer upp planeten i en allt snabbare takt och hade fått för mig att antalet människor har något med saken att göra, men det är inte så alltså? Vad bra, då kan jag sova gott i natt.

Det blir ju lätt så när man lever i ett land där 70% av alla journalister enligt undersökningar röstar på miljöpartiet, men varsågod.

Eftersom det inte riktigt hör till topic drar vi den korta versionen:

1. Temperaturen på Joden har stigit med ungefär 0.6 grader totalt sett under de närmsta 100 åren. Temperaturökningen följer däremot inget som helst samband med hur mycket koldioxid vi pumpar ut. Under hela 40 år på andra halvan av 1900-talet minskade tex medeltemperaturen trots att mängden växthusgaser vi pumpade ut mångdubblades under perioden (du kan själv googla fram FN-grafer och se). Det där går i cykler och vi har flera gånger haft perioder där medeltemperaturerna ökar som de gör nu de senaste 1000 åren (innan människan började pumpa ut växthusgaser). Inom vår livstid kommer vi se tillbaka och skratta åt miljöhetsen som rådde i början av 2000-talet.

2. Men om du nu inte köper punkt 1 så kan jag meddela att vi ganska snart kommer att sluta med att förbränna växthusgaser i något större uträckning. Inte för att miljöpartiet vill det utan helt enkelt därför att olja är dyrt samtidigt som kostnaden för förnyelsebara alternativ störtdyker för varje år som går pga teknologisk utveckling. Redan idag är elproduktion med vindkraft nästan lika kostnadseffektivt som kolkraft om du som elproducent ska göra en nyinvestering idag (och den kostnaden sjunker som sagt för varje år som går).

3. Utfiskning kan jag köpa som något vi borde ta tag i men det påverkar knappast mänskligheten i någon större uträckning. Det gör att viss typ av fisk blir ovanligare vilken kommer göra att priserna skenar iväg. Ingen mer billig sushi med andra ord vilket såklart är tråkigt men den utvecklingen motiverar inte riktigt önskan att ett virus borde döda av ett par miljarder människor?

Vid närmare eftertanke kan man iof odla många fiskarter så stryk det där med ingen billig sushi.
Citera
2014-08-01, 16:24
Medlem
Hur kommer det sig att många av de värsta sjukdomarna kommer från Afrika?
Citera
2014-08-01, 16:41
Medlem
För er som tycks ta väldigt lätt på denna epedemi:

http://www.di.se/artiklar/2014/8/1/who-varnar-for-ebolakatastrof/
Citera
2014-08-01, 16:57
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Fast nu får du skärpa dig. Till och med i Afrika där hygienen är extremt bristfällig, kunskapen är låg och patienter vägrar att uppsöka sjukvård så finns det ingen enskild person som lyckas smitta mer än 5 personer.

Oavsett hur naiv du är så kan du inte förneka att ebola är extremt smittsam! Faktum är att t.o.m. läkarna med all deras kunskap blir smittade trots all säkerhetsutrustning. Ebolan är säkert myvket mer smittsam än vi tror och är snart säkert luftburen.
Citera
2014-08-01, 17:03
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askarsson
För er som tycks ta väldigt lätt på denna epedemi:

http://www.di.se/artiklar/2014/8/1/who-varnar-for-ebolakatastrof/

Det lustiga är att själva faktumet att paniken sprider sig både här och i media bevisar att Ebola aldrig kan bli i närheten så farligt som de flesta är rädda för.

Om vi tänker oss ett absolut worst case scenario då: Viruset bli luftburet och folk för in det i Europa dagligen. Svenska myndigheter tar inte de nödvändiga åtgärderna och tvingas medge att viruset finns i Sverige och att de har förlorat kontrollen över spridningen. Med de rubriker som redan finns idag, kan du tänka dig paniken?

Dagis och skolor skulle stänga, ingen skulle åka lokaltrafik eller vistas i folksamlingar, människor skulle tvätta händerna 20 gånger per dag, ha ansiktsmask på och uppsöka sjukvård så fort de fick så mycket som en antydning till förkylning. Och där på bara några dagar kommer epidemin att dö innan den ens börjat, några hundra kommer i värsta fall att dö innan paniken blir tillräckligt stor men betänk då att den vanliga säsongsinfluensan dödar över 2000 personer i Sverige varje år. Betänk också att ett virus inte kan bli mer smittsamt än ex svininfluensan och den drabbades bara några enstaka procent av befolkningen i de länder som inte vaccinerade sig trots att folk inte vidtog några märkbara åtgärder för att minska spridningen.

Vad folk inte förstår när de ser filmer som Contagion är att sjukdomar aldrig kan bli så smittsamma att man behöver åka ut i skogen med en Hazmat-dräckt för att inte bli smittad. Virus blir inte mer smittsamma än ett typiskt influensa virus. Och nu kanske någon undrar, men hur kunde sjukdomar slå ut 10-tals procent av befolkningen i vissa områden förr i tiden? Jo därför att förr i tiden fanns ingen kunskap om basal hygien eller hanterandet av döda och smittade. Det kan aldrig hända i ett civiliserat land.

Och nu målade jag alltså upp det absolut värst tänkbara scenariot, något som inte kommer inträffa.
Senast redigerad av sven33 2014-08-01 kl. 17:09.
Citera
2014-08-01, 17:08
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Oavsett hur naiv du är så kan du inte förneka att ebola är extremt smittsam! Faktum är att t.o.m. läkarna med all deras kunskap blir smittade trots all säkerhetsutrustning. Ebolan är säkert myvket mer smittsam än vi tror och är snart säkert luftburen.

Du är så pass bakom flötet att det inte ens går att svara på dina inlägg. Du kan väl återkomma med ett utlägg om hur en sjukdom som drabbat 1000 personer på 6 månader i länder helt utan fungerande sjukvård och grundläggande kunskaper om hygien är "extremt smittsam" så får vi se vad jag har att säga om detta. Jämför gärna Ebola med andra "extremt smittsamma" sjukdomar.
Citera
2014-08-01, 17:12
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Du är så pass bakom flötet att det inte ens går att svara på dina inlägg. Du kan väl återkomma med ett utlägg om hur en sjukdom som drabbat 1000 personer på 6 månader i länder helt utan fungerande sjukvård och grundläggande kunskaper om hygien är "extremt smittsam" så får vi se vad jag har att säga om detta. Jämför gärna Ebola med andra "extremt smittsamma" sjukdomar.

Om det är någon som är bakom flötet så är det du. Förklara för mig hur en sjukdom som "inte är smittsam" skulle kunna smitta och döda så pass många läkare som det har gjort? För inte tror jag att dessa läkare har intima relationer med sina patienter utan några skyddsutrustningar?
Citera
2014-08-01, 17:16
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:

Då kan man ju undra hur effektiv deras säkerhetsutrustning är. Jag tvivlar på att vårdpersonal i Sverige skulle bli smittade, vi har nog bättre resurser att hålla en person isolerad.

Jag läste att sjuksköterskor som vårdat ebolasmittade och blivit smittade och dött också hade haft kontakt med andra ebolasjuka privat.
Citera
2014-08-01, 17:21
Bannlyst
Nu får vi skilja lite på alla påståenden här inne. Det är inget som är konstigt att läkare blir smittade eftersom de oftast är i närheten av de allra sjukaste. Att jobba ständigt och intensivt tills man blir utmattad banar väg för simpla misstag.

Det går inte att skydda sig till 100% när man jobbar mitt i epicentrumet av sjukdomen.

Jag själv kommer på mig med att göra massa irrationella grejer när jag är trött, som att instinktivt klia mig i ögonen eller röra mig på pannan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in