2014-09-26, 12:33
Medlem
Spinnacers avatar
Låt naturen ha sin gång. Afrikas befolkning skenar iväg som aldrig förr och det är inte hållbart i några avseenden.

Afrika beräknas ha 4 miljarder invånare om 90 år. Detta är till stor del västvärldens fel som fortsätter med sända kontraproduktivt bistånd.

http://www.washington.edu/news/2014/09/18/world-population-to-keep-growing-this-century-hit-11-billion-by-2100/
Citera
2014-09-26, 16:06
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Skillnaden är , till att börja med att ebola är ett virus . . .
Jag trodde inte att jag faktiskt behövde skriva ut det här, men poängen är att om man gör naiva antaganden om tillväxttakt ("incidensen kommer att fortsätta öka exponentiellt i all evighet", "bakteriekulturen kommer att fortsätta växa exponentiellt") så kommer man dra korkade slutsatser ("hela mänskligheten kommer att vara smittad om ett år", "hela jordklotet består av E. coli-bakterier om ett dygn").
Citera
2014-09-26, 16:33
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Vad får dig att tro det???

Mina tvivel beror på att detta virus inte är luftburet och skulle västländer få in något fall har man helt andra resurser än i de drabbade afrikanska länderna att isolera den sjuka och att motverka smittspridning. Folk här är dessutom mer upplysta.

Men man bör bidra med all hjälp man kan till länderna i Afrika.
Citera
2014-09-26, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Jag trodde inte att jag faktiskt behövde skriva ut det här, men poängen är att om man gör naiva antaganden om tillväxttakt ("incidensen kommer att fortsätta öka exponentiellt i all evighet", "bakteriekulturen kommer att fortsätta växa exponentiellt") så kommer man dra korkade slutsatser ("hela mänskligheten kommer att vara smittad om ett år", "hela jordklotet består av E. coli-bakterier om ett dygn").
Ja jag vet allt det där, exponentiell tillväxt gäller egentligen bara in vitro. Att däremot kliniska erfarenheter säger att en epidemi sprider sig exponentiellt borde väl inte vara kontroversiellt?

Andra smittämnen hejdas ju av att den infekterade organismen utvecklar motståndskraft.

För ebola finns ingen motståndskraft, hos många människor.
Citera
2014-09-26, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKlara
Mina tvivel beror på att detta virus inte är luftburet och skulle västländer få in något fall har man helt andra resurser än i de drabbade afrikanska länderna att isolera den sjuka och att motverka smittspridning. Folk här är dessutom mer upplysta.

Men man bör bidra med all hjälp man kan till länderna i Afrika.

Ja men det finns, till att börja, områden med bristande resurser även utanför Afrika och dessutom kan man nog komma att se en miljard döda bara på den Afrikanska kontinenten.

Att inte inse att det här är ett allvarligt hot, tror jag är ett misstag.
Citera
2014-09-26, 22:43
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ja jag vet allt det där, exponentiell tillväxt gäller egentligen bara in vitro. Att däremot kliniska erfarenheter säger att en epidemi sprider sig exponentiellt borde väl inte vara kontroversiellt?
Att en sjukdom sprider sig exponentiellt är inget konstigt, men att anta att den kommer fortsätta att sprida sig i samma takt är bara dumheter. Det finns så många faktorer som spelar in - geografi, djurfauna, sjukvård, befolkningsdensitet, kulturella skillnader - att försöka skissa ut en kurva från några tusen döda till en miljard döda och slutligen mänsklighetens undergång bara är ett löjeväckande projekt.
Citera
2014-09-27, 01:02
Medlem
- om inte det nya vaccinet kommer fram i tid, så blir det ju kaos och folk försöker ta sig därifrån. Om hjälpen kommer igång och fungerar, så kan det dämpa kaoset. Om man lyckas dämpa kaos, i väntan på vaccinet, och det skulle ge skydd - så är det just nu det bästa scenariot som jag ser. Då kan det räcka med hundra tusen döda. Men vaccinet finns inte än - och folk börjar väl förstå nu att det här är farligt. Så dom som har vett försöker ju undkomma detta - dom kommer befinna sig i en situation där dom får väga livet mot bekvämligheten att vara kvar. För det är ju inte så lätt att fly, dels kommer alla vara misstänksamma mot dig vart du än kommer, dels är det ju också behäftat med risker. Att lämna allt och alla, och sitt tidigare liv. Stort uppbrott. (kommer att tänka på att det var från detta område som miljontals människor tvingades i transport över havet för ett par hundra år sen).
Citera
2014-09-27, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Att en sjukdom sprider sig exponentiellt är inget konstigt, men att anta att den kommer fortsätta att sprida sig i samma takt är bara dumheter. Det finns så många faktorer som spelar in - geografi, djurfauna, sjukvård, befolkningsdensitet, kulturella skillnader - att försöka skissa ut en kurva från några tusen döda till en miljard döda och slutligen mänsklighetens undergång bara är ett löjeväckande projekt.
Nej jag tror absolut inte att det här är mänsklighetens undergång men den kan bli tillräckligt besvärlig under alla förhållanden.

Ju fler personer som smittas ökas, exempelvis, risken att viruset muterar och blir luftburet.
Citera
2014-09-27, 12:44
Medlem
Only2lonelys avatar
Citat:
Nej jag tror absolut inte att det här är mänsklighetens undergång men den kan bli tillräckligt besvärlig under alla förhållanden.

Ju fler personer som smittas ökas, exempelvis, risken att viruset muterar och blir luftburet.

Ebola är av typen filovirus. Det finns en luftburen variant av denna(lassafeber) och därför är det ju inte otänkbart att även Ebola, som är en variant utav filovirus kan lyckas så småningom att smitta på samma sätt.
Senast redigerad av Only2lonely 2014-09-27 kl. 13:00.
Citera
2014-09-27, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Only2lonely
Ebola är av typen filovirus. Det finns en luftburen variant av denna(lassafeber) och därför är det ju inte otänkbart att även Ebola, som är en variant utav filovirus kan lyckas så småningom att smitta på samma sätt.
Man ska dessutom komma ihåg att den mänskliga populationen har en utpräglad J-strategi i de här sammanhangen (till skillnad från andra populationer som har en S-strategi).

Det visar inte minst 1350-talets epidemi i Europa där man beräknar att 75% av befolkningen avled i direkta följder av denna epidemi.

Naturligtvis kan det hända igen. Skillnaden är bara att spridningen kommer att gå så mycket fortare nästa gån, jämfört med 1350, eftersom populationen idag är så mycket större och rörligare än den gången.
Citera
2014-09-28, 06:44
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Det visar inte minst 1350-talets epidemi i Europa där man beräknar att 75% av befolkningen avled i direkta följder av denna epidemi.
På skolen lærte vi at 33% - 50% av Europas befolkning døde som følge av svartedauen.
Nå oppgir engelske Wiki 30% - 60% av Europas befolkning:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Death

75% av befolkningen i Europa har jeg aldri sett angitt. Kilde??
Citera
2014-09-28, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
På skolen lærte vi at 33% - 50% av Europas befolkning døde som følge av svartedauen.
Nå oppgir engelske Wiki 30% - 60% av Europas befolkning:

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_Death

75% av befolkningen i Europa har jeg aldri sett angitt. Kilde??
3/4 hörde jag någon säga på Vetenskapsradion Historia häromsistens.

Tidigare forskning anses ha underskattat antalet dödsfall i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in