2012-09-28, 07:33
  #6481
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legost

Nej, detta pistolskott är varken en tragedi eller en straffbar handling.

Det är ingen människa som dött utan en hund. Tragiskt? Nej. Ledsamt? Ja.
Själv TROR jag inte mer på Henrietta än på polismannen. Snarare tvärtom. En polisman som utförde ett rutinarbete att spåra efter en tjuv, över stock och sten, i nattens dunkel och som hamnar i batalj med en stor svart 60+ kg stor best. Observera att hunden strax innan kan ha fått sig en känga av tjuvarna. Tacka tusan att Brutus var på bettet redan innan polismannen kom till platsen. En teori så god som någon annan.

Att du gör så stor skillnad på en hund och en människa tyder på att du är en empatilös och underutvecklad människa. Tillbaks till stenåldern med dig...

Ett av samhällets största problem är just att vi värderar människan så högt i förhållande till andra arter.
Citera
2012-09-28, 07:34
  #6482
Medlem
tinasluts avatar
[quote=Legost]
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc

Nej, detta pistolskott är varken en tragedi eller en straffbar handling.

Det är ingen människa som dött utan en hund. Tragiskt? Nej. Ledsamt? Ja.
Själv TROR jag inte mer på Henrietta än på polismannen. Snarare tvärtom. En polisman som utförde ett rutinarbete att spåra efter en tjuv, över stock och sten, i nattens dunkel och som hamnar i batalj med en stor svart 60+ kg stor best. Observera att hunden strax innan kan ha fått sig en känga av tjuvarna. Tacka tusan att Brutus var på bettet redan innan polismannen kom till platsen. En teori så god som någon annan.

Solen var uppe sedan en tid och det var dagsljus... Hundföraren skriver också i sin rapport att sikten var fullgod.
__________________
Senast redigerad av tinaslut 2012-09-28 kl. 07:38.
Citera
2012-09-28, 08:12
  #6483
Bannlyst
Hmm... är Anders ett namn som polisen alltid drar till med när hundförare skjuter hundar och ska hållas anonyma?

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=anders+hundf%C3%B6rare+sk%C3%A5ne &source=web&cd=21&ved=0CB8QFjAAOBQ&url=http%3A%2F% 2Fnp.netpublicator.com%2Fnp%2Fn14370939%2FCityM120 227.pdf&ei=kEFlUObzEs734QTX8IDgCQ&usg=AFQjCNGKysQW f6sDBGFGi1E_25PORPlHBw&cad=rja
(sidan 2)

Är Brutus baneman samma person som Ymers dito? Då vore det (minst) tredje gången han skjuter i tjänsten.

EDIT: Skumt, länken fungerar inte längre.
EDIT2: Nu kanske.
__________________
Senast redigerad av 3SARPAR3N 2012-09-28 kl. 08:22.
Citera
2012-09-28, 08:25
  #6484
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3SARPAR3N
Hmm... är Anders ett namn som polisen alltid drar till med när hundförare skjuter hundar och ska hållas anonyma?

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=anders+hundf%C3%B6rare+sk%C3%A5ne &source=web&cd=21&ved=0CB8QFjAAOBQ&url=http%3A%2F% 2Fnp.netpublicator.com%2Fnp%2Fn14370939%2FCityM120 227.pdf&ei=kEFlUObzEs734QTX8IDgCQ&usg=AFQjCNGKysQW f6sDBGFGi1E_25PORPlHBw&cad=rja
(sidan 2)

Är Brutus baneman samma person som Ymers dito? Då vore det (minst) tredje gången han skjuter i tjänsten.

EDIT: Skumt, länken fungerar inte längre.
EDIT2: Nu kanske.

Anders säger i artikeln att de två händelserna när han har fått skjuta i tjänsten har gjort honom starkare som polis! Låter som om han skulle vilja skjuta mera...
Citera
2012-09-28, 08:31
  #6485
Medlem
tinasluts avatar
En intressant idé kom just upp: används ofta täcknamnet Anders för poliser som man vill hålla anonyma just för att namnet är så vanligt? Var det därför som LL hela tiden talade om hundföraren som "Anders" när han besökte familjen? Men varför då dra till med ett så ovanligt efternamn om det inte stämmer? Då hade det ju varit enklare att bara köra med Karlsson, Nilsson, Olsson eller ngt liknande. Varför just detta efternamn?
Citera
2012-09-28, 08:35
  #6486
Medlem
Arsedestroyers avatar
Det finns 2 verisioner av händelsen, men oavsett anledning till varför den inkvoterade polisen beslutade att dra sitt tjänstevapen i tätbebyggt område och på plats avliva / avrätta Brutus så tycker jag ett korrekt bemötande från myndigheten vore på sin plats!!

Skicka dit något jävla befäl full med epåletter och bjäfs på uniformen, framför en offentlig ursäkt och en förklaring till den inkvoterade polisens agerande, det handlar om att vara profesionell!!

"vår hundförare upplevde ett hot från er hund, han gjorde en snabb avvägning av situationen och beslöt sig för att freda sin hunds liv medelst sitt tjänstevapen.
Han hade i åtanke er hunds storlek kontra sin tjänstehund (säkert en spenslig malinois), han övervägde även skaderisk samt evt en förlust på flera 100-tusen om hans tjänstehund skulle avlida eller behöva avlivas.
Han fattade därför beslutet att skjuta Brutus på plats, ett beslut som i efterhand har visat sig felaktigt, men hans omdöme var grumlat av adrenalin efter jakten över stock och sten samt gumlat av tidspress då han upplevde att han ej hade tid att analysera situationen.
Polismyndigheten beklagar det inträffade och inser i efterhand att vi har agerat fel, dels under den uppkomna situationen samt även efter händelsen, i korrespondens samt övrig kontakt, hur skall vi kunna lösa detta på ett sätt som är bäst för alla inblandade parter?"

("1000-tusen = konstnad för inköp samt det alla utbildningar för hunden kostat)

Personligen så anser jag att 90% av alla poliser under 35 är inkvoterade plantor, så jag tar absolut inte någon polis i försvar, det kommer jag aldrig göra...
Ville bara bidra med ett inlägg i diskussionen.... oavsett anledning och beslut så måste myndigheten agera profesionellt och inte emotionellt förblindade av prestige...
Men det är att begära orimligheter, man kan omöjligt krama vatten ur en sten!!
Citera
2012-09-28, 08:35
  #6487
Medlem
Optirocs avatar
Vi har skrivit många inlägg i tråden och det känns inte som att vi kommit så långt, vad vårt egna syfte med medverkan nu än må vara.
Så som jag uppfattar det så finns det personer som anser att poliser bara kan skrika nöd /nödvärn och sedan komma undan med vad som helst. Samtidigt verkar det som att samma personer inte vill ta bort rätten att få försvara sig.
Min undran är därför om ni kan hänvisa till ett, eller gärna flera fall där polismannen kommit undan en brottslig gärning genom att "hävda nöd /nödvärn". Det borde inte vara särskilt svårt med tanke på Hur media älskar att skriva om liknande saker.

Sedan undrar jag fortfarande, av alla scenarion som producerats här i tråden varför det anses vara orimligt att polismannen uppfattat ett hot om att bli biten. Jag finner nämligen inget otroligt med det.

Min tredje fråga är fortfarande ( har för mig att den även var bland mina första frågor i somras) hur har ni tänkt att man ska bevisa att polismannen inte upplevde ett reellt och allvarligt hot om att bli biten? Och om han nu omöjligen kunnat uppleva det, utan skjutit av annan anledning, viken skulle det varit menar ni?

Det här är seriösa frågor och jag önskar seriösa svar.
Citera
2012-09-28, 08:46
  #6488
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3SARPAR3N
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=anders+hundf%C3%B6rare+sk%C3%A5ne &source=web&cd=21&ved=0CB8QFjAAOBQ&url=http%3A%2F% 2Fnp.netpublicator.com%2Fnp%2Fn14370939%2FCityM120 227.pdf&ei=kEFlUObzEs734QTX8IDgCQ&usg=AFQjCNGKysQW f6sDBGFGi1E_25PORPlHBw&cad=rja
(sidan 2)

Är Brutus baneman samma person som Ymers dito? Då vore det (minst) tredje gången han skjuter i tjänsten.

Det verkar handla om Ymer i den där artikeln och jag måste bara gå lite off topic och kommentera den. Hur kan en låst dörr plötsligt gå upp så en instängd hund kan komma ut? Det var inte så att polisen lyckades öppna dörren och därmed skapa den farliga situationen?

Men hur som haver, en skjutglad polis det där eftersom han skjutit skarp vid två tillfällen. Förmodligen inte han som skjutit Brutus, för det hade säkert stått i artikeln då.
Citera
2012-09-28, 08:48
  #6489
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Anders säger i artikeln att de två händelserna när han har fått skjuta i tjänsten har gjort honom starkare som polis! Låter som om han skulle vilja skjuta mera...
Han kanske tänkte skjuta fyra skott den här gången också men blev avbruten när Henrietta skrek åt honom.
Citera
2012-09-28, 08:52
  #6490
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det verkar handla om Ymer i den där artikeln och jag måste bara gå lite off topic och kommentera den. Hur kan en låst dörr plötsligt gå upp så en instängd hund kan komma ut? Det var inte så att polisen lyckades öppna dörren och därmed skapa den farliga situationen?

Men hur som haver, en skjutglad polis det där eftersom han skjutit skarp vid två tillfällen. Förmodligen inte han som skjutit Brutus, för det hade säkert stått i artikeln då.
Tidningen är från februari, kraken hade inte hunnit skjuta Brutus än.
Citera
2012-09-28, 08:54
  #6491
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
hur kan en låst dörr plötsligt gå upp så en instängd hund kan komma ut? Det var inte så att polisen lyckades öppna dörren och därmed skapa den farliga situationen?
Som polis tvingas man ganska ofta gå in i situationer där man inte alls vet vad som väntar. Jag uppfattar det som att du menar att polisen får skylla sig själva om de t.ex öppnar en låst dörr och sedan blir angripna.
Hur tänker du att man som polis ska sköta sitt jobb med olika varianter av husrannsakan i sådana fall?
Citera
2012-09-28, 09:09
  #6492
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Vi har skrivit många inlägg i tråden och det känns inte som att vi kommit så långt, vad vårt egna syfte med medverkan nu än må vara.
Så som jag uppfattar det så finns det personer som anser att poliser bara kan skrika nöd /nödvärn och sedan komma undan med vad som helst. Samtidigt verkar det som att samma personer inte vill ta bort rätten att få försvara sig.
Min undran är därför om ni kan hänvisa till ett, eller gärna flera fall där polismannen kommit undan en brottslig gärning genom att "hävda nöd /nödvärn". Det borde inte vara särskilt svårt med tanke på Hur media älskar att skriva om liknande saker.

Sedan undrar jag fortfarande, av alla scenarion som producerats här i tråden varför det anses vara orimligt att polismannen uppfattat ett hot om att bli biten. Jag finner nämligen inget otroligt med det.

Min tredje fråga är fortfarande ( har för mig att den även var bland mina första frågor i somras) hur har ni tänkt att man ska bevisa att polismannen inte upplevde ett reellt och allvarligt hot om att bli biten? Och om han nu omöjligen kunnat uppleva det, utan skjutit av annan anledning, viken skulle det varit menar ni?

1a. Lindesbergsfallet där psykstörd ung man dödas av polis som "aldrig varit så rädd i hela sitt liv". Utredningen visar på varningsskott som studsat i grinden, men varför sköt polisen i första hand? Bara att backa i det läget, de var fullt informerade om läget, om att läkare var på väg, så varför vara så på som de var? De hade skyddsutrustning på sig, så en kastad kniv kan inte ha varit speciellt mycket till hot.

1b. Göteborgskravallerna och Hannes. När han sköts var han inget hot. Hans gatstenar nådde inte ens i närheten fram till poliserna och han sköts när han väl hade kastat en sten. Varför i såfall inte skjuta när han har stenen i handen, så hade de förhindrat kastet?

1c. Polisen som sköt en psykstörd snubbe i huvudet när han klättrade upp på en vind där snubben hade barikaderat sig med ett obrukbart gammalt vapen, något som polisen visste om men "man kan aldrig lita på sånt". Återigen, varför vara så offensiva om de inte måste?

2. Problemet med Brutus och det påstådda hotet är att det inte går att bevisa. Men orimligt är det väl inte att han upplevde ett hot. Men lika rimligt är det i min värld, att det är en bekväm förklaring så man slipper ytterligare bevisbörda på att man gjorde rätt.

3. I efterhand är det ju omöjligt att bevisa hur mycket hot Brutus var och hur hundföraren upplevde situationen. Däremot anser jag väl att eftersom hundföraren påstod att han blivit biten i avrapporteringen (det berömda hålet i byxorna), så borde åtminstone det ha undersökts.

Jag tror inte Brutus var ett hot mot hundföraren. Inte det minsta lilla. Om Brutus varit så aggressiv som det påståtts, så hade hundföraren haft ett bett i benet, minst. Nej, Brutus var på polishunden och det kan inte varit speciellt aggressivt det heller, för det hade varit nån skada på antingen Brutus eller polishunden då. Men förmodligen ville inte hundföraren att det skulle eskalera till bråk på riktigt, så han sköt Brutus. Alternativt att han misstolkade signalerna mellan hundarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in