Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Vad tycker du rent objektivt: är det oki att poliser skjuter i panik när alternativ finns? Om vi återvänder till gym-skjutningen så tömde tydligen en polis hela sitt magasin och laddade om. Detta utan att ta minsta hänsyn till att han kunde allvarligt skada/döda oskyldiga människor. Poliserna i Hjorthagen sköt också en väldig massa skott och tydligen låg även en del oskjutna patroner kvar efteråt. Ska vi helt bortse från allmänhetens säkerhet bara därför att polisers nerver sviktar? Vore det då inte bättre att följa exemplen från England och Norge och bara låta poliser med speciell utbildning avfyra skarpa skott?
De två fallen ovan påminner mkt om fallet med Brutus. Skott i panik...
Om alternativ finns så är det förstås inte OK att poliser skjuter i panik, men vi måste ju sätta oss in i situationen. Som sagt, det är så lätt att vara efterklok.
I efterhand kanske det går att plocka fram både det ena och det andra alternativet men har man bara någon eller några sekunder på sig så är det nog inte så lätt att hitta det absolut lämpligaste.
Gymskjutningen är jag inte särskilt insatt i, nästan inte alls. Jag kan absolut inte uttala mig om den händelsen, men att åtal är väckt mot polisen indikerar att det har bedömts som felaktigt agerande av polisen.
Inte ska vi bortse från allmänhetens säkerhet, men det är ju just allmänhetens säkerhet som poliserna ska upprätthålla. Om inte poliser fanns skulle allmänheten leva betydligt osäkrare. Än så länge har inga ofelbara robotar uppfunnits som kan sättas in som poliser. Så länge det är människor det handlar om så får vi nog stå ut med att det ibland slutar olyckligt.
Jag vet inte om vi bör ha det som i Norge och England. Det finns nog gott om folk som är betydligt mer insatta än jag på det ämnet.
Men det där med de två poliserna i England som nyligen blev ihjälskjutna av en gangster...har det inte i den debatten spekulerats kring om ifall det skulle ha hänt om de var beväpnade? Jag är inte säker, men jag har för mig att jag har läst något om det.