2012-08-05, 23:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klimvoro
Men det var vittnesmål vi talade om.Kan förövrigt säga att jag såg 13,23% av händelsen

Skärp dig nu! Sett en del av förloppet är såklart alltid sämre än att man sett hela. Ett vittne som sett en händelse på nära håll är såklart mera värt än ett som sett det på långt håll. Förstår du min poäng?

I detta fall är det ju självklart att ägarens vittnesmål inte räcker för att motbevisa polismannens invändning om nöd för att hon inte såg hela förloppet, ingen annan gjorde det heller, samt det inte finns någon övrig bevisning som motbevisar nödinvändningen. Var är det du inte fattar?
Citera
2012-08-05, 23:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IaKSakkaH
Skärp dig nu! Sett en del av förloppet är såklart alltid sämre än att man sett hela. Ett vittne som sett en händelse på nära håll är såklart mera värt än ett som sett det på långt håll. Förstår du min poäng?

I detta fall är det ju självklart att ägarens vittnesmål inte räcker för att motbevisa polismannens invändning om nöd för att hon inte såg hela förloppet, ingen annan gjorde det heller, samt det inte finns någon övrig bevisning som motbevisar nödinvändningen. Var är det du inte fattar?
Har du hört talas om indicie-mål.Där behöver man inte se nånting det kan vara flera till synes obetydliga saker som sammantaget talar för skuld.Visste du det,juridikproffessorn?Det var vittnesmål vi talade om.
Citera
2012-08-06, 00:10
Bannlyst
Citat:
Har du hört talas om indicie-mål.Där behöver man inte se nånting det kan vara flera till synes obetydliga saker som sammantaget talar för skuld.Visste du det,juridikproffessorn?Det var vittnesmål vi talade om.

Ja men posta din nyfunna rön till Reinfeldt då! Du kommer att bli berömd

Men för att hålla sig till fakta: Du vet att sådana isf kommer att tjäna som en lite del av bevis i en BEVISKEDJA som jag nämnde tidigare? Finns ingen annan bevisning så räcker det INTE.

I det här fallet finns ju bara ett " indicievittnesmål"..dvs ägarens.
Citera
2012-08-06, 00:14
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Så om jag ser dig avrätta din partner med ett skott i nacken efter ni har slgits i lägenheten 1 timme så är inte det värt nåt?
Det säger att du såg vem som sköt vem - det säger ju ingenting om upptakten eller varför om du bara sett skottet.
Citera
2012-08-06, 00:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det säger att du såg vem som sköt vem - det säger ju ingenting om upptakten eller varför om du bara sett skottet.

Dock tror jag det blir svårt att komma undan med hänvisning till nödvärn i en sån situation. Men du har helt rätt!
Citera
2012-08-06, 00:20
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Nej men en hundförare från polisen bör ha grundläggande kunskaper i hur en hund fungerar och beter sig och det är ju det jag påtalat hela tiden, hur kunde inte polismannen ta sig ur situationen utan att skjuta, oavsett vad ni vill ha det till säger kvinnan att han och hunden var ca:3-5 m från varandra
när han sköt även om det var det korta avståndet bör han ju kunnat backa innan han sköt eller hur, om då hunden följt efter eller gjort nån form av attack då kunde det ju vara befogat men enligt ägarinnan stod hunden still och jag ser faktiskt ingen orsak att tvivla på henne lika lite som ni tror på polismannen, därför skulle det vara en utredning med platsundersökning osv.

En hundförare bör ha grundläggande kunskap om hundar, håller helt och hållet med!

Som sagt, jag vet inte alls hur parterna stod i förhållande till varann och varför polismannen sköt. Jag skriver bara att om man som polis känner en allvarlig risk för att bli skadad så vidtar man åtgärder. Vad åtgärderna kan bestå i beror på hur man upplever situationen och vilka möjligheter man anser att man har. Att skjuta är vi tränade att göra när vi upplever oss trängda och ingen annan rimlig möjlighet kan hittas.

Ser man på klippen jag länkade till kan man få en aning om hur det KUNNAT se ut.
Senast redigerad av Optiroc 2012-08-06 kl. 00:34.
Citera
2012-08-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MahatmaHitler
Kolla fetstilat.

Det kan synas mycket spår i daggvåt gräsmatta på morgonen.
Du tänker också köra med den undanglidande stilen istället för att svara på frågorna? Bara för att det kan synas något innebär det inte att det gör det. Även om det syns något tycker du då att väktaren är någon form av expert när det gäller att tolka spår i gräsmattan? Ska en person bli fälld av en lekmans tolkning av spår, är det vad du menar?

Citat:
mobil.hd.se/hoganas/2012/07/25/polisen-forsvarar-skottet-mot/
Tack. Ja, jag kan hålla med om att det inte är snyggt att gå ut och säga en sån sak innan utredningen är färdig. Dock kan jag inte riktigt hålla med om att det kan klassas som ren och skär smutskastning, även om det som sagt inte är snyggt.
Citera
2012-08-06, 00:48
Medlem
MahatmaHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audax
Du tänker också köra med den undanglidande stilen istället för att svara på frågorna? Bara för att det kan synas något innebär det inte att det gör det. Även om det syns något tycker du då att väktaren är någon form av expert när det gäller att tolka spår i gräsmattan? Ska en person bli fälld av en lekmans tolkning av spår, är det vad du menar?
Jag glider inte undan, vad menar du? Det var förolämpningar som svar på att du förolämpar genom att komma med juridisk mumbo jambo.

En väktare som ofta är först på plats vid inbrott är nog lite yrkesskadad och noterar ett och annat automatiskt. Eftersom ingen polis undersökt platsen och ord står mot ord så måste det väl vara intressant att höra väktaren?
Citera
2012-08-06, 00:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dock tror jag det blir svårt att komma undan med hänvisning till nödvärn i en sån situation. Men du har helt rätt!
Det beror ju på vilken situation du målar upp faktiskt. Vad är det som skyddas, vilka möjligheter fanns, vilket hot utgjorde personen, var den skjutne beväpnad osv osv..

Det är också en skillnad på mord och dråp - där upptakten är avgörande för bedömningen. Vad var det som hände.

Att A dödar B säger bara att A dödat B innan man vet mer.
Citera
2012-08-06, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det beror ju på vilken situation du målar upp faktiskt. Vad är det som skyddas, vilka möjligheter fanns, vilket hot utgjorde personen, var den skjutne beväpnad osv osv..

Det är också en skillnad på mord och dråp - där upptakten är avgörande för bedömningen. Vad var det som hände.

Att A dödar B säger bara att A dödat B innan man vet mer.

Ja helt rätt, men att en invädning om nödvärn skulle bli svår att motbevisa då man skjutit någon med ett nackskott har jag svårt att tro, i sådana fall skulle det nog finnas teknisk bevisning, anhållande och häktning och avspärrning av brottsplats skulle vidtas.

Att döda en annan människa kräver ju lite mera än att döda en hund.

Citat:
Ursprungligen postat av mahatmahitler
En väktare som ofta är först på plats vid inbrott är nog lite yrkesskadad och noterar ett och annat automatiskt. Eftersom ingen polis undersökt platsen och ord står mot ord så måste det väl vara intressant att höra väktaren?

Nej eftersom väktaren inte har sett händelsen
Senast redigerad av IaKSakkaH 2012-08-06 kl. 00:57.
Citera
2012-08-06, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ja helt rätt, men att en invädning om nödvärn skulle bli svår att motbevisa då man skjutit någon med ett nackskott har jag svårt att tro, i sådana fall skulle det nog finnas teknisk bevisning, anhållande och häktning och avspärrning av brottsplats skulle vidtas.

Att döda en annan människa kräver ju lite mera än att döda en hund.

Nej eftersom väktaren inte har sett händelsen
Vafan mitt exempel var bara för att visa hur dumt ditt resonemang om vittnesmål var Löser du och micro ett mord nu? HAHAHAHAHA
Citera
2012-08-06, 01:01
Medlem
Citat:
Jag glider inte undan, vad menar du? Det var förolämpningar som svar på att du förolämpar genom att komma med juridisk mumbo jambo.
Vad bra, då behöver alltså varken jag eller någon annan lägga energi på dig eftersom att du väljer att ta alla juridiska förklaringar som förolämpningar. Man kan ju undra vad du isåfall gör i denna forumdel?
Citat:
IakSakkaH har redan förklarat, men jag kan förtydliga. Inbrottet har ju ingenting med nödsituationen att göra. Du kanske ska hitta någon annan del av flashback som är bättre lämpad för sandlådelekar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in