Citat:
Ursprungligen postat av Sinclaire
Får jag fråga varför du tror mer på en polis som uppenbart handlat helt fel i en situation ? Polismannen har dragit tjänstevapen och avlossat det i en situation som absolut ingenstans kräver det. Polismannen har tillgång till att använda pepparspray, batong och till och med möjligheten att faktiskt avlossa ett varningsskott först innan han skjuter hunden i huvudet.
Tycker det låter jävligt o-humant att som hundförare sätta en kula i huvudet på en annan hund, som hundförare "bör" du i vart fall gilla hundar att du även har möjlighet att skadeskjuta hunden på så sätta att sätta kulan på någon annan plats än i huvudet!
Finns inte någonstans polismannen har handlat korrekt i detta fall då valmöjligheterna varit såpass stora. Finner du det även konstigt om det nu så varit att hunden gått till attack mot polismannen, du vet att en hund ser inte skillnad på tjuven som kom först och polismannen som kom efter ?!? Den försvarar sitt revir!
Tycker du cyklat ut lite väl från ditt område att ta till vad som står i lagen och vad som är sunt förnuft. Polismannen har handlat fel och skall straffas, spelar ingen som helst roll om ägaren gråter ut och säger att hunden var så snäll, detta var ingen kamphund utan den agerade likt vilken hund som helst skulle gjort på en okänd person mitt i natten. Det som dock kan tas i beredskap är vafan hunden gör ute om den inte satt i dragline koppel mitt i natten
Tycker det låter jävligt o-humant att som hundförare sätta en kula i huvudet på en annan hund, som hundförare "bör" du i vart fall gilla hundar att du även har möjlighet att skadeskjuta hunden på så sätta att sätta kulan på någon annan plats än i huvudet!
Finns inte någonstans polismannen har handlat korrekt i detta fall då valmöjligheterna varit såpass stora. Finner du det även konstigt om det nu så varit att hunden gått till attack mot polismannen, du vet att en hund ser inte skillnad på tjuven som kom först och polismannen som kom efter ?!? Den försvarar sitt revir!
Tycker du cyklat ut lite väl från ditt område att ta till vad som står i lagen och vad som är sunt förnuft. Polismannen har handlat fel och skall straffas, spelar ingen som helst roll om ägaren gråter ut och säger att hunden var så snäll, detta var ingen kamphund utan den agerade likt vilken hund som helst skulle gjort på en okänd person mitt i natten. Det som dock kan tas i beredskap är vafan hunden gör ute om den inte satt i dragline koppel mitt i natten

En invändning om att han handlat i nöd kommer definitivt inte att avfärdas med tanke på att polismannen överaskades, försökte mota bort hunden( enligt artikeln) men utan resultat. Särskilt inte som det rör sig om en mycket stor hund. Förstår inte folk att en såpass stor hund verkligen kan skada en? Förstår inte folk att polismannen med hänsyn till detta mycket väl bara kan ha skyddat sitt eget liv och hälsa, samt sin hund..
Som svar på det sista så gick hunden lös i trädgården vilket jag tycker är oansvarigt av hundägaren och mycket väl kan bedömas som bristande tillsyn av hund. Man får ha sin hund lös i sin trädgård, men man måste iaf ha den under uppsikt. Särskilt då det gäller en sån stor hund så kan folk skrämmas om den skulle sticka ut och springa på gatan tex..
..vilket inte kräver samma utredningsrutiner som användande av tjänstevapen.