2012-10-04, 15:58
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audax
Det jag finner högst intressant just nu är att du återigen ägnar dig åt rena spekulationer. Du har inget som styrker dina påståenden mer än din egen villfarelse. Vi kan heller inte utesluta att det vid händelsen skedde en partikelförändring, orsakad av Large Hadron Collider, just vid hundförarens avtryckare vilket resulterade i ett ofrivilligt avlossat skott mot Brutus.

Jag påstår inte med bestämdhet att det förhåller sig på detta sätt. Men ett flertal faktorer talar för att hundförarens version inte stämmer. Dessa har gång på gång påpekats i tråden. Det stora felet som många gör är att de stirrar sig blinda på en punkt i händelsekedjan: nerläggningen av ärendet i det första skedet. Som om saken därmed vore avslutad och att begreppet nöd ursäktar vad som helst.

Efter skottet så har ingen nöd existerat, mer än möjligtvis i hundförarens fantasi. Eller vad sger du själv?
Citera
2012-10-04, 16:00
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Hur kommer det sig att du då själv inte tar ditt eget råd istället för att sitta här och spekulera? Ja, det blir absolut intressant att se vad andra åklagare har att säga och jag upplever inte att någon här stirrat sig blind på vad en åklagare har sagt. Snarare har fokus legat på att allt för många i tråden låtsas sitta på fakta när de egentligen inte har stöd för sina påståenden.

Jag upplever det stimulerande att nya fakta hela tiden kommer till...
Citera
2012-10-04, 16:00
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Saken är ju ganska enkel. Om man nu märker att man inte kommer längre i sin argumentation så går det faktiskt att sluta argumentera och dra vidare mot nya spännande trådar.

Detta fall är långtifrån över. Saken har JO-anmälts och nya anmälningar med andra brottsrubriceringar blir sannolikt aktuella. Så det finns all anledning att följa den fortsatta utvecklingen i stället för att stirra sig blind på vad EN åklagare sagt.

Vi stirrar oss inte blinda över vad en åklagare har sagt. Vi har det däremot som stöd för våra argument då åklagaren verkar ha gjort en liknande bedömning på det som framkommit som vi gör. Nämligen att inget straffrättsligt fel har begåtts här.
Citera
2012-10-04, 16:03
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ja den fakta om vittnespsykologi som jag länkade till togs emot med öppna armar... Det är endast viss information ni söker, varken sanningen eller opartisk fakta är intressant för er. Och det är väl egentligen det de flesta "poliskramare" reagerar på.
Citera
Medlem
Citat:
Saken är ju ganska enkel. Om man nu märker att man inte kommer längre i sin argumentation så går det faktiskt att sluta argumentera och dra vidare mot nya spännande trådar.

Detta fall är långtifrån över. Saken har JO-anmälts och nya anmälningar med andra brottsrubriceringar blir sannolikt aktuella. Så det finns all anledning att följa den fortsatta utvecklingen i stället för att stirra sig blind på vad EN åklagare sagt.
Eller så kan de stanna kvar i tråden och fortsätta sin argumentation tills den faktiskt blivit motbevisad. Blir den motbevisad så har jag inga problem med det själv. Är ingen poliskramare, trots att det antyds, om det bevisats att fel har gjorts.

Ja det är fritt fram att anmäla in absurdum. Ser hellre att det anmäls och utreds istället för en pöbelrättegång här. Dock så tror jag att det blir gnäll om resultaten av eventuella nya utredningar inte faller Brutus-sidan i smaken.
Citera
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
Jag har väl inte använt fula ord? Sluta upp med larvet att kalla mig poliskramare och antydningar att jag svarat på någon sorts mobiliseringsorder. Var det inte du som strävade efter att hålla nivån högre i den här tråden? Sluta då hyckla och lyd dina egna råd.

Jag kanske snubblade på tröskeln du höjt.
Jo jag gjorde det och även att vi helst inte skulle gå utanför ämnet vilket ni så gärna vill.

Om du inte poliskramare vet jag inte, kanske polis då. Det var nämligen en mera generell beteckning på vissa i tråden.

Nog om detta, du får känna dig hur sårad du vill, jag svarade bara på en hånfull inlaga från dig.
Citera
2012-10-04, 16:04
Medlem
Citat:
Jag påstår inte med bestämdhet att det förhåller sig på detta sätt. Men ett flertal faktorer talar för att hundförarens version inte stämmer. Dessa har gång på gång påpekats i tråden. Det stora felet som många gör är att de stirrar sig blinda på en punkt i händelsekedjan: nerläggningen av ärendet i det första skedet. Som om saken därmed vore avslutad och att begreppet nöd ursäktar vad som helst.

Efter skottet så har ingen nöd existerat, mer än möjligtvis i hundförarens fantasi. Eller vad sger du själv?
Det finns ju även ett flertal faktorer som stödjer hundförarens version samt motsäger ägarens version. Vilket också gång på gång har påpekats i tråden. Ingen har påstått att nöd ursäktar vad som helst. Dock en handling som ej är oförsvarlig enligt lagstiftaren.

Jag har mig veterligen aldrig påstått att nöd har förelegat efter första skottet. Av vad som framgått i både tråden och artiklarna så avlossades dessutom bara ett skott. Vad är det du avser som skulle innebära att hundföraren gjort sig skyldig till en straffbelagd handling efter att ha skjutit?
Citera
2012-10-04, 16:06
Medlem
Citat:
Vad trevligt. Det är dock skillnad på fakta och rena spekulationer. Antog att du visste detta då du stått för merparten av det senare.
Citera
2012-10-04, 16:08
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Det finns ju även ett flertal faktorer som stödjer hundförarens version samt motsäger ägarens version. Vilket också gång på gång har påpekats i tråden. Ingen har påstått att nöd ursäktar vad som helst. Dock en handling som ej är oförsvarlig enligt lagstiftaren.

Jag har mig veterligen aldrig påstått att nöd har förelegat efter första skottet. Av vad som framgått i både tråden och artiklarna så avlossades dessutom bara ett skott. Vad är det du avser som skulle innebära att hundföraren gjort sig skyldig till en straffbelagd handling efter att ha skjutit?

Om jag på det svarar "djurplågeri genom att inte stanna och se till att Brutus antingen får vård eller avsluta hans plågor" så kommer du bara att replikera att det är djurägarens ansvar att göra detta. Nåväl. Då säger jag så här: Det har ingen som helst betydelse i detta fall. Nödsituationen har upphört i och med att skottet fallit och skytten har agerat oaktsamt. Genom sin oaktsamhet har han förorsakat Brutus ett oacceptabelt lidande.

Vad han har gjort rent moraliskt och vad följderna av det blivit bryr du dig sanolikt inte om. Så jag skriver inget om det...
Citera
2012-10-04, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Jag kanske snubblade på tröskeln du höjt.
Jo jag gjorde det och även att vi helst inte skulle gå utanför ämnet vilket ni så gärna vill.

Om du inte poliskramare vet jag inte, kanske polis då. Det var nämligen en mera generell beteckning på vissa i tråden.

Nog om detta, du får känna dig hur sårad du vill, jag svarade bara på en hånfull inlaga från dig.
Jag är inte polis. Studerar ekonomi och juridik i Stockholm.

Belyste bara att du verkar rätt så selektiv i vilka som ska följa dina debattregler. Vi kan ta resten i PM om du vill diskutera mig som person.
Senast redigerad av dcom87 2012-10-04 kl. 16:14.
Citera
2012-10-04, 16:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IaKSakkaH
Jag bara påpekade att är det någon som är ett fegt kräk här så är det DU! Ingen annan! Fullt anonym på internetforum, då är det lätt att vara tuff

Du kanske borde kolla i lagen vad övergrepp i rättsak betyder innan du yttrar dig

Sen kan folk anmäla till JO bäst fan dom vill, det är deras rättighet. Men en anmälan betyder INTE att något kommer att hända. Förmodligen kommer JO att konstatera det som redan är uppenbart. Utredningen har utförts i det närmaste klanderfritt!

Jag skiter i om han fått panik eller inte, vad jag bryr mig om är om hans handlande kan rymmas inom det JURIDISKA begreppet NÖD. Man kan handla i nöd både i panik, eller inte i panik och allt där mitt emellan. Nöd är en OBJEKTIV ansvarsfrihetsgrund. Men det är nog lönlöst att förklara för dig vad det innebär.

Är du dum i huvudet på riktigt? Icke läskunnig? Han har inte skjutit hunden för några golfbollar( vet du ens vad som blev stulet där?) utan för att freda sig själv! Att hundägarna går ut med sin identitet är verkligen inte polisens fel heller!

Ja men oj vad tuff och ball du är

Nej jag hade inte skjutit den. Men hundar som kommer i närheten av mig okopplade och ingen ägare är närvarande kan räkna med att få en spark i huvudet. Jag nyttjar min rätt att freda mig innan jag blir biten. Precis som polismannen gjorde. Att stå som ett fån och gulla med okända hundar som du gjort är bara dumt, naivt och typiskt beteende av hundkramare i socialgrupp 3.

Du har INTE hamnat i en sån situation, detär bara din fantasi. Du har INGEN jävla aning om vad för situation han var i. Du var inte där, du vet inte.

Nödvärn kan inte "åberopas" mot djur eftersom djur inte kan begå brott, nöd är däremot tillämpligt. Ansvarsfrihetsgrunder enligt 24 kap Brb är dessutom inget då åberopar, har du handlat i nöd eller nödvärn, eller detta kan tyckas rimligt så blir du inte dömd för brott iaf. Man behöver inte ens nämna ordet för att bli frikänd.

Ännu ett snille som tror han fattat hur det ligger till. Men egentligen inte fattar något alls. Hundägare HAR fått komma till tals, det kan inte ens du förneka. Om förutsättningarna för fällande dom hade funnits, då hade åklagaren varit TVUNGEN att åtala. Nu var han iofs tvungen att ta beslut i det här fallet också, att INTE åtala.
Det är du som inte förstår.
Du borde spendera lite tid i en rättsal och inte tjyvkika i omklädningsrummen på polishusen
Hade hon fått avlägga sitt vittnesmål inför sittande rätt hade han varit körd.
Citera
2012-10-04, 16:36
Medlem
Citat:
Om jag på det svarar "djurplågeri genom att inte stanna och se till att Brutus antingen får vård eller avsluta hans plågor" så kommer du bara att replikera att det är djurägarens ansvar att göra detta. Nåväl. Då säger jag så här: Det har ingen som helst betydelse i detta fall. Nödsituationen har upphört i och med att skottet fallit och skytten har agerat oaktsamt. Genom sin oaktsamhet har han förorsakat Brutus ett oacceptabelt lidande.

Vad han har gjort rent moraliskt och vad följderna av det blivit bryr du dig sanolikt inte om. Så jag skriver inget om det...
För att dömas för djurplågeri krävs att det bevisats att gärningspersonen haft uppsåt att tillfoga djuret lidande eller att denne agerat grovt oaktsamt. I propositionen till lagtexten tas till och med upp det faktum att det i vissa fall kan vara försvarligt att tillfoga ett djur lidande för att rädda eget, annans eller djurets liv. Dessutom ska du bevisa att hundföraren vetat om att hunden fortfarande levde när han lämnade platsen samt att den då otillbörligen utsattes för lidande. Det kan därför bli oerhört svårt att fälla hundföraren för djurplågeri i detta fall.

Men absolut om rätten väljer att pröva ärendet så är det bra då Polisen får riktlinjer för framtiden. Personligen upplever jag att du just nu greppar efter halmstrån mest för att du är förbannad över hela situationen. Hade hundföraren gått fram och avlivat Brutus med ett skott till så hade det istället blivit ett jävla liv om att de kanske kunnat rädda honom etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in