Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Nu blev jag helt snurrig.
Jag pratar alltså om hur vanlig eller ovanlig en viss variant av genetisk information eller kvävebas-kombination är i en viss population.
Vad menade du?
Blandar vi ihop allelfrekvenser och allelsekvenser. Det har jag läst fel på förr.
stebe2
Du behöver inte krångla till det. Du påstod att förändringar i allelfrekvenser endast påverkas av naturligt urval. Detta är fundamentalt fel då flera andra faktorer påverkar allelfrekvenser. Stokastiska sådana, biotiska sådana samt abiotiska sådana. Vanligen brukar man förenkla genom att kalla dessa processer för genetisk drift, genflöde samt mutationer. Samtliga dessa fyra påverkar både allelfrekvensen och dess derivata olika mycket under olika givna tider för varje metapopulation.
Så att påstå att det enbart är naturligt urval som påverkar allelfrekvensen är antingen ett försök att förenkla debatten till din fördel eller ett tecken på att du inte har så djup förståelse för det som du diskuterar. Detta iom. att du inte uppfattade vad jag syftade på vilket du hade gjort om du var insatt men enbart skrev slarvigt för stunden.