Citat:
Ursprungligen postat av wooten
"fel" är en subjektiv tolkning av detta fenomen. En annan lika polär tolkning skulle kunna vara "rättning", för att demonstrera din partiskhet. Mutationer sker och förändrar DNA och RNA. Däremot skulle jag vilja påpeka som så många andra har påpekat för dig, att när du skriver:"kunna orsaka uppkomsten av all exakt information som instruerar, reglerar och styr tillverkningen av alla organ, system, egenskaper och funktioner som alla organismer har", så ser du det bakvänt. Liv skulle kunna existera utan att det såg ut exakt som det ser ut idag, rent genetiskt. Vi ser ett utfall av många möjliga. (däremot skulle en rad olika fenotyper existera "igen" i en alternativ hypotetisk jord. Se konvergent evoution. Genotypen skulle dock säkerligen se annorlunda ut)
Menar du att inte det mesta tyder på att cellerna försöker genom föra en så korrekt kopiering av DNA som möjligt. Och tyder inte de kontrollsystem som kontrollerar att kopieringen blivit riktig på att cellen lägger ner ganska mycket energi på att undvika kopieringsfel.
Det verkar ju som att mutationer ökar när en organism saknar energi att kontrollera kopieringen.
Och visst inser du väl egentligen hur oerhört enkelt det skulle vara att totalhaverera ett genom som skulle omöjliggöra reproduktion.
Att försöka få mutationer till något i grunden positivt för en organism är så verklighetsfrånvänt att du blir nog ensam på din halva av planen medan jag har troligen varenda vetenskapsman på min halva.
Citat:
Mutationer är förändring i DNA/Rna. Indirekt föreslår du ju här att alla arter i alla former, ja, alla individer, är optimalt anpassade för alla hypotetiska miljöer de någonsin kan utsättas för. Om du är med på att förändringar i DNA kan ske, och det verkar du ju vara eftersom att du är med på att de kan göra skada, så måste du antingen:
1) Anse att det finns någon magisk barriär där mutationer inte kan vara positiva. Någon/något hindrar positiva mutationer från att ske.
2)Positiva mutationer kan inte ske, eftersom allt levande redan är optimerat för alla hypotetiska mijöer som någonsin kan existera, och därför förkastas alla mutationer mha det naturliga urvalet, ergo alla mutationer är negativa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation#Beneficial_mutations
1) Anse att det finns någon magisk barriär där mutationer inte kan vara positiva. Någon/något hindrar positiva mutationer från att ske.
2)Positiva mutationer kan inte ske, eftersom allt levande redan är optimerat för alla hypotetiska mijöer som någonsin kan existera, och därför förkastas alla mutationer mha det naturliga urvalet, ergo alla mutationer är negativa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mutation#Beneficial_mutations
Det finns inget som tyder på att mutationer skulle kunna vara den överlägsna programmerare som krävs för att orsaka uppkomsten av den avancerade information och data som krävs för att få alla komplexa system, organ, egenskaper och funktioner att bygas, monteras och fungera.
Det huvudsakliga vi kan observera är att mutationer förstör information.
Barriären är att mutationer inte kan bygga upp och programmera denna avancerade data och information.
Citat:
"Förmågan att flyga". Det finns ingen sådan fördelaktig förmåga. Den enda förmåga som är av betydelse är den att överleva och få fertil avkomma, att reproducera. Alla andra förmågor en individ besitter måste göra denna chans större för att anses vara positiv ur evolutionär synvinkel. Men visst håller jag med dig. Det vore kul/bra att kunna flyga. Naturen har dock (troligtvis) inga sådana preferenser. Visst, skadliga mutationer händer säkerligen oftare än benigna mutationer. Och? De som skadas kommer inte att föra sina vidare.
Nu slår du knut på dig själv.
Jag kanske borde ha skrivit funktionen att flyga. Visst kan du medge att olika organismer har olika funktioner och organ som fungerar på ett visst sätt. Dessa funktioner kan förbättras eller försämras eller kanske helt förstöras och förloras.
Är detta omöjligt att tänka sig för dig?
I andra sammanhang prisar man (felaktigt enligt mig) det naturliga urvalet för att ha drivit utvecklingen mot alla dessa fantastiska organ och alla dess fantastiska funktioner och förstås menar man att urvalet också ärdet som skall ha äran för cellens alla fantastiska funktioner och system.
Och du inser väl att evolutionsteorin tänker sig en utveckling från en primitiv urslemklump till alla avancerade organismer med alla komplexa funktioner som finns i naturen idag.
Citat:
Nix.
Inte i något annat sammanhang skulle man drömma om att tänka på detta sätt och dra sådana verklighetsfrånvända slutsatser.
Citat:
Ja, helt ärligt. Om du inte inser hur detta går till vid detta laget vet jag inte hur jag kan hjälpa dig att förstå. Jag har provat med variationer av påfågelstjärtar, och tonvis med exempel om sicklecellanemi osv. Du verkar inte dum. Du kan mycket inom området. Jag är väldigt förvånad över att du inte lyckas förstå en sådan enkel grej som det naturliga urvalet. Och jag vet inte vad mer jag kan skriva i konstruktiv mening.
Jag menar ju att jag förstår hur det naturliga urvalet fungerar. D v s att det hela tiden arbetar i steget efter att mutationerna orsakat förändring. Urvalet kan aldrig styra eller driva förändringen i någon riktning. Urvalet är är helt beroende av vad mutationerna åstadkommer. Urvalet har endast en städande funktion och påverkar därför bara vad som blir kvar och sprids i en population. Urvalet påverkar vilka varianter av egenskaper som blir vanligare eller ovanligare i en viss population i en viss miljö under en viss period.
Det naturliga urvalet kan bara "optimera" en funktion eller egenskap så långt som den information som mutationerna åstadkommit "tillåter".
Mutationerna står för allt utvecklande.
Ibland verkar vi vara nära att vara överens om detta men så tvingas ni vända tillbaka och måste tänka att det naturliga urvalet bara måste ju styra på nåt sätt och driva förändringen i en viss riktning.
Detta samtidigt som man måste tänka att evolutionen inte har någon riktning eller mål.
Men jag kanske får lite inspiration ändå att försöka ta upp den gamla tråden. Håll utkik så fortsätter vi där
Citat:
Dock är ju evolution ett faktum, som du här försöker argumentera bort. Jag håller inte med dig här heller.
Om vi ska prata faktum så är det ju så att fossilen inte direkt styrker tanken att organismer utvecklas gradvis i små små små steg.
Det faktum vi kan se av evolution är att gener förändras i en population över tid. Och det vi tydligast kan observera att detta leder mest till försämrade eller förlorade funktioner och förmågor.
stebe2