Flashback bygger pepparkakshus!
2012-11-03, 23:43
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Jag menar att NHL har världens bästa ishockeyspelare, ja. Är det befängt?

Självklart finns Lernia, Komvux och annat för NHL-spelarna. Det finns även för IKEA-anställda om de inte är nöjda med sitt jobb.

Ingen tvingar dessa IKEA-anställda att betala spelarnas löner. Om de trots allt gör det frivilligt, har de verkligen rätt att klaga på lönerna då?

Ser du inte skillnaden? NHL-stjärnor har slösat större delen av sin ungdom till att kämpa med hockeyn dag ut och dag in och kanske också offrat många betyg som skulle kunnat blivit bättre. De har under hela sin livstid riskerat att drabbas av allvarliga och livslånga skador, och gör det fortfarande varje dag på jobbet. Som lön för mödan blev de professionella hockeyspelare. Vad gjorde IKEA-anställda för att förtjäna sin lön?
Om det inte passar hockeyspelarna i NHL att spela för de löner de får där kan de ju alltid spela någon annanstans för samma lön.
Citera
2012-11-04, 00:55
Citat:
Jag menar att NHL har världens bästa ishockeyspelare, ja. Är det befängt?

Självklart finns Lernia, Komvux och annat för NHL-spelarna. Det finns även för IKEA-anställda om de inte är nöjda med sitt jobb.

Ingen tvingar dessa IKEA-anställda att betala spelarnas löner. Om de trots allt gör det frivilligt, har de verkligen rätt att klaga på lönerna då?

Ser du inte skillnaden? NHL-stjärnor har slösat större delen av sin ungdom till att kämpa med hockeyn dag ut och dag in och kanske också offrat många betyg som skulle kunnat blivit bättre. De har under hela sin livstid riskerat att drabbas av allvarliga och livslånga skador, och gör det fortfarande varje dag på jobbet. Som lön för mödan blev de professionella hockeyspelare. Vad gjorde IKEA-anställda för att förtjäna sin lön?

Visst har NHL de bästa spelarna, men skillnaden i lön mellan t. ex NHL och Elitserien motsvarar absolut inte skillnaden i kvalitet. Om sen det betyder att spelarna i NHL är överbetalda eller de i Elitserien är underbetalda kan förstås diskuteras, jag tycker förstås att de i NHL är överbetalda så in i helvete. Ännu mer löjligt blir det nu när de dessutom ska peta undan de underbetalda (?) spelarna i de europeiska ligorna.

Sen pratar du om att de har slösat bort större delen av sin ungdom och riskerat allvarliga och livslånga skador.
Jag trodde att man spelar hockey (eller utövar andra sporter) i sin ungdom för att man tycker det är skoj och inte för att man gör någon uppoffring. Dessutom låter det på dig som om alla NHL spelare skulle vara välbetalda raketforskare men de offrade detta för att lira hockey.
Sanningen är nog raka motsatsen, jag är helt övertygad om att majoriteten av alla som spelar i NHL skulle antingen vara arbetslösa eller ha lågavlönade jobb om de inte hade spelat hockey.
När det gäller risker så finns det hur många jobb som helst som är betydligt farligare än att spela i NHL. Ta bara vilken byggarbetsplats som helst...

Något annat som går mig på nerverna är det där snacket om att de har korta karriärer och därför måste tjäna så och så mycket. För det första så kan man idag om man håller sig i trim och undviker skador hålla på tills man fyller ungefär 40, och sen är det väl ingen som har arbetsförbud efter att man har lagt av? Många behöver ju inte ens anstränga sig utan kan lätt tjäna mycket pengar enbart pga sitt goda namn, och de som inte kan det får antingen omskola sig eller ta ett lågavlönat jobb precis som vilken annan människa som helst.

Nej, ägarnas och framförallt spelarnas girighet drabbar vanligt folk som i många fall inte längre har råd att gå på hockey eller ens se det på tv.
Vi fans borde gå ut i strejk, låt dem spela inför toma läktare så att de kanske lär sig något om ödmjukhet...
Citera
2012-11-04, 01:39
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Om det inte passar hockeyspelarna i NHL att spela för de löner de får där kan de ju alltid spela någon annanstans för samma lön.
Nej. Det finns inte pengar till löner någon annanstans.
Citat:
Ursprungligen postat av Antialles
Visst har NHL de bästa spelarna, men skillnaden i lön mellan t. ex NHL och Elitserien motsvarar absolut inte skillnaden i kvalitet. Om sen det betyder att spelarna i NHL är överbetalda eller de i Elitserien är underbetalda kan förstås diskuteras, jag tycker förstås att de i NHL är överbetalda så in i helvete. Ännu mer löjligt blir det nu när de dessutom ska peta undan de underbetalda (?) spelarna i de europeiska ligorna.

Sen pratar du om att de har slösat bort större delen av sin ungdom och riskerat allvarliga och livslånga skador.
Jag trodde att man spelar hockey (eller utövar andra sporter) i sin ungdom för att man tycker det är skoj och inte för att man gör någon uppoffring. Dessutom låter det på dig som om alla NHL spelare skulle vara välbetalda raketforskare men de offrade detta för att lira hockey.
Sanningen är nog raka motsatsen, jag är helt övertygad om att majoriteten av alla som spelar i NHL skulle antingen vara arbetslösa eller ha lågavlönade jobb om de inte hade spelat hockey.
När det gäller risker så finns det hur många jobb som helst som är betydligt farligare än att spela i NHL. Ta bara vilken byggarbetsplats som helst...

Något annat som går mig på nerverna är det där snacket om att de har korta karriärer och därför måste tjäna så och så mycket. För det första så kan man idag om man håller sig i trim och undviker skador hålla på tills man fyller ungefär 40, och sen är det väl ingen som har arbetsförbud efter att man har lagt av? Många behöver ju inte ens anstränga sig utan kan lätt tjäna mycket pengar enbart pga sitt goda namn, och de som inte kan det får antingen omskola sig eller ta ett lågavlönat jobb precis som vilken annan människa som helst.

Nej, ägarnas och framförallt spelarnas girighet drabbar vanligt folk som i många fall inte längre har råd att gå på hockey eller ens se det på tv.
Vi fans borde gå ut i strejk, låt dem spela inför toma läktare så att de kanske lär sig något om ödmjukhet...
Klart att de spelade hockey för att de tyckte det var roligt, men det betyder ju inte att de aldrig gjorde några uppoffringar för att få göra det. Varför tror du att de flesta NHL-spelarna skulle vara arbetslösa/lågavlönade utan hockeyn?

Om du jämför skadefrekvensen på en byggarbetsplats med den på en ishockeyrink kommer det vara mycket värre bland hockeyspelarna. Hur ofta händer det egentligen att man skadas på en byggarbetsplats? Visst händer det, men med all säkerhet och alla krav arbetsgivarna har så kommer det inte i närheten av skadorna en hockeyspelare tvingas kämpa med, där det är skador var och varannan omgång.

Att de har korta karriärer kan jag hålla med om är ett dåligt argument som knappast hjälper dem få folks medlidande.

Jämför du med exempelvis världens bästa kockar, journalister osv. med sämre kockar och journalister så kan du nog se att löneskillnaden mellan världens bästa och de sämre är väldigt mycket större än skillnaden i kvaliteten av det de levererar. Bara det att ingen vill höra på gnäll om löner i andra yrken än idrottares...
Citera
2012-11-04, 03:20
Medlem
Citat:

Klart att de spelade hockey för att de tyckte det var roligt, men det betyder ju inte att de aldrig gjorde några uppoffringar för att få göra det. Varför tror du att de flesta NHL-spelarna skulle vara arbetslösa/lågavlönade utan hockeyn?

Om du jämför skadefrekvensen på en byggarbetsplats med den på en ishockeyrink kommer det vara mycket värre bland hockeyspelarna. Hur ofta händer det egentligen att man skadas på en byggarbetsplats? Visst händer det, men med all säkerhet och alla krav arbetsgivarna har så kommer det inte i närheten av skadorna en hockeyspelare tvingas kämpa med, där det är skador var och varannan omgång.

Att de har korta karriärer kan jag hålla med om är ett dåligt argument som knappast hjälper dem få folks medlidande.

Jämför du med exempelvis världens bästa kockar, journalister osv. med sämre kockar och journalister så kan du nog se att löneskillnaden mellan världens bästa och de sämre är väldigt mycket större än skillnaden i kvaliteten av det de levererar. Bara det att ingen vill höra på gnäll om löner i andra yrken än idrottares...

Om vi tar dom 5 största ligorna i hockey världen. Hur många har dött på sin arbetsplats då dom senaste 5 åren?

Och hur många har dött på sin byggarbetsplats i Sverige under den tiden?
Din lokala tidning kan möjligtvis skriva något om en arbetsplats olycka men inte rikstäkande. Där av så vet du inte hur många byggnads arbetare som skadads eller vad för skada.

Jag är ingen kommunist. Men det finns 2 sidor av myntet och jag känner att det är många jäviga och gnidna idrottare i vår värld.
Citera
2012-11-04, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
Om vi tar dom 5 största ligorna i hockey världen. Hur många har dött på sin arbetsplats då dom senaste 5 åren?

Åtminstone 26.
Citera
2012-11-04, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Åtminstone 26.
26 spelare som dött? På isen?
Citera
2012-11-04, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy Roenick
26 spelare som dött? På isen?

Ja. Nej, men på sin arbetsplats.
Det är väl ganska irrelevant om de dött på isen eller inte?
Citera
2012-11-04, 05:57
Citat:

Räcker att höra intervjuer med de flesta hockeyspelare så inser man snabbt att det inte är någon Einstein som det är frågan om.
Det faktum att slagsmål är mer eller mindre tillåtet fortfarande i NHL säger faktiskt rätt så mycket också.

Det finns faktiskt ur ett sportsligt perspektivt absolut ingenting som rättfärdigar de groteskt höga lönerna i NHL och andra sporter, annat än idioter till ägare och ännu större idioter till åskådare.
Ta bara en spelare som går från Elitserien till NHL, i ett nafs så höjer han sin lön med flera hundra procent. Det är ju för fan exakt samma spelare, han blir ju inte genast automatiskt bättre bara för att han åker över Atlanten...
Citera
2012-11-04, 06:51
Medlem
globbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straiter
Ja. Nej, men på sin arbetsplats.
Det är väl ganska irrelevant om de dött på isen eller inte?

Anar jag Liv och Lokomotiv?

Hoppas på en Lockout, först och främst för att se massa bra spelare till Elitserien men också för att jag anser att alldeles för mycket pengar läggs på sport så en lönesänkning är något jag hoppas på.
Citera
2012-11-04, 08:36
Medlem
tcfmogs avatar
Citat:
Exakt , varför spelarna borde vara nöjda med vad de får och spela på.
Citera
2012-11-04, 08:46
Medlem
Onkel Vanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globban
Hoppas på en Lockout, först och främst för att se massa bra spelare till Elitserien men också för att jag anser att alldeles för mycket pengar läggs på sport så en lönesänkning är något jag hoppas på.

Det handlar inte om att mindre pengar ska läggas på sport. Det handlar om att mindre del av pengarna som kommer in ska gå till spelarna och mer till klubbägarna. Det blir inte billigare för fansen någonstans, om så vore fallet skulle jag helt och hållet gå på NHL's linje. Biljetter, merch osv. är svindyrt men kommer inte bli billigare oavsett om det blir NHL eller NHLPA som står som segrare.

Visst finns det problem i NHL i nuläget, det är ett problem att lönegolvet är såpass högt som det var mot slutet. Nu är jag förvisso helt emot allt vad lönetak och restriktioner heter, men om man ska ha ett lönetak och golv kan det lätt bli skevt för vissa fattiga lag ifall lönegolvet nu är högre än lönetaket var när det infördes för sju år sedan. Det är ju trots allt inte alls säkert att just deras inkomster höjts i samma takt som resten av ligans. Sänk gärna lönegolvet. Eller allra helst ta bort alla restriktioner.

Vad gäller sportsliga perspektiv och spelares värde med mera så finns det ingen som helst korrelation mellan de bägge. Idrott i sig har inget pengavärde på det sättet. Det finns inget sätt att räkna om en prestation till pengar. Om så vore fallet finns det massa fattiga idrottare som borde ha massor av pengar. Det som avgör är marknaden, hur många är beredda att betala för att kolla på det och spendera pengar på det. Det sätter lönerna, ingenting annat.
Senast redigerad av Onkel Vanja 2012-11-04 kl. 08:54.
Citera
2012-11-04, 09:30
Medlem
DjPuttes avatar
Tydligen så verkar dem suttit inlåsta länge i natt BHL + NHLPA och förhandlat inget har sipprat ut ang CBA via twitter iaf!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in