Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Självklart.
Men nu är det väl ändå ingen som tror att den skjutande polisen anser att en hund som är ivägen är något som det bara är att skjuta för att kunna komma vidare med bovjakten?
Om vi alla håller med om det så är ju diskussionen om huruvida det är OK för polisen att ta sig in i trädgårdar i bovjaktssyfte ganska överflödig.
Eftersom all information kring händelsen inte är känd så återstår bara att spekulera kring händelseförloppet och att diskutera det rent moraliska. Samt förstås att diskutera "hur borde/skulle/kunde han ha gjort istället.
Och inte i något av fallen kan någon av oss presentera den absoluta sanningen. Och så länge det inte låter sig göras tycker åtminstone jag att det känns olustigt att läsa åsikter med innebörden att den skjutande polisen är en känslokall skitstövel. Alternativt att han är en osäker spoling som inte hade rätt omdöme.
Att spekulera kring detta är helt OK, men att slå fast att så är fallet är ingen rolig läsning. Vem vet - kanske åkte denna polis hem den natten och mådde skitdåligt efter vad som hade hänt, men att han ändå inte kunde se att han hade kunnat agera på annat sätt?
Han var ju den enda som befann sig i situationen.
Det var inte gott om tid och han var tvungen att fatta ett snabbt beslut. Och detta beslut var han tvungen att fatta utan att ha någon som helst kunskap om vilken slags hund han hade framför sig.
Att det var en äldre familjehund som var "världens snällaste" kunde han inte veta. Den informationen har kommit oss tillhanda efteråt.
Ja att polisen ska ha rätt att jaga bovar är ju det grundläggande för polisen.
Nej jag tror inte han sköt enbart för att den var i vägen.
Det är väl just detta som vi sansade vill ha fram, fakta om händelsen och hur det kunde hända.
Han är säkert inte en känslokall person eftersom han tycks ha familj enligt vissa här i tråden.
Däremot kan han vara en orutinerad hundförare om han nu är detta och det är väl detta som jag velat veta.
Tror säkert inte han mådde bra efter händelsen, både för att han sköt hunden samt att han inte lyckades spåra bovarna. Och kanske så insåg han att han kunde handlat annorlunda.
Ja han var den ende som befann sig just där just då och kanske förhastade sig eftersom han var uppjagad, det är ju just detta som jag påtalat tidigare att en van utbildad hundförare kunde antagligen bedömt Brutus annorlunda samt inte skjutit utan backat ut från trädgården samt begärt hjälp från sina kolleger.
Jag är inte och har inte varit ute efter hans skalp så som vissa andra vill men jag vill ha vishet och inte ett torftigt PM som inte säger ett smack egentligen mer än att han handlade i nöd.