2012-08-19, 23:00
Medlem
Lustmord666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Sen så funkar det inte så att man i en utredning kan fylla i lämpliga luckor med sånt man inte vet och tro det är tjänligt som bevis.
Är det inte precis det man har gjort när man lade ner utredningen av hundföraren?
Citera
2012-08-19, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lustmord666
Men frågan var ju trovärdigheten på den osannolika historien, där han upplevde både det ena och det andra som inte skedde i verkligheten.

Hade historien varit osannolik hade åklagaren åtalat polismannen.

Citat:
Ursprungligen postat av Lustmord66
Hur kan du få det till korrekta grunder när kulans vinkel inte bevisar något? Bristen på övrig bevis var ju pga att man vägrade dokumentera det hundägarinnan vill visa stödde hennes version

Hundägaren är nog inte kapabel att bedöma vad som är tjänligt som bevis, och alla som åtgärder många med dig tycker att dom borde ha utfört hade inte bevisat något. Därför gjorde man dom inte, och det var åklagaren som också gjorde denna bedömning då han lade ened ärendet och hävde alla besluten.

Citat:
Blod och ev. hjärnsubstans på marken, märken efter hundklor i marken efter den "tumultartade kampen" vid källartrappan eller snarare bristen på sådana. Hon bad ju om det samma dag, då var de inte borta än.

Om flera andra personer rört sig i den tumultaratade situation som polismannen beskriver är det närmast omöjligt att utläsa något av detta som jag ser det. Uppenbarligen också utredande instans i detta ärende. Sådana spår kan dessutom försvinna på några timmar. Det kan krävas att man spärrar av hela gården och ställer upp vaktande poliser där i väntan på tekniker, något som är rimligt vid morde eller liknande, inte vid en skadegörelse(därmed inte sagt att jag inte förstår ägarens frustration). Polisen har regler att följa på hur mycket resurser man får lägga på att utreda olika ärenden.

Citat:
Ja, du påstod att det bevisade, men när jag sa att det inte gjorde det så hänvisade du till åklagaren utan att komma med några argument för ditt påstående.

Du är endast ute efter att provocera.

Citat:
Är du dum på riktigt? En repris: Hur tror du vinkeln blir om hunden står på 5 meters avstånd med sänkt huvud och nosen nere i marken? När hunden sänker huvudet så gör han det genom att sänka halsen, comprende? När han har nosen i marken har han också vinklat huvudet. Alltså sänkt hals och vinklat huvud, om du inte begriper är du lika dum som micro113.

Ska kulan gå så långt ned i kroppen måste hunden nästan ligga ned för att en sån bana skall uppstå på såpass långt håll, som jag ser det är det inte sannolikt. Micro har beskrivit detta på ett sakligt och mycket bra sätt anser jag.

Citat:
Därför att hundägaren kräver det, för att hon har gjort en anmälan.

Nu funkar det inte så att man kan kräva att allehanda åtgärder skall företas. Vi måste ha lagstöd och en rimlig grund för att göra dom också.

Citat:
Jag ville höra den från dig, om du kunde komma ihåg vad du hade sagt.

Poängen med den historien var att en hund kan utgöra fara för andra, trots att den bara agerar naturligt. Det är ägarens ansvar att se till att den inte ställer till olägenhet iaf. Det hade den sannerligen gjort i detta fall då dom som bodde i huset knappt tordes gå ut för dom var rädda att bli anfallna. Hunden anföll oss också men vi backade. Vi ringde då dit en hundförare som försökte lugna den, köra bort den, fånga in den. Inget funkade. Pepparsprayen gjorde att den backade från anfall, men den lämnade inte platsen, och den anföll iaf besinningslöst när man gick nära. Tillslut sköt min kollega den för inget annat fanns att göra.

länk till inägget btw: https://www.flashback.org/sp38520052
Senast redigerad av Mingui78 2012-08-19 kl. 23:39.
Citera
2012-08-19, 23:09
Medlem
Citat:
Som jag tolkar det var det nog både och. Det kan mycket väl motivera till att skjuta, vilket tyvärr är tragiskt för familjen ifråga, men nödvändigt för att inte riskera att bli skadad.

Som jag ser det är detta nöd. Ev användning av pepparspray kan ju iofs diskuteras, men jag kan också förstå att omständigheterna kan ha varit sådana att den inte kunde brukas.

Vad jag fick lära mig på skolan och som också stämmer med verkligheten är att ägaren har strikt ansvar. Det innebär att denne är ansvarig för allt hunden ställer till med, även om det är en följd av dennes normala beteende, och även om det sker på hundägarens gård. Ägaren skall tillse att ingen blir biten( utsatt för olägenhet), alltid och överallt! Hundägaren själv är den som har ansvar att bedöma hur mycket tillsyn hunden behöver.

Ja jag tycker det är bristande tillsyn att ha sin hund lös ute i trädgården när man sover. Då har man inte den uppsikt över den som krävs. Oavsett om någon kommer in på gården och blir biten så är det ägarens ansvar och det kan i värsta fall bli tal om " vållande till kroppskada".

Men problemet kvarstår, i och med att några bitskador inte är dokumenterade, och det finns en bred dokumentation om att hunden inte tidigare (10-11 år) varit aggressiv. Ja, då återstår inbillad nöd.

Kan man säga att en hundägare har brustit i tillsyn för att någon inbillar sig att hunden är farlig och ska bita? Eller inbillat sig att det fanns banditer som skulle överfalla honom bakifrån. (under omständigheter som i föregående inlägg)
Senast redigerad av uffelida 2012-08-19 kl. 23:18.
Citera
2012-08-19, 23:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av uffelida
Men problemet kvarstår, i och med att några bitskador inte är dokumenterade, och det finns en bred dokumentation om att hunden inte tidigare (10-11 år) varit aggressiv. Ja, då återstår inbillad nöd.

Nej. Det kan mycket ha varit nöd iaf. Jag har själv blivit påkörd av en personbil nästan helt utan skador, och det är garanterat ingen ofarlig situation. Inbillad nöd vet jag inte, trots allt anföll hunden, trots alla backade den inte. Risken för skador är här ganska uppenbar anser jag. Precis som om man blir påkörd med en personbil, med flit.

Citat:
Kan man säga att en hundägare har brustit i tillsyn för att någon inbillar sig att hunden är farlig och ska bita? Eller inbillat sig att det fanns banditer som skulle överfalla honom bakifrån. (under omständigheter som i föregående inlägg)

Springer den fram okopplad och skäller på folk men inte biter är det definitivt bristande tillsyn. Man måste ha sådan hänsyn till omgivningen som hundägare att förstå att alla inte gillar hundar lika mycket, att en del kanske känner obehag osv. Att man utgår från att risken finns är väl inte att inbilla sig? Om dom tjuvarna( som gissningsvis var fler än en) beslutat att i det läget ge sig på honom då han var själv hade han varit illa ute. Den fara han kände i detta fall var definitivt inte inbillad.
Citera
2012-08-19, 23:42
Medlem
Citat:
Nej. Det kan mycket ha varit nöd iaf. Jag har själv blivit påkörd av en personbil nästan helt utan skador, och det är garanterat ingen ofarlig situation. Inbillad nöd vet jag inte, trots allt anföll hunden, trots alla backade den inte. Risken för skador är här ganska uppenbar anser jag. Precis som om man blir påkörd med en personbil, med flit.

Springer den fram okopplad och skäller på folk men inte biter är det definitivt bristande tillsyn. Man måste ha sådan hänsyn till omgivningen som hundägare att förstå att alla inte gillar hundar lika mycket, att en del kanske känner obehag osv. Att man utgår från att risken finns är väl inte att inbilla sig? Om dom tjuvarna( som gissningsvis var fler än en) beslutat att i det läget ge sig på honom då han var själv hade han varit illa ute. Den fara han kände i detta fall var definitivt inte inbillad.

Men visst måste en hund få lov att springa okopplad och skälla på den egna tomten när någon främmande kommer in. Det kan inte utgöra en olägenhet på den egna tomten. Om den är farlig, eller skadar på något annat sätt, ja då förstår jag ditt resonemang. Strikt ansvar gäller ju. Men att okopplad skälla? Den kan ju blivit lärd att göra så? Skulle ni kunna omhänderta en hund på dessa grunder?

Nu skällde ju inte Brutus, han reagerade ju varken på tjuvarna eller när polismannen kom in med sin hund. Så på denna grund kan han inte anses ha befunnit sig utan tillsyn. Han reagerade senare när de hunnit en bra bit in i trädgården. Detta vittnar om att han inte var mycket att ha som vakthund. Och några bitskador finns ju fortfarande inte dokumenterade.

Om tjänstehunden reagerade på Brutus och blev svårhanterlig och detta är orsaken till att hotet från källaren upplevdes som verkligt, kan detta betraktas som att ägaren brustit i tillsyn över sin hund?

Och så följdfrågan- om ägaren inte brustit i tillsyn - är detta en nödsituation?
Citera
2012-08-19, 23:42
Bannlyst
Citat:
Är det inte precis det man har gjort när man lade ner utredningen av hundföraren?

Fast nu pratade jag om bevis som ligger till grund för åklagerens bedömning. Brist på just sådana kan göra att man tvingas lägga ned ärendet. Man kan inte hävda som du gjort att "brist på bevis" i sig är bevis. Däremnot är brist på bevis något som gör att man inte kan väcka åtal.
Citera
2012-08-19, 23:54
Bannlyst
Citat:
Men visst måste en hund få lov att springa okopplad och skälla på den egna tomten när någon främmande kommer in.

Absolut. Men då under ägarens tillsyn.

Citat:
Det kan inte utgöra en olägenhet på den egna tomten. Om den är farlig, eller skadar på något annat sätt, ja då förstår jag ditt resonemang. Strikt ansvar gäller ju. Men att okopplad skälla? Den kan ju blivit lärd att göra så? Skulle ni kunna omhänderta en hund på dessa grunder?

Finns risken att den skadar eller ställer till olägenhet räcker. Som att den tex gör utfall, biter men missar etc etc. I länet jag jobbar omhändertar länsstyrelsen hundar( djur öht), vi skriver ofta anmälningar till dom ang vanvård( missbrukare som missköter sina hundar tex) dock. Detta är något jag faktiskt lärt mig i denna tråd skiljer sig från län till län.

Citat:
Nu skällde ju inte Brutus, han reagerade ju varken på tjuvarna eller när polismannen kom in med sin hund. Så på denna grund kan han inte anses ha befunnit sig utan tillsyn. Han reagerade senare när de hunnit en bra bit in i trädgården. Detta vittnar om att han inte var mycket att ha som vakthund. Och några bitskador finns ju fortfarande inte dokumenterade.

Men uppenbarligen hörde ägaren två hundar som morrade? Uppenbarligen angrep han både polishunden och polismannen. Att inga skador finns säger inte att situationen inte var hotfull! Återigen: Om du blir påkörd av en bil men klarar dig utan skador, är det en ofarlig situation?

Om tjänstehunden reagerade på Brutus och blev svårhanterlig och detta är orsaken till att hotet från källaren upplevdes som verkligt, kan detta betraktas som att ägaren brustit i tillsyn över sin hund?

Citat:
Och så följdfrågan- om ägaren inte brustit i tillsyn - är detta en nödsituation?

Nödsituation behöver inte förutsätta att någon annan begått ett brott, nöd är just, på något sätt, hotfulla situationer som inte är brottsliga angrepp. Vilket ett angrepp av en hund inte kan vara i och med att hundar inte kan begå brott.

Men jag har svårt att se hur en anfallande hund inte är ett resultat av bristande tillsyn, om ägaren inte bussat hunden på någon förstås. Men det kan nog finnas undantagsfall.
Citera
2012-08-19, 23:54
Medlem
Citat:

Måste svara igen efter att ha läst ditt inlägg lite mer noggrannt.

Att bli påkörd av en personbil vet alla att det innebär risk för betydande personskador- därav den obligatoriska trafikförsäkringen. Men en hund som inte ens skäller när tjuvar, polis med hund m m passerar dess revir tror jag inte i riskhänseende kan jämföras med att bli påkörd av en bil.

Trots allt anföll hunden, skriver du. Anföll Brutus tjänstehunden eller hundföraren, undrar jag då. Tjänstehunden? Ja, kanske. Men inga skador fanns på tjänstehunden vilket mer tyder på att tjänstehunden blev ohanterlig, p g a sin kamplust kanske.

Sedan skriver du att alla kan intyga att hunden inte backade. Ja, det var en grov underdrift. Alla är en person. Att alla kan intyga att han skrivit så i sitt pm, det är en helt annan sak. Hade jag haft handlingarna i min hand hade jag också kunnat intyga detta. Men jag hade aldrig kunnat intyga att hunden inte backade. Så det kan inte alla som läst hans pm heller.

Att utgår från att det finns risk att bli attackerad bakifrån när där inte finns någon, det är att inbilla sig.
Citera
2012-08-20, 00:07
Medlem
Midazolams avatar
Polisen kan tydligen använda nödvärn helt godtyckligt. Extrema beviskrav gäller uppenbarligen. Om inte ens polismannen som sköt en demonstrant i Göteborg 2001 kunde åtalas med hänvisning till att man inte kunde motbevisa berättelsen om den fara han "upplevde" att han/de befann sig i (trots att hela förloppet filmades) så varför skulle skjutningen av hundstackarn här leda till något?
Citera
2012-08-20, 00:07
Bannlyst
Citat:
Måste svara igen efter att ha läst ditt inlägg lite mer noggrannt.

Att bli påkörd av en personbil vet alla att det innebär risk för betydande personskador- därav den obligatoriska trafikförsäkringen. Men en hund som inte ens skäller när tjuvar, polis med hund m m passerar dess revir tror jag inte i riskhänseende kan jämföras med att bli påkörd av en bil.

Trots allt anföll hunden, skriver du. Anföll Brutus tjänstehunden eller hundföraren, undrar jag då. Tjänstehunden? Ja, kanske. Men inga skador fanns på tjänstehunden vilket mer tyder på att tjänstehunden blev ohanterlig, p g a sin kamplust kanske.

Sedan skriver du att alla kan intyga att hunden inte backade. Ja, det var en grov underdrift. Alla är en person. Att alla kan intyga att han skrivit så i sitt pm, det är en helt annan sak. Hade jag haft handlingarna i min hand hade jag också kunnat intyga detta. Men jag hade aldrig kunnat intyga att hunden inte backade. Så det kan inte alla som läst hans pm heller.

Att utgår från att det finns risk att bli attackerad bakifrån när där inte finns någon, det är att inbilla sig.

Jag tror nog att dom flesta förstår att en hund på 60 kg som anfaller nog också kan innebära betydande skador. Anfallit har den uppenbarligen gjort! Det ställs inga krav på att man måste bli skadad själv för att få agera i nöd/nödvärn. Eftersom ägarna verkat ha för vana att låta hunden gå lös själv ute medan dom sov så tvivlar jag starkt på att det var polishunden som var "ohanterlig". Att göra så säger ju en del om hur hunden är uppfostrad i övrigt faktiskt( sagt med all respekt för den sorg dom iaf känner idag).

Men visst, hundföraren kan ju ljuga, det är inte omöjligt. Dock är det inte sannolikt.

Polismannan var själv mot ev flera tjuvar. Det är en riskbedömning man måste göra. Särskilt då man är själv. Han vet inte vad tjuvarna är kapabla till, och att tampas med dessa samtidigt som han har en agressiv hund i ryggen låter då inte ofarligt.
Citera
2012-08-20, 00:22
Medlem
Citat:
Absolut. Men då under ägarens tillsyn.

Men att vara under ägarens tillsyn är ett relativt begrepp där olägenheterna måste preciseras. Det kan inte räcka att säga att den hunden skällde för att detta ska bli en sådan olägenhet. Blir någon rädd för att hunden skäller så är detta inte en skada där något strikt ansvar skulle kunna lösas ut. Att ha sin hund lös i trädgården när denna skäller, skulle detta innebära olägenheter, ja då skulle de flesta av mina grannar ha brister i tillsynen av sina hundar. (jag bor på landet)

Om den angriper en annans hund- ja - det är en helt annan frågeställning utifrån det strikta ansvaret.
Men inga skador finns på tjänstehunden. Att morra kan inte heller anses som något annat än hundens naturliga beteende. Han ville ju skrämma bort den inkräktande hanhunden.

Citat:
Finns risken att den skadar eller ställer till olägenhet räcker. Som att den tex gör utfall, biter men missar etc etc. I länet jag jobbar omhändertar länsstyrelsen hundar( djur öht), vi skriver ofta anmälningar till dom ang vanvård( missbrukare som missköter sina hundar tex) dock. Detta är något jag faktiskt lärt mig i denna tråd skiljer sig från län till län.

Göra utfall, bita men missa. ... Ja man kan inbilla sig mycket när man har uppmärksamheten på att ev bli angripen bakifrån

Att en hund skäller eller morrar innebär inte automatiskt en risk att den kommer att skada.

Citat:
Men uppenbarligen hörde ägaren två hundar som morrade? Uppenbarligen angrep han både polishunden och polismannen. Att inga skador finns säger inte att situationen inte var hotfull! Återigen: Om du blir påkörd av en bil men klarar dig utan skador, är det en ofarlig situation?

Det är inte uppenbart att hunden angrep. Det finns inga skador. Hade det funnits bitskador, ja då hade du kanske kunnat använda dig av begrepp som uppenbart.

Jag har svårt att tänka mig - att en i övrigt välskött hund- som morrar på en hund som kommer in på tomten skulle kunna betraktas som en olägenhet för någon annan än inkräktaren. Och att ägarna därmed skulle brista i tillsyn. Det krävs mer än så.

Citat:
Nödsituation behöver inte förutsätta att någon annan begått ett brott, nöd är just, på något sätt, hotfulla situationer som inte är brottsliga angrepp. Vilket ett angrepp av en hund inte kan vara i och med att hundar inte kan begå brott.

Men jag har svårt att se hur en anfallande hund inte är ett resultat av bristande tillsyn, om ägaren inte bussat hunden på någon förstås. Men det kan nog finnas undantagsfall.

Men kan du se att en hund som morrar på en annan hund fortfarande kan befinna sig under ägarens tillsyn därför att denne har god kunskap om hundens beteende eller att hunden är tränad att hantera sådana situationer?
Citera
2012-08-20, 00:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men att vara under ägarens tillsyn är ett relativt begrepp där olägenheterna måste preciseras. Det kan inte räcka att säga att den hunden skällde för att detta ska bli en sådan olägenhet. Blir någon rädd för att hunden skäller så är detta inte en skada där något strikt ansvar skulle kunna lösas ut. Att ha sin hund lös i trädgården när denna skäller, skulle detta innebära olägenheter, ja då skulle de flesta av mina grannar ha brister i tillsynen av sina hundar. (jag bor på landet)
En hund som står och gal i trädgården räknas är ett störande moment och det är inte tillåtet att hålla hunden så om grannarna klagar.

Citat:
Om den angriper en annans hund- ja - det är en helt annan frågeställning utifrån det strikta ansvaret.
Men inga skador finns på tjänstehunden. Att morra kan inte heller anses som något annat än hundens naturliga beteende. Han ville ju skrämma bort den inkräktande hanhunden.
Man har rätt att freda sin hund från angrepp INNAN skada uppstår. Jag behöver inte alls vänta på att en angripande hund faktiskt biter min hund innan jag avvärjer attacken.

Citat:
Göra utfall, bita men missa. ... Ja man kan inbilla sig mycket när man har uppmärksamheten på att ev bli angripen bakifrån

Att en hund skäller eller morrar innebär inte automatiskt en risk att den kommer att skada.

Det är inte uppenbart att hunden angrep. Det finns inga skador. Hade det funnits bitskador, ja då hade du kanske kunnat använda dig av begrepp som uppenbart.

Jag har svårt att tänka mig - att en i övrigt välskött hund- som morrar på en hund som kommer in på tomten skulle kunna betraktas som en olägenhet för någon annan än inkräktaren. Och att ägarna därmed skulle brista i tillsyn. Det krävs mer än så.

Men kan du se att en hund som morrar på en annan hund fortfarande kan befinna sig under ägarens tillsyn därför att denne har god kunskap om hundens beteende eller att hunden är tränad att hantera sådana situationer?
Nej, detta är oväsentligt. Det är inte vad ägaren vet om sin hund som har betydelse, utan det är vilket hot hunden utgör mot andra -- dvs hur den uppfattas av andra/den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in