2012-08-06, 15:01
  #3205
Medlem
policlowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Nej det gör inte vi heller, men till skillnad från dig så anser vi det inte heller vara ok att en polis stormar in på någons tomt och skadeskjuter en familjs hund bara för att han kände sig lite rädd. Hade han inte haft pistol hade han löst situationen på ett alternativt sätt, det är det som är kärnan..

har fö övrigt många bekanta som är poliser, lygn samlade och kompetenta och dom har liknande åsikter om en del av de unga vilda vestern poliser som vällt ut från PHS på senare år där konsten att dra och skjuta snabbt i vissa fall tycks vara överordnat allt annt.

Vi har helt enkelt fått för många skjutglada poliser.. det har blivit slentrian att dra sin pistol..och det är allvarligt det borde tom du inse om du nu är så mogen som du själv påstår, alt saknar du självkritik.

Hade den trigger-happy ung i tjänst hundföraren inte haft med sig en pistol så hade vi haft en rädd polis mindre i detta land. När sedan Darwin är klar så är det bara orädda poliser kvar.
Citera
2012-08-06, 15:03
  #3206
Medlem
Citat:
Säger han? Jag läser något annat:

Citat:

Lars Lust uppger att poliserna försökte ordna fram en djurambulans.

– Det gick tyvärr inte och därför fick familjen själv transportera hunden, säger han.


Det gick inte. Betyder det att de helt enkelt inte fick tag på någon?
Som vanligt du måste vantolka allt men du vinner nog 27 000 priset inom kort. Om du får tänka lite fritt tom spekulera.. om han säger att polisen försökte ordna fram en djurambulans.. hur tror du det går till rent praktiskt objektivt sett? Tankeöverföring, röksignal, personligt besök, telefonsamtal?
Om jag skulle försöka ordna en djurambulans så skulle jag anväånt telefonen eller via radio om jag hade sådan (alltså kommunikationsradio inte P3 etc).Då är det inte så tokigt att tolka lustige Luts uttalande som att dom påstått sig ringa efter en djurambulans, men inget samtal finns i händelseloggen och inget samtal har inkommit till djurambulansen.. alltså lögn ren lögn och förbannad lögn..
Citera
2012-08-06, 15:05
  #3207
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Som vanligt du måste vantolka allt men du vinner nog 27 000 priset inom kort. Om du får tänka lite fritt tom spekulera.. om han säger att polisen försökte ordna fram en djurambulans.. hur tror du det går till rent praktiskt objektivt sett? Tankeöverföring, röksignal, personligt besök, telefonsamtal?
Om jag skulle försöka ordna en djurambulans så skulle jag anväånt telefonen eller via radio om jag hade sådan (alltså kommunikationsradio inte P3 etc).Då är det inte så tokigt att tolka lustige Luts uttalande som att dom påstått sig ringa efter en djurambulans, men inget samtal finns i händelseloggen och inget samtal har inkommit till djurambulansen.. alltså lögn ren lögn och förbannad lögn..

Du tror inte man sköter sådant genom rakel/länskommunikationen?

Tycker för övrigt folk bör lägga ner nu. Detta fall har slutat precis som de flesta av oss trodde de skulle sluta; polisen har agerat rätt sätt ur ett utbildningsperspektiv, och därför kan inget brott/tjänstefel styrkas.
__________________
Senast redigerad av Hoyler 2012-08-06 kl. 15:08.
Citera
2012-08-06, 15:08
  #3208
Medlem
Citat:
Du tror inte man sköter sådant genom rakel/länskommunikationen?
Jo och då är det väl via kommunikationsradio, även om nu polisens system kallas Rakel som för övrigt är ett radiosystem baserat på Tetra standarden, nog om det.

Inget samtal finns i loggen och ingen har kontaktat djurambulansen.. så hur Lust menar är svårt att förstå, jag ser det mest som att han far med osanning, om han inte vet borde han inte uttalat sig så det kan vara av dumhet han säger det också.
Citera
2012-08-06, 15:12
  #3209
Medlem
Citat:
Tycker för övrigt folk bör lägga ner nu. Detta fall har slutat precis som de flesta av oss trodde de skulle sluta; polisen har agerat rätt sätt ur ett utbildningsperspektiv, och därför kan inget brott/tjänstefel styrkas.

Du har tyvärr ganska rätt där, även om jag tycker att handlandet inte är rätt så är utgången av efterspelet inte så förvånande. Detta resultat har det ju blivit även i en del fall där människor skjutits trots att det varit tevksam om det förelegat nöd(värn).

Tycker dock inte att det är rätt att slå sig till ro och bara köpa resulttet rakt av, jag lever i en värld där ständiga förbättringar är ett mantra och ständigt närvarande. Detta tänk är polisen såotroligt långt ifrån.. vi har en bedrövlig uppklarningsprocent, vi har märkliga fall där människor utsätts för mer våld än nöden antagligen kräver mm mm, men det saknas insyn och det saknas trovärdiga utredningar.
Citera
2012-08-06, 15:21
  #3210
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Som sagt var - hon ändrar sin historia hela tiden. Trovärdighet NOLL.

Först vaknade hon av morrande hundar.

Sen av folk i trädgården, sen hörde hon hundar som rök ihop och klättrade då upp för att se ut genom takfönstret...

Och nu detta..

I nästa version låg nog Brutus och sov när polisen smög sig på honom och avrättade honom för att han var sur för att tjuven om undan .... eller något annat lika fantastiskt..

Edit;
Nu är det dessutom polisen -inte Brutus som backar...

Om du hade läst tidigare är detta vad hon sa tidigare med , men det var LLs version som gick genom pressen och det är klart som tusan han inte tar med allt som är graverande .
Citera
2012-08-06, 15:23
  #3211
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Tycker dock inte att det är rätt att slå sig till ro och bara köpa resulttet rakt av, jag lever i en värld där ständiga förbättringar är ett mantra och ständigt närvarande. Detta tänk är polisen såotroligt långt ifrån.. vi har en bedrövlig uppklarningsprocent, vi har märkliga fall där människor utsätts för mer våld än nöden antagligen kräver mm mm, men det saknas insyn och det saknas trovärdiga utredningar.

Grejen är ju att den svenska polisen är så inåt helvete granskad att man skäms. poliserna kan ju inte göra sitt jobb. De säger ju sig självt. Polisen kan inte ens på twitter twittra om brott utan att folk reagerar. All denna granskning och alla dessa utredningar är så jävla kontraproduktivt att de nästan blir humor i när människor inte förstår de.

Vi får inte en bättre polis, utan vi får en mer passiv polis = tyvärr ofta sämre polis.
Citera
2012-08-06, 15:25
  #3212
Medlem
tinasluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Du har tyvärr ganska rätt där, även om jag tycker att handlandet inte är rätt så är utgången av efterspelet inte så förvånande. Detta resultat har det ju blivit även i en del fall där människor skjutits trots att det varit tevksam om det förelegat nöd(värn).

Tycker dock inte att det är rätt att slå sig till ro och bara köpa resulttet rakt av, jag lever i en värld där ständiga förbättringar är ett mantra och ständigt närvarande. Detta tänk är polisen såotroligt långt ifrån.. vi har en bedrövlig uppklarningsprocent, vi har märkliga fall där människor utsätts för mer våld än nöden antagligen kräver mm mm, men det saknas insyn och det saknas trovärdiga utredningar.

Hur många ärenden har inte fått en helt annan utgång efter att ha granskats? När dödligt våld används så är det ett anständighetskrav att ärendet granskas ordentligt. Att en åklagare valt att inte åtala innebär inte att de inblandade är undantagna från att granskas. Hur skulle det se ut om vi bara köpte allt utan att ifrågasätta? Nej, den som vi givit förtroendet att bära vapen under sin tjänsteutövning får finna sig i att bli granskad. Så ska det vara.
__________________
Senast redigerad av tinaslut 2012-08-06 kl. 15:28.
Citera
2012-08-06, 15:30
  #3213
Medlem
Citat:
Hur många ärenden har inte fått en helt annan utgång efter att ha granskats? När dödligt våld används så är det ett anständighetskrav att ärendet granskas ordentligt. Att en åklagare valt att inte åtala innebär inte att de inblandade är undantagna från att granskas. Hur skulle det se ut om vi bara köpte allt utan att ifrågasätta? Nej, den som vi givit förtroendet att bära vapen under sin tjänsteutövning får finna sig i att bli granskade. Så ska det vara.

Instämmer till fullo..



Citat:
Vi får inte en bättre polis, utan vi får en mer passiv polis = tyvärr ofta sämre polis.
En seriös och trovärdig granskning stärker polisens anseende och folkets förtroende för polisen ökar. Ökat stöd gör sannolikt också att vi får en tryggare och bättre polis, en adekvat granskning med adekvata åtgärder vid begågna felaktigheter gör också att polisen får en större trygghet i var gränserna går. Som det är nu är det knappast någon adekvat granskning som gör polisen passiv och inproduktiva utan snarare avsaknaden av grankning och då kanske främst på ledningsnivå.
Citera
2012-08-06, 15:32
  #3214
Medlem
Hoylers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Instämmer till fullo..




En seriös och trovärdig granskning stärker polisens anseende och folkets förtroende för polisen ökar. Ökat stöd gör sannolikt också att vi får en tryggare och bättre polis, en adekvat granskning med adekvata åtgärder vid begågna felaktigheter gör också att polisen får en större trygghet i var gränserna går. Som det är nu är det knappast någon adekvat granskning som gör polisen passiv och inproduktiva utan snarare avsaknaden av grankning och då kanske främst på ledningsnivå.

kunde hållit med om de inte var så att poliser granskas oavsett vad de gör. De är ju för fan löjligt att sitta och se på folk som anmäler poliser för minsta lilla grej. Minns fallet om poliserna som vart av med sina tjänster inom nova-gruppen för att de festade, och hade spelat in det på mobilen.

Absolut, polisen ska granskar, men de måste också finnas en gräns. tillslut når man en gräns då de är omöjligt att utföra sitt jobb pga alla granskningarna.
Citera
2012-08-06, 15:38
  #3215
Medlem
Citat:
sina tjänster inom nova-gruppen för att de festade, och hade spelat in det på mobilen.

Håller med dig om att det ibland blir trams av det hela och jag är medvetren om att det finns ett antal okynnesanmälningar också men det får inte bli ett argument för att inte gå till botten med saker och ting. Det som möjligen är lite mera unikt i Brutus fall är ju dessutom att det är en familj som inte ens är föremål för ett ingripande som får sin hund skadeskjuten, det är ganska anmärkningsvärt det håller du nog med om.


betr Nova snutarna, var inte problemet att dom hade uniform(och ev viftade med sina penisförlägare) och dessutom la upp filmen på nätet.. men de kan hända att jag minns fel.. om det nu var så som jag minns det så är det ju kanske inte så bra för butikens förtroende bland sina kunder.. av samma anledning har vi inte firma logga o filmar om vi har firmafest...
Citera
2012-08-06, 15:43
  #3216
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpedumpen
Som vanligt du måste vantolka allt men du vinner nog 27 000 priset inom kort. Om du får tänka lite fritt tom spekulera.. om han säger att polisen försökte ordna fram en djurambulans.. hur tror du det går till rent praktiskt objektivt sett? Tankeöverföring, röksignal, personligt besök, telefonsamtal?
Om jag skulle försöka ordna en djurambulans så skulle jag anväånt telefonen eller via radio om jag hade sådan (alltså kommunikationsradio inte P3 etc).Då är det inte så tokigt att tolka lustige Luts uttalande som att dom påstått sig ringa efter en djurambulans, men inget samtal finns i händelseloggen och inget samtal har inkommit till djurambulansen.. alltså lögn ren lögn och förbannad lögn..
Telefon på platsen kanske. I dag är väl varenda människa utrustad med mobiltelefon faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in