2014-08-06, 15:17
Medlem
trickydicks avatar
Inga nyheter om smittan? Eller ryms det bara en nyhet i svensk media (skogsbranden)

Pengar står i vägen för ebolamedicinen
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/somaralnaher/article19320555.ab

Så kan det låta om man låter inkvoterade hjändöda blattekvinnor skriva ledare.
Citera
2014-08-06, 16:35
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilkenvackerdag
Det var helt adekvata tankar som framfördes i artikeln, vad har du för problem med det, ditt menlösa kukhuvud utan självförtroende?

Är det mig din kommentar menar? Citera då

Därför att hon drar felaktiga slutsatser. Hon skyller på rasism och kapitalism och inte det egentliga orsakerna. Hon skriver: "Trots att ebola är en av de dödligaste sjukdomarna som finns saknas det medicin." Det dör fler människor av vanlig influensa årligen än av Ebola genom historien. Finns det bra influensa-mediciner? trots att det dödar vita i den rika världen?

Förutom det senaste utbrottet så har det dött 1761 personer av ebola under 40 år. Det är i snitt var annat år ett utbrott sker, de klingar av lika snabbt som det bryter ut och brukar döda ca 30-40 personer. Ofta i väldigt otillgängliga trakter så ingen medicinsk expertis hinner ut dit innan det har lagt sig.

Trots det så forskas det om ebola. Men det finns väldigt få fall att köra kliniska studier på.
Citera
2014-08-06, 16:57
Medlem
Någon som vet om det är möjligt att bli smtitad av ebola ännu i Sverige? Tänkte att det var ju snoop dogg på liseberg för inte allt så länge sedan. Över 50.000 pers kom, finns det någon risk eller kan man ta det lugnt? Är lite av en hypokondriker
Citera
2014-08-06, 17:16
Medlem
King Pins avatar
Nu sju/åtta fall i Lagos, Nigeria, där det bor 20 miljoner människor...

http://www.theguardian.com/world/2014/aug/06/ebola-outbreak-nurse-nigeria-dies
Citera
2014-08-06, 17:21
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicshrooms
Någon som vet om det är möjligt att bli smtitad av ebola ännu i Sverige? Tänkte att det var ju snoop dogg på liseberg för inte allt så länge sedan. Över 50.000 pers kom, finns det någon risk eller kan man ta det lugnt? Är lite av en hypokondriker

Jag vet inte om du faktiskt menar allvar eller om du är så dåligt utbildad på riktigt. Det är klart det är möjligt att bli smittad i Sverige. Det är möjligt att bli smittad överallt. Men vad har ebola med Snoop Dogg att göra? Han har väl inte varit i de utsatta områdena?
Citera
2014-08-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag vet inte om du faktiskt menar allvar eller om du är så dåligt utbildad på riktigt. Det är klart det är möjligt att bli smittad i Sverige. Det är möjligt att bli smittad överallt. Men vad har ebola med Snoop Dogg att göra? Han har väl inte varit i de utsatta områdena?

Du förstår visst inte hur jag menade. Syftade ju självklart inte på att just Snoop Dogg skulle smittat. Dock mera på att det var över 50.000 pers där. Sen så undrar jag mer om ebola har kommit hit alltså i en större skala och skulle kunnat smitta fler.
Citera
2014-08-06, 17:37
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicshrooms
Du förstår visst inte hur jag menade. Syftade ju självklart inte på att just Snoop Dogg skulle smittat. Dock mera på att det var över 50.000 pers där. Sen så undrar jag mer om ebola har kommit hit alltså i en större skala och skulle kunnat smitta fler.

Nej, ebola har inte kommit hit. Det spelar ingen roll hur många som samlats på en och samma plats, det smittar ändå inte fortare. Läs gärna tidigare i tråden. Det som främst är smittbärande är kroppsvätskor såsom blod, urin och fekalier. Det brukar inte förekomma så mycket bajskladdande på konserter vad jag vet.
Citera
2014-08-06, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Nej, ebola har inte kommit hit. Det spelar ingen roll hur många som samlats på en och samma plats, det smittar ändå inte fortare. Läs gärna tidigare i tråden. Det som främst är smittbärande är kroppsvätskor såsom blod, urin och fekalier. Det brukar inte förekomma så mycket bajskladdande på konserter vad jag vet.

Haha nu är vi på samma sida, brukar inte internet så flitigt så har inte läst hela tråden. Ursäkta om jag framstod som ett stolpskott! Tack för svar
Citera
2014-08-06, 20:41
Medlem
Only2lonelys avatar
Enligt WHO, 45 nya dödsfall på två dagar i de drabbade områderna i Västafrika http://www.who.int/csr/don/2014_08_06_ebola/en/
Citera
2014-08-07, 00:59
Medlem
Only2lonelys avatar
I går, onsdag den 6:e augusti, kallade WHO in en kriskommittén internationella experter för att granska utbrott och ge råd till generaldirektören. Detta för att utröna om ebolaviruset sjukdomsutbrott utgör ett hot mot människors hälsa av internationell omfattning (PHEIC). Experter kommer att få en epidemiologisk genomgång och kommer att avgöra om kriterierna för en PHEIC har uppfyllts. Om kriskommittén håller med om att detta är ett PHEIC, kommer de sedan råda generaldirektören om tillfälliga rekommendationer. En sammanfattning av mötet kommer att offentliggöras och en pressträff kommer att hållas fredagen den 8:e augusti. http://www.who.int/csr/don/2014_08_06_ebola/en/
Citera
2014-08-07, 07:11
Medlem
Drapåtrissors avatar
Enligt dagens Metro tror vissa forskare att viruset kan sprida sig okontrollerat över hela världen. Om det även muterar och börjar smitta även luftburet så bedöms det vara ett domedagsvirus av rang. Är nog tyvärr bara en tidsfråga innan vi har det första fallet även här med den stora invandringen från kontinenten och vår slappa hälsokontroll.
http://www.metro.se/nyheter/nasta-ebolautbrott-kan-spridas-over-hela-varlden/EVHnhf!DdiU1dKByGWg/
Senast redigerad av Drapåtrissor 2014-08-07 kl. 07:18.
Citera
2014-08-07, 07:44
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Enligt dagens Metro tror vissa forskare att viruset kan sprida sig okontrollerat över hela världen. Om det även muterar och börjar smitta även luftburet så bedöms det vara ett domedagsvirus av rang. Är nog tyvärr bara en tidsfråga innan vi har det första fallet även här med den stora invandringen från kontinenten och vår slappa hälsokontroll.
http://www.metro.se/nyheter/nasta-ebolautbrott-kan-spridas-over-hela-varlden/EVHnhf!DdiU1dKByGWg/

Från artikeln:

Citat:
– Jag vet att man varken får säga eller skriva så, men ebola är så nära ett domedagsvirus man kan komma. Därför måste det nuvarande utbrottet behandlas med största respekt, säger professor Bo Niklasson, virolog och vd för medicinföretaget Apodemus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in