2012-08-05, 20:48
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke--Nyfiken
Oj jag trodde att man menade att om det visade sig att det fanns harar på den tiden så skulle det innebära ett oemotsägligt bevis för att en djurart kan ha blivit utvecklad ur en annan. Så då återstår frågan om falsifiering. För att en teori ska räknas som vetenskaplig så måste den ju vara falsifierbar.

Så vad för upptäckt skulle kunna oemotsägligt bevisa att en djurart inte kan utvecklas ur en annan? (Positiva exempel på evolution lär finnas i exempelvis influensans utveckling.)

Annars är väl Aristoteles klassiska argument mot evolution det starkaste än idag: Ingenting kan komma ur ingenting, så inga helt nya arter kan uppkomma utan bara korsningar av gamla arter som funnits i universum förut (det är ju exempelvis omöjligt att bevisa att dagens influensa aldrig härjat förut fast det mesta tyder på att den aldrig funnits förut).
Men djurarter utvecklas från existerande arter. Det säger ju evolutionsteorin, inte motsatsen. Angående Aristoteles argument (som främst borde motbevisa gud), så berör den inte heller evolutionsteorin, då den inte hävdar att ingenting kan komma ur ingenting (som kanske inte ens är sant iofs).
2012-08-05, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det vet vi egentligen inte. Problemet för många människor är sannolikt att frågan om livets uppkomst och evolutionen har vävts samman i ett nät där det förefaller vetenskapligt bevisat att det dels finns en odiskutabel koppling emellan begreppen...och dels att dom båda, OCH tillsammans som ett begrepp, är vetenskapligt bevisade.

Många av oss vet att så inte är fallet. Många av oss tror dock kanske på evolutionsteorin, trots dess brister. Problemet uppstår att om vi då INTE tror på teorierna om livets uppkomst så uppstår då en stor tveksamhet och tvetydighet. Vi tror på den ena (evolutionsteorin) men inser att teorierna om livets uppkomst helt enkelt saknar elementära bevis.

Det här dilemmat drabbar sannolikt inte bara religiösa människor utan även "vanliga" människor utan någon gudstro. Det kan säkert drabba människor med starkt vetenskaplig bakgrund.

Det finns en klar tendens att frågorna om livets uppkomst och evolutionen försöker säljas med paketrabatt. Man vill helst sälja det som ett paket.

Jag tycker ibland att många forskare agerar något oärligt när man marknadsför evolutionsteorin och i samma veva låter frågan om livets uppkomst "hänga med" och därigenom få ett bevisvärde som den inte förtjänar då man granskar frågan om livets uppkomst ensamt och specifikt.

Hej Moltas!
Ja det är ett problem när frågan om livets uppkomst och evolutionen vävs samman. Det är två helt olika frågor. Evolutionsteorin är i stort stark förankrad hos de flesta naturvetenskapligt intresserade men frågan och teorierna om livets uppkomst saknar elementära bevis. Likaså den spekulativa "kemiska evolutionen" som sägs ha föregått livets uppkomst. Det är ett problem för vetenskapen att det spekuleras så djä.. mycket utan att detta tydliggörs. Så jag håller med ditt inlägg.
2012-08-06, 00:09
Medlem
Pads avatar
Citat:
Så vad för upptäckt skulle kunna oemotsägligt bevisa att en djurart inte kan utvecklas ur en annan? (Positiva exempel på evolution lär finnas i exempelvis influensans utveckling.)

Det är väl bara en fråga om sannolikhet? Arter är olika varandra, eller hur? Ta människan och schimpansen exempelvis, som sägs dela 98% arvsmassa. Hur sannolikt är det att schimpansernas slumpvisa mutationer skulle göra dem så lika människor att man skulle betrakta oss som samma art?

Det korta svaret, det är så sjukt osannolikt att det inte händer. Men rent teoretiskt finns det väl inga hinder?
2012-08-06, 00:39
Medlem
Kanske borde starta en ny tråd om detta, och informera om vad evolution innebär?

Så jävla irriterande när folk skriver "Men det är ju bara en TEORI jueee!!!!! Gravitationen är en LAG!!"

Om jag inte har käpprätt fel så är evolution en mer hållbar teori än gravitationen p.g.a dess experimentella natur. Gravitation är lätt att påvisa men inte att förklara, evolution finns oräkneligt med insamlad data som tillsammans väver ihop en hållbar teori. Rätta mig om jag fel!

Andra små tankevurpor jag stött på: Evolutionen har stannat eller att vi på något sätt ingriper i dess "naturliga" process.

Evolution kan inte stanna, vi kan däremot manipulera evolution genom att "styra" den i någon medveten eller icke önskad väg. Säg att vi uppfinner ett besprutningsmedel som radikalt förändrar några arters levnadssätt, det vore väl att manipulera evolutionen.
2012-08-06, 09:56
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av automatom
Kanske borde starta en ny tråd om detta, och informera om vad evolution innebär?

Så jävla irriterande när folk skriver "Men det är ju bara en TEORI jueee!!!!! Gravitationen är en LAG!!"

Om jag inte har käpprätt fel så är evolution en mer hållbar teori än gravitationen p.g.a dess experimentella natur. Gravitation är lätt att påvisa men inte att förklara, evolution finns oräkneligt med insamlad data som tillsammans väver ihop en hållbar teori. Rätta mig om jag fel!

Andra små tankevurpor jag stött på: Evolutionen har stannat eller att vi på något sätt ingriper i dess "naturliga" process.

Evolution kan inte stanna, vi kan däremot manipulera evolution genom att "styra" den i någon medveten eller icke önskad väg. Säg att vi uppfinner ett besprutningsmedel som radikalt förändrar några arters levnadssätt, det vore väl att manipulera evolutionen.

Bra idé!
2012-08-06, 10:28
Medlem
http://www.eternal-productions.org/101science.html

The new evidence that demands a verdict.
-Josh McDowell

God dosent belive in atheists
-Ray comfort

Reasons for beliving.
-Dr. Frank Harber.

The collapse of evolution.
-Dr. Stort Huse.

The Evolution of a creationist.
-Dr. Jobe Martin.

The signature of God.
-Grant Jeffrey

Känns väl som utbildade människor man kan ta seriöst?

Bra läsning tycker jag. Evolutionen som den ser ut har ju hård och bra konkurrens.
2012-08-06, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkaloidi
Ja, det är väl upp till dig. Själv skulle jag aldrig ta någon som tror på kreationism eller någon sorts gud på allvar, oavsett hur många doktorstitlar de har. Varför tänker du inte själv i stället? Varför kan du inte se dig omkring i världen och lägga ihop pusslet som vilken normalbegåvad tonåring som helst?
2012-08-06, 11:18
Medlem
UltimateShipIIs avatar
Citat:

Nej, det känns som en lista på personer som valt att fylla den del av hjärnan som normalt innehåller kunskap och tankeförmåga med sagor och mytologi. Oavsett hur tjocka böcker de skrivit och hur fina titlar de har så är de lika seriösa som någon som på fullaste allvar argumenterar för att Oden och hans bröder byggde världen av jätten Ymers döda kropp.
2012-08-06, 13:07
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
http://www.eternal-productions.org/101science.html

The new evidence that demands a verdict.
-Josh McDowell

God dosent belive in atheists
-Ray comfort

Reasons for beliving.
-Dr. Frank Harber.

The collapse of evolution.
-Dr. Stort Huse.

The Evolution of a creationist.
-Dr. Jobe Martin.

The signature of God.
-Grant Jeffrey

Bra läsning tycker jag. Evolutionen som den ser ut har ju hård och bra konkurrens.

Ray Comfort?! Är du seriös?

Varför i hela friden väljer dom "Dr", det är så roligt när kreationister ska kritisera Evolutionen. Då tar man med en fysiker, en läkare, en elektriker... En fråga, när du är sjuk går du till en läkare eller till en elektriker?
Att 99% av alla biologer stöder Evolutionen är för mig tillräckligt med bevis.

Så nej, du kan inte ta dessa seriöst.
2012-08-07, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pad
Det är väl bara en fråga om sannolikhet? Arter är olika varandra, eller hur? Ta människan och schimpansen exempelvis, som sägs dela 98% arvsmassa. Hur sannolikt är det att schimpansernas slumpvisa mutationer skulle göra dem så lika människor att man skulle betrakta oss som samma art?

Det korta svaret, det är så sjukt osannolikt att det inte händer. Men rent teoretiskt finns det väl inga hinder?
Om det nu finns möjlighet till nya positiva mutationer (vilket är osäkert men din slutsats bygger på) varför uppstår då en ny art bara en gång? Om det sker ett meteor nedslag och vissa annars mycket framgångsrika arter slås ut, varför utvecklas de då inte på nytt?

Frågan om falsifierbarhet kvarstår, inte för att sann teori behöver vara falsifierbar, men en vetenskaplig bör vara det.
Senast redigerad av Nicke--Nyfiken 2012-08-07 kl. 10:31.
2012-08-07, 10:41
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Om det nu finns möjlighet till nya positiva mutationer (vilket är osäkert men din slutsats bygger på) varför uppstår då en ny art bara en gång? Om det sker ett meteor nedslag och vissa annars mycket framgångsrika arter slås ut, varför utvecklas de då inte på nytt?

Frågan om falsifierbarhet kvarstår, inte för att sann teori behöver vara falsifierbar, men en vetenskaplig bör vara det.

Så på tv i helgen, där visade dom en groda som hade haft samma evolutionär utveckling som en annan groda som den inte var släkt med, den andra grodan bodde på ett helt annan del av jorden. Dock hade evolutionen gett dem samma lösning.
2012-08-09, 01:56
Medlem
Doktor Muggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av khomahe
1. Evolutionen har ingen förklaring på livets uppkomst.

Evolution förklarar hur livet utvecklas från en art till en annan och säger inget om livets uppkomst. Denna del inom biologiforskning kallas för abiogenes.

Man kan jämföra med t.ex. olika forskningsområden inom fysik, där aerodynamik förklarar hur ett flygplan kan flyga. Aerodynamik säger dock ingenting om varifrån luften kommer, eller varifrån metallen som bygger upp flygplanet kommer. Men flygplanet kan flyga riktigt bra utan att aerodynamiken behöver förklara dessa saker

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in