2012-09-07, 14:20
  #5281
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vad jag tror hänt i det aktuella fallet är att polismannens hund blivit rädd för Brutus och reagerat på ett sätt som fick polismannen att skjuta Brutus för att rädda sin egen hund som han alltså var väldigt rädd om.
Om vi kände till tjänstehunden ifråga, skulle det vara lättare att spekulera. Jag tror inte att d'Tim skulle bli rädd och backa, men en yngre nyligen godkänd polishund kanske skulle, om den inte är hård nog. En oduglig hundförare med tunnelseende kanske skjuter i det läget i ett slags desperat försök att upprätthålla hundens ego?
__________________
Senast redigerad av MahatmaHitler 2012-09-07 kl. 14:24.
Citera
2012-09-07, 14:24
  #5282
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Om vi kände till tjänstehunden ifråga, skulle det vara lättare att spekulera. Jag tror inte att d'Tim skulle bli rädd och backa, men en yngre nyligen godkänd polishund kanske skulle, om den inte är hård nog. En oduglig hundförare med tunnelseende kanske skjuter i det läget i ett slags desperat försök att upprätthålla hundens ego?

Är det bekräftat på något sätt att det handlar om d'Tim?
Citera
2012-09-07, 14:27
  #5283
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Är det bekräftat på något sätt att det handlar om d'Tim?
Nej, han som nämnde d'Tim ville inte säga mer.
Citera
2012-09-07, 14:39
  #5284
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Nej, han som nämnde d'Tim ville inte säga mer.

Men rasen verkar ju stämma iaf. Alltid något.
Citera
2012-09-07, 16:09
  #5285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Men rasen verkar ju stämma iaf. Alltid något.

Om någon har tid att leta rätt på en bild på D´Tim så kan vi ju i varje fall snabbt konstatera om han är en ljus eller mörk malle, enligt uppgift skall mallen som var i Brutus hem ha varit gulaktig dvs ljus..

Min tidigare spekulation är att D´Tim låntas av en ny hundförare under utbildning.. eftersom ju D´Tim tävlas mm av Gl*nn Anderss*n..
Det framgår väl inte av utredningen att tjhunden skulle ha backat. Min spekulation går mer ut på att oerfaren hundförare med lånad välmeriterad hund blir nervös och är rädd att den lånade "finhunden" skall bli skadad och att han därför skjuter Brutus..
Citera
2012-09-07, 18:43
  #5286
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Polishund SM pågår just nu i Katrineholm (6-9/9). Gl*nn And*rsson har 50 poäng (fullt?) tillsammans med flera andra efter tordagens platsligg. Fredagens resultat är inte uppe än. Det finns en del bilder på indexsidan, kanske från förra årets parad?

http://www.polishundsm.se/2012/

Hmm... Katrineholm, Sveriges lustgård ger mig lite otrevliga associationer i det här fallet.
__________________
Senast redigerad av MahatmaHitler 2012-09-07 kl. 19:07.
Citera
2012-09-07, 20:56
  #5287
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Om någon har tid att leta rätt på en bild på D´Tim så kan vi ju i varje fall snabbt konstatera om han är en ljus eller mörk malle, enligt uppgift skall mallen som var i Brutus hem ha varit gulaktig dvs ljus..

Min tidigare spekulation är att D´Tim låntas av en ny hundförare under utbildning.. eftersom ju D´Tim tävlas mm av Gl*nn Anderss*n..
Det framgår väl inte av utredningen att tjhunden skulle ha backat. Min spekulation går mer ut på att oerfaren hundförare med lånad välmeriterad hund blir nervös och är rädd att den lånade "finhunden" skall bli skadad och att han därför skjuter Brutus..

Det kan vara så det gått till. Tror jag också. Hunden var ivägen. Hur som helst ingen stor skada som visats i denna tråden. En halt gammal hund som ändå skulle gått i graven inom en snar framtid.
Nöd var påkallat och ej motbevisat. Alltså gäller detta tills annat beslutats.

Det jag tror är att eftersom "brott inte kunnat styrkas" så kan polismyndigheten inte göra något mer åt saken. Även om polisens chefer tycker att det var oskickligt utfört så kan hundföraren inte få varning, löneavdrag eller någon annan disiplinär knäpp på näsan. Troligen så byter han inriktning och söker sig till något annat inom polisen, kanske rytteriet skulle passa?
Citera
2012-09-07, 21:22
  #5288
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Det kan vara så det gått till. Tror jag också. Hunden var ivägen. Hur som helst ingen stor skada som visats i denna tråden. En halt gammal hund som ändå skulle gått i graven inom en snar framtid.
Nöd var påkallat och ej motbevisat. Alltså gäller detta tills annat beslutats.

Det jag tror är att eftersom "brott inte kunnat styrkas" så kan polismyndigheten inte göra något mer åt saken. Även om polisens chefer tycker att det var oskickligt utfört så kan hundföraren inte få varning, löneavdrag eller någon annan disiplinär knäpp på näsan. Troligen så byter han inriktning och söker sig till något annat inom polisen, kanske rytteriet skulle passa?

Ingen stor skada?
nöd påkallat ?
Men snälla nån, var är din verklighets uppfattning?

Brott inte kunnat styrkas? nä tror tusan det när de inte gör någon undersökning överhuvudtaget.
Polisens chefer har ju för tusan ställt upp och sopat under mattan och skyddat honom.
Det är inte frågan om löneavdrag eller liknande här utan att han bör sättas bakom ett skrivbord där han inte kan förorsaka någon form av skada för oss medborgare.
Citera
2012-09-07, 21:29
  #5289
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legost
Det kan vara så det gått till. Tror jag också. Hunden var ivägen. Hur som helst ingen stor skada som visats i denna tråden. En halt gammal hund som ändå skulle gått i graven inom en snar framtid.
Nöd var påkallat och ej motbevisat. Alltså gäller detta tills annat beslutats.

Det jag tror är att eftersom "brott inte kunnat styrkas" så kan polismyndigheten inte göra något mer åt saken. Även om polisens chefer tycker att det var oskickligt utfört så kan hundföraren inte få varning, löneavdrag eller någon annan disiplinär knäpp på näsan. Troligen så byter han inriktning och söker sig till något annat inom polisen, kanske rytteriet skulle passa?

Det är just där våra värderingar skiljer sig. "En halt gammal hund som ändå skulle ha gått i graven..." Många som läser det hör hur befängt det låter. Jag förstår att du inte gör det. Inte heller inser du vilken inverkan denna gärning faktiskt haft på en oskyldig familjs liv och du bryr dig uppenbarligen inte heller. Eller så är du bara här för att jävlas och njuter av andras vanmakt och elände.

En sak är säker: du och dina gelikar kan inte lyckas i ert uppsåt. Det spelar ingen roll hur länge ni ältar nödvärnsparagrafer så har denna händelse redan fått en alldeles för stor spridning för att kunna glömmas bort. Denna gärning är något som griper varje sunt tänkande empatisk människa i själen och nu är bollen satt i rullning. Den går inte att stoppa längre.

Tänk om bara hundföraren hade låtit bli att skjuta. Då hade det inte blivit mera av detta...
Citera
2012-09-07, 21:30
  #5290
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Ingen stor skada?
nöd påkallat ?
Men snälla nån, var är din verklighets uppfattning?

Brott inte kunnat styrkas? nä tror tusan det när de inte gör någon undersökning överhuvudtaget.
Polisens chefer har ju för tusan ställt upp och sopat under mattan och skyddat honom.
Det är inte frågan om löneavdrag eller liknande här utan att han bör sättas bakom ett skrivbord där han inte kan förorsaka någon form av skada för oss medborgare.

Nu tror ju jag att Osten i första hand är ute efter att provocera så ta det inte alltför hårt...
__________________
Senast redigerad av tinaslut 2012-09-07 kl. 21:33.
Citera
2012-09-08, 00:16
  #5291
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Det här står på Mallekrafts hemsida under /Artiklar/Polishund:

Citat:
Oavsett om polisen äger hunden eller om hundföraren äger den, har man alltid hunden med hem på fritiden. Alla hundförare har sin "egen" hund, ingen annan arbetar med den. En hund,Enhundförare.

http://www.mallekraft.se/

Om hundföraren nu har lånat en hund, har man tummat lite på reglerna då? Jag tycker det låter rimligt att det bara är en hundförare per hund. Har själv haft skarpa hundar och skulle aldrig ha lånat ut dem till okända även om de hade varit hundvana. Man måste känna en sådan hund.
Citera
2012-09-08, 08:00
  #5292
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Det här står på Mallekrafts hemsida under /Artiklar/Polishund:



http://www.mallekraft.se/

Om hundföraren nu har lånat en hund, har man tummat lite på reglerna då? Jag tycker det låter rimligt att det bara är en hundförare per hund. Har själv haft skarpa hundar och skulle aldrig ha lånat ut dem till okända även om de hade varit hundvana. Man måste känna en sådan hund.

Eller så handlar det om en helt annan hund som innehas av den aktuelle hundföraren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in