Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Men inga av mina argument handlar ju om någon bakomliggande världsbild.
Argumenten handlar ju om hur evolutionsteorin måste fungera i verkligheten i den natur vi lever i. Argumenten är grundade på de uppgifter och observationer som vetenskapen idag ger oss.
Jag försöker ju förklara hur evolutionsteorin skall kunna fungera enligt dom premisser som vetenskapen idag ger oss. Jag pekar också på svagheterna och problemen som då blir uppenbara.
Så kom igen nu och försök att hålla er till ämnet och kom med argument istället för att försöka dra debatten OT.
stebe2
Nej, de handlar inte om en bakomliggande världsbild, de beror dock på en. Du verkar ibland förstå. Du säger att
1. Mutationer sker slumpmässigt.
2. Urvalet bestämmer vilka som ska föras vidare
Och drar sedan slutsatsen att evolutionen är slumpmässig, eftersom varje mutation sker slumpmässigt. Denna slutsats kan bara dras på ett korrekt sätt, om det skulle vara så att mutationerna sker i så pass dålig takt, att livet inte borde kunnat anpassa sig som det gjort. För du håller väl med om att ju högre mutationsfrekvens ju mer dynamiskt, och ju snabbare kan liv anpassa sig? Precis som med tärningsserien. Ju fler kast, desto snabbare når vi önskad serie. Mutationer är inget sällsynt. Betänk nylonbakterien. Hur stor chans är det att just den skulle få förmågan att bryta ner nylon i en nylonrik miljö just då? Livet är mer dynamiskt, tack vare en hög variationsfrekvens (mutationsfrekvens), än du tror, trots att detta kan studeras i verkligheten i form av antibiotikaresistens, nylonbakterier och ja, t.o.m sicklecellsanemi. Simple as that.