2012-08-24, 14:22
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffelida
Varför skriver du inte bara alternativ 2 då,

men då vet jag:

Svaret är ja på båda frågorna.

Äntligen ett svar, men det tog lite kringelkrokiga vägar. Man kan ju inte få allt här i livet.

Om man sparar omgivningen (kolleger kanske) så innebär det samtidigt att man vid hjälp om omhändertagande av psykiskt sjuka kan tvingas skada människor på ett sätt som dom avlider. I nedanstående ärende så hade personen överlevt om man använt en annan ammunition.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/staten-stams-infor-europadomstolen_7055255.svd

Jag skriver definitivt under på denna mening i artikeln:

Högre krav måste ställas på reglerna om hur poliser får använda skjutvapen...
Citera
2012-08-24, 14:32
Medlem
Lustmord666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swequim
Jag är uppvuxen i Landskrona. Inga Thnuur där.
Hmm, Inga Thnuur. Är det mamman till Anders?
Pappan är väl asiatisk med tanke på det lite udda namnet?
Citera
2012-08-24, 14:41
Medlem
...
Senast redigerad av uffelida 2012-08-24 kl. 14:44.
Citera
2012-08-24, 14:55
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Alla människor känner fruktan när man ställs inför hot, alla människor blir stressade och pressade i sådana situationer. Det går inte att träna bort heller. Hur man handskas med detta är vad som räknas.

Sen har polismannen inte skjutit mot tredje man, han har skjutit ett djur. Inget av hans agerande tyder på att han skulle ha skjutit mot en människa under samma förutsättningar. Hans agerande visar på att han inte skjutit det första han gjorde, och att han inte agerat obetänksamt i panik.

Helt korrekt analys av dig och det är ju det som är kärnan i hela den här situationen. Polismannen hade inte psyke nog att hantera situationen bättre och ska således inte vara polis eller hantera vapen, han är den fara för alla.

Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Jag har genom att bli polis accepterat den beväpning jag är skyldig att bära.

Jag har också accepterat att jag riskerar att behöva använda beväpningen.

Mitt största önskemål i yrket (förutom att få en dräglig lön) är att slippa skada någon eller något och framförallt att slippa ha ihjäl någon eller något.

Hur skjuter man ihjäl något? Eller just det ni ser ju andras hundar på samma sätt som ni ser på en cykel.

Citat:
Ursprungligen postat av tinaslut
Jag skriver definitivt under på denna mening i artikeln:

Högre krav måste ställas på reglerna om hur poliser får använda skjutvapen...

Skriver också under på det.
Citera
2012-08-24, 14:57
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Hur skjuter man ihjäl något? Eller just det ni ser ju andras hundar på samma sätt som ni ser på en cykel.
.

Jag antog att en hund anses vara något. Någon är väl en benämning på en person? Har jag fel så ber jag om ursäkt och menade någon oavsett vad det gäller.
Citera
2012-08-24, 15:00
Medlem
Lustmord666s avatar
En annan möjlighet är att Anders hade THNUR:s på sig när Lars Lust spände på honom.

http://www.ebay.com.au/itm/Nurse-Thigh-High-Fishnet-Stockings-One-Size-THNUR-/350478588347
Citera
2012-08-24, 15:06
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Jag antog att en hund anses vara något. Någon är väl en benämning på en person? Har jag fel så ber jag om ursäkt och menade någon oavsett vad det gäller.

Jag hoppas att den sida du försöker förmedla om att du inte vill skada eller döda någon är något du verkligen menar.
Jag tycker absolut att polisen ska få skjuta om dom är i livsfara men inte bara för att man subjektivt upplever att det är så.
Att riskera ett hundbett eller två och behöva åka till sjukan och ta en stelkrampspruta räknas inte dit enligt mig. Tycker du att du hellre borde skjuta än att ta den lilla smällen så är du en frökenaktig liten polis som borde söka jobb som dagisfröken eller liknande.
Poliser ska fan ha lite pondus och kunna ta lite stryk utan att behöva ta till dödligt våld. Kan jag kan fan du.
Citera
2012-08-24, 15:11
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny4Tid3r
Jag hoppas att den sida du försöker förmedla om att du inte vill skada eller döda någon är något du verkligen menar.
Jag tycker absolut att polisen ska få skjuta om dom är i livsfara men inte bara för att man subjektivt upplever att det är så.
Att riskera ett hundbett eller två och behöva åka till sjukan och ta en stelkrampspruta räknas inte dit enligt mig. Tycker du att du hellre borde skjuta än att ta den lilla smällen så är du en frökenaktig liten polis som borde söka jobb som dagisfröken eller liknande.
Poliser ska fan ha lite pondus och kunna ta lite stryk utan att behöva ta till dödligt våld. Kan jag kan fan du.

Tro mig, vi får ta skit. Att ta emot spottloskor i ansiktet och smällar skall tydligen bara accepteras. Men när vi kommer till risken att skadas på ett sätt där men för livet finns på agendan. Då tycker jag att vi ska fortsätta ha rätt att freda oss.
Citera
2012-08-24, 15:28
Medlem
Ny4Tid3rs avatar
Citat:
Tro mig, vi får ta skit. Att ta emot spottloskor i ansiktet och smällar skall tydligen bara accepteras. Men när vi kommer till risken att skadas på ett sätt där men för livet finns på agendan. Då tycker jag att vi ska fortsätta ha rätt att freda oss.

Det ska fan inte accepteras att ta spottloskor och smällar men det ska inte heller behöva leda till dödligt våld eller mer våld än det krävs för att få stopp på personen.
Och vad menar du med men för livet? Några ärr? Hundrädd för resten av livet?
Hundar är sjukt enkla varelser att hantera om dom inte är tränade till att vara aggressiva som tex polisens hundar.
Min hund kan när han blir osäker eller överrumplad låta och se mycket farlig ut men visar man honom att man inte är ett hot så mjuknar han direkt. Så agerar alla hundar som är friska i psyket.
Att backa två steg bakåt och kanske till och med vända ryggen till avväpnar 99,9% av alla hundar då den inte längre ser dig som ett hot. Resterande 0,1% av hundarna viker garanterat av med hjälp av pepparspray tillräckligt länge för att man ska kunna backa ur situationen och göra en sakligare bedömning av situationen. Hundar är mycket enkla varelser att hantera, människor är mycket mer oberäkneliga.
Citera
2012-08-24, 15:43
Medlem
Lustmord666s avatar
Jag hittade den här gamla artikeln om Lars Lust där det var han som sköt:

http://mobil.hd.se/landskrona/2004/08/31/daerfoer_avlossade_han/

Talar han sanning här? Föregående söndag ska han ha fått en smäll i pannan med en bit hydraulslang som han upplevde som en explosion i huvudet. Jag ser ingen bula eller blåmärke, bara en bit plåstertejp som dekoration.
Citera
2012-08-24, 15:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lustmord666
Jag hittade den här gamla artikeln om Lars Lust där det var han som sköt:

http://mobil.hd.se/landskrona/2004/08/31/daerfoer_avlossade_han/

Talar han sanning här? Föregående söndag ska han ha fått en smäll i pannan med en bit hydraulslang som han upplevde som en explosion i huvudet. Jag ser ingen bula eller blåmärke, bara en bit plåstertejp som dekoration.
Idioten säger att han inte var rädd men sköt ändå.
Bra att han blev lite boxad på ändå det har han sannolikt förtjänat!
Citera
2012-08-24, 15:54
Medlem
tinasluts avatar
Citat:

Men fortfarande måste graden av våld vara försvarlig utifrån den aktuella situationen. Vad är fel i det? Ingen polis har väl intresse av att begå övervåld? Ja, det förstås, basebollligan... Tänkte inte på det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in