2012-07-25, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Får jag fråga varför du tror mer på en polis som uppenbart handlat helt fel i en situation ? Polismannen har dragit tjänstevapen och avlossat det i en situation som absolut ingenstans kräver det. Polismannen har tillgång till att använda pepparspray, batong och till och med möjligheten att faktiskt avlossa ett varningsskott först innan han skjuter hunden i huvudet.

Tycker det låter jävligt o-humant att som hundförare sätta en kula i huvudet på en annan hund, som hundförare "bör" du i vart fall gilla hundar att du även har möjlighet att skadeskjuta hunden på så sätta att sätta kulan på någon annan plats än i huvudet!

Finns inte någonstans polismannen har handlat korrekt i detta fall då valmöjligheterna varit såpass stora. Finner du det även konstigt om det nu så varit att hunden gått till attack mot polismannen, du vet att en hund ser inte skillnad på tjuven som kom först och polismannen som kom efter ?!? Den försvarar sitt revir!

Tycker du cyklat ut lite väl från ditt område att ta till vad som står i lagen och vad som är sunt förnuft. Polismannen har handlat fel och skall straffas, spelar ingen som helst roll om ägaren gråter ut och säger att hunden var så snäll, detta var ingen kamphund utan den agerade likt vilken hund som helst skulle gjort på en okänd person mitt i natten. Det som dock kan tas i beredskap är vafan hunden gör ute om den inte satt i dragline koppel mitt i natten

En invändning om att han handlat i nöd kommer definitivt inte att avfärdas med tanke på att polismannen överaskades, försökte mota bort hunden( enligt artikeln) men utan resultat. Särskilt inte som det rör sig om en mycket stor hund. Förstår inte folk att en såpass stor hund verkligen kan skada en? Förstår inte folk att polismannen med hänsyn till detta mycket väl bara kan ha skyddat sitt eget liv och hälsa, samt sin hund..

Som svar på det sista så gick hunden lös i trädgården vilket jag tycker är oansvarigt av hundägaren och mycket väl kan bedömas som bristande tillsyn av hund. Man får ha sin hund lös i sin trädgård, men man måste iaf ha den under uppsikt. Särskilt då det gäller en sån stor hund så kan folk skrämmas om den skulle sticka ut och springa på gatan tex..
Citera
2012-07-25, 00:09
Medlem
arkeskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IaKSakkaH
Fast nu kommer polismannen att hävda nöd, vilket inte är särskilt svårt om man ska utgå från vad som står i artikeln, att han försökte fösa bort hunden på olika sätt men utan resultat. Stöldbrottet kommer alls inte att ha något med utredningen gentemot polisen att göra.

Ett alternativ, som någon skrev för några sidor sedan hade kunnat va att backa undan. Men vad säger att polismannen kunde detta? Jag vet inte om jag skulle våga vända ryggen åt en agressiv hund iaf..

Som svar på din fråga tycker jag INTE att man ska skjuta någon annans hund för att klara upp en simpel(?) stöld. Men nu handlar det ju inte om det, det handlar om att polismannen handlat i nöd, vilket isf gör den själva brottsliga handligen( att han sköt hunden) till "ickebrottslig" . Går det att bevisa att hans handling var uppenbart brottslig, visst då var den väl det. Men inget pekar ju på att det kommer att kunna bevisas, eller ens är särskilt uppenbart.

Nåja, nu antyder ju polislagen (polisingripanden, 8 § PL) såväl som brottsbalken (nödvärn, 24 kap. BrB) att våldet bör vara proportionerligt? För mig ter sig både batong och pepparspray som rimligare val och en polisman bör väl för helvete överväga alternativ till att skjuta något i huvudet innan han/hon/hen går lös? Hur ska vi kunna lita på att den här polismannen i nästa stressade situation inte sträcker sig i låret och sedan skjuter ihjäl en människa? Eller ett barn? Tänk på barnen!

Notera också att det, att döma av denna artikel, inte verkar finns några skador på varken hund eller hundförare. Jag tror inte det är en slump att Lars Lust formulerar sig "Han upplever att hunden biter mot hölstret och han känner en smärta.". Jag har svårt att tänka mig att gamle Lars inte skulle dra upp varenda hundrelaterad skada han kunde hitta på polis, uniform eller hund när han försvarar sin kollega i media.

Hur vanliga medborgare får bete sig i samband med hundslagsmål kan man läsa om i ett inte helt orelaterat (nåja) rättsfall där en mans kopplade hund hamnade i slagsmål med en lös hund. Mannen lyfte den lösa hunden och kastade den i marken varvid flera ben i hundens bakben bröts. Hundkastarmannen hänvisade till nödvärn och att han svårligen kunde besinna sig, han dömdes dock för djurplågeri och blev skadeståndsskyldig.

Jag tycker att detta ska bli mycket intressant att följa, även om jag har mina aningar om var det kommer att landa.

Och, ja, så är det givetvis satans tråkigt att det hände och synd om de inblandade, även polisen.
Citera
2012-07-25, 00:10
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Jag har en svag känsla av att polisen kommer undan efter som den aktuella hunden gick lös i trädgården utan tillräcklig tillsyn.
Personligen litar jag inte på polisen i detta fallet eftersom han ändrade sin historia.
Hade han kört på samma historia hela tiden hade det varit annorlunda.
Dessutom undrar jag om polisen hade tillgång till pepparsprej.
Jag tycker det hela är en sorglig händelse.
Men jag ser framemot att se hur utredningen utvecklas.
Citera
Medlem
Citat:
Som vanligt köper alla muppar hundägarens version och tror blint på att allt gått till precis som det beskrivits i media

Naturligtvis har man inte pratat med hundföraren och hört sig för hur han upplevde situationen. För er som inte fattat så kan man, mycket väl hävda NÖD( BRB 24:4) då en hundjävel angriper en, och jag tror definitivt polismannen använt andra medel om det varit möjligt, med tanke på hur alla jävla syltryggar/lipsillar ska börja gnälla så fort polisen öht försvarar sig. Exempelvis kan ju pepparspray och några välriktade batongslag mot fido ha nog så god effekt ..vilket inte kräver samma utredningsrutiner som användande av tjänstevapen.

" han har aldrig gjort någon illa", "han är jättesnäll"...ja men vad oväntat att ägarna av hunden säger det Så säger alla hundägare oavsett hur många deras hundkräk bitit/gjort utfall emot, det beror ju på att dessa människor inte kan ta hundar.

När ska folk lära sig att tänka efter lite!

..och mannen i familjen hade åkt dit på dråp/mord!

Polismannen har ingen anledning och skjuta en privatpersons hunde i dennes egen bostad,polismannen bör avskedas samt fånett jävla kon stryk,polisen bör betala ett saftigt skadestånd till familjen,om de inte var zigenare dock!!
Citera
Medlem
PsychoPaulsons avatar

Hoppade lite snabbt på en boll! Men skit i det!

Nu säger jag bara att det ska bli intressant att höra vad konstaplarna på internutredningen har att säga.
Kan det bli tal om en tillsägelse?
Senast redigerad av PsychoPaulson 2012-07-25 kl. 00:15.
Citera
2012-07-25, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Crunchie
Du är totalt jävla efterbliven, kan du ge fan i att förpesta denna tråd ditt jävla rikspucko.

Vad är Lars Lust för stolle? Förstår att IaKSakkaH köper det han säger men anser han att vi ska gå på detta?

"Hundförarens redogörelse styrks av veterinärens röntgenbilder som visar kulans vinkel från hundens högra öga och neråt, alltså torde han ha skjutit uppifrån. Därmed stämmer det inte som hundägaren säger, att hunden sköts från två-tre meters håll, säger Lars Lust."

Kan vi inte låta veterinären komma med ett utlåtande istället.

Så vidrigt hur en polis kan känna sig manad att i media försöka smutskasta ett vittne i en internutredning som inte börjat.

Vad fan vet han om det, är han utöver hundförare även forensiker?

Svensk polis är ett jävla skämt.

Kan inte du och andra okunniga rikspuckon starta någon fårskockstråd där ni gnäller på allt polisen gör istället Smutskasta ett vittne" Vad fan snackar du om? Han gjorde ett yttrade om vad veterinärens undersökning visade? Du som CSI expert får väl fara dit och överbevisa dom. Åklagaren kommer säkert att köpa din version före polisens Låter mycket troligt med den dignitet du visat genom dina inlägg i denna tråd.
Citera
2012-07-25, 00:12
Medlem
Citat:
Fast nu kommer polismannen att hävda nöd, vilket inte är särskilt svårt om man ska utgå från vad som står i artikeln, att han försökte fösa bort hunden på olika sätt men utan resultat. Stöldbrottet kommer alls inte att ha något med utredningen gentemot polisen att göra.

Ett alternativ, som någon skrev för några sidor sedan hade kunnat va att backa undan. Men vad säger att polismannen kunde detta? Jag vet inte om jag skulle våga vända ryggen åt en agressiv hund iaf..

Som svar på din fråga tycker jag INTE att man ska skjuta någon annans hund för att klara upp en simpel(?) stöld. Men nu handlar det ju inte om det, det handlar om att polismannen handlat i nöd, vilket isf gör den själva brottsliga handligen( att han sköt hunden) till "ickebrottslig" . Går det att bevisa att hans handling var uppenbart brottslig, visst då var den väl det. Men inget pekar ju på att det kommer att kunna bevisas, eller ens är särskilt uppenbart.

Om vi återgår till ditt argument om nöd. Polisen får inte använda mer våld än vad nöden kräver. Vi är överens om det?

Att skjuta ihjäl hunden när både polis och hund saknar märken är anmärkningsvärt, anser inte du det? Kan du då kalla det nöd? Om hunden hade hållit på att bita ihjäl en kollega eller hans hund skulle jag hålla med om att hunden förtjänade att avlivas, men det verkar saknas bitmärken?

Då blir argumentet nöd väldigt ohållbart, skjuta hunden i huvudet? "Mer våld än nöden kräver"?
Citera
2012-07-25, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pröpper
Polismannen har ingen anledning och skjuta en privatpersons hunde i dennes egen bostad,polismannen bör avskedas samt fånett jävla kon stryk,polisen bör betala ett saftigt skadestånd till familjen,om de inte var zigenare dock!!

Inte ens om han riskerar livslånga( kanske livhotande) skador? Likt andra begåvningsreserver som tror att man får skjuta en person med hagelgevär som beträder ens tomt för att " det har man sett på nån amerikansk film", så är det INTE!
Citera
2012-07-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Sluta bete dig som ett litet barn nu bara för att du inte har något mer.

Jag har aldrig påstått med säkerhet att den ena sidan talar sanning, dock så låter polisens historia mycket ihålig.

Det skulle du förstå om du hade nån koll på hundar. Tycker han tog i för mycket oavsett hur hunden betedde sig, han har ju inte ett enda bitmärke och troligtvis inte hans hund heller.

Att skjuta en hund(någons familjemedlem) för att man upplever en situation som hotfull och är rädd för att bli lite biten är fan absurt.

Det finns inte en chans i helvetet att han va utsatt för någon som helst livsfara, alltså har han använt övervåld.

Men sitt du på polishuset och fantisera ihop historier som gynnar dig och dina kollegor, det är ni ju bra på.
Helt korrekt o skjuta hund som visste polisen va de va för hund? inte fan går man fram o frågar först är du en kamphund dom skjuter ju inte en som som ligger ner.Det lovar ja dig allt har vart hotfullt springa in i nåns trädgård efter ett larm då kommer det hundar när man skall säkra huset inget konstigt allt synd att dom inte tog med berettan pump hagel kal 12 Buckshot blåser man huvet på en hund lätt vid detta tillfälle hade dom endast pistol 9mm dom visste inte vilket larm dom skulle åka på annars har så ni vet polisen tillgång till hagel med mmm
Citera
2012-07-25, 00:16
Medlem
Är det någon som vet vad mannen till vänster på bilden ovan heter?

Edit: Bilden är visst borta. Men vi kanske kan leka förnamnsbingo i alla fall?
Senast redigerad av loudamus 2012-07-25 kl. 00:20.
Citera
2012-07-25, 00:17
Medlem
Crunchies avatar
Citat:
Kan inte du och andra okunniga rikspuckon starta någon fårskockstråd där ni gnäller på allt polisen gör istället Smutskasta ett vittne" Vad fan snackar du om? Han gjorde ett yttrade om vad veterinärens undersökning visade? Du som CSI expert får väl fara dit och överbevisa dom. Åklagaren kommer säkert att köpa din version före polisens Låter mycket troligt med den dignitet du visat genom dina inlägg i denna tråd.

Jag tror jag har löst det. Din pappa är polis va? Så man måste tro på allt dom säger.

Är du helt blind för den kåranda som finns inom polisen?

Det är många med mig som tappat förtroende för hur polisen sköter sina internutredningar.
Jag anser det helt förkastligt att en polis i media försöker smutskasta ett vittne i en utredning
som ännu inte börjat.

Kårandan inom polisen är för närvarande det största hotet mot det svenska rättsväsendet. Läs JKs utredning om saken då du endast tror på myndighetspersoner.

Vad jag snackar om? Det finns ingen jävla anledning för Lars Lust att gråta ut i pressen och göra ett yttrade om något han inte vet ett skit om.
Citera
2012-07-25, 00:18
Medlem
Nu ska vi se, Polisen sköt aldrig ihjäl hunden, han skottskadade den bara!
Helt rätt, lösa hundar bör skjutas oftare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in