Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Jag menar att NHL har världens bästa ishockeyspelare, ja. Är det befängt?
Självklart finns Lernia, Komvux och annat för NHL-spelarna. Det finns även för IKEA-anställda om de inte är nöjda med sitt jobb.
Ingen tvingar dessa IKEA-anställda att betala spelarnas löner. Om de trots allt gör det frivilligt, har de verkligen rätt att klaga på lönerna då?
Ser du inte skillnaden? NHL-stjärnor har slösat större delen av sin ungdom till att kämpa med hockeyn dag ut och dag in och kanske också offrat många betyg som skulle kunnat blivit bättre. De har under hela sin livstid riskerat att drabbas av allvarliga och livslånga skador, och gör det fortfarande varje dag på jobbet. Som lön för mödan blev de professionella hockeyspelare. Vad gjorde IKEA-anställda för att förtjäna sin lön?
Visst har NHL de bästa spelarna, men skillnaden i lön mellan t. ex NHL och Elitserien motsvarar absolut inte skillnaden i kvalitet. Om sen det betyder att spelarna i NHL är överbetalda eller de i Elitserien är underbetalda kan förstås diskuteras, jag tycker förstås att de i NHL är överbetalda så in i helvete. Ännu mer löjligt blir det nu när de dessutom ska peta undan de underbetalda (?) spelarna i de europeiska ligorna.
Sen pratar du om att de har slösat bort större delen av sin ungdom och riskerat allvarliga och livslånga skador.
Jag trodde att man spelar hockey (eller utövar andra sporter) i sin ungdom för att man tycker det är skoj och inte för att man gör någon uppoffring. Dessutom låter det på dig som om alla NHL spelare skulle vara välbetalda raketforskare men de offrade detta för att lira hockey.
Sanningen är nog raka motsatsen, jag är helt övertygad om att majoriteten av alla som spelar i NHL skulle antingen vara arbetslösa eller ha lågavlönade jobb om de inte hade spelat hockey.
När det gäller risker så finns det hur många jobb som helst som är betydligt farligare än att spela i NHL. Ta bara vilken byggarbetsplats som helst...
Något annat som går mig på nerverna är det där snacket om att de har korta karriärer och därför måste tjäna så och så mycket. För det första så kan man idag om man håller sig i trim och undviker skador hålla på tills man fyller ungefär 40, och sen är det väl ingen som har arbetsförbud efter att man har lagt av? Många behöver ju inte ens anstränga sig utan kan lätt tjäna mycket pengar enbart pga sitt goda namn, och de som inte kan det får antingen omskola sig eller ta ett lågavlönat jobb precis som vilken annan människa som helst.
Nej, ägarnas och framförallt spelarnas girighet drabbar vanligt folk som i många fall inte längre har råd att gå på hockey eller ens se det på tv.
Vi fans borde gå ut i strejk, låt dem spela inför toma läktare så att de kanske lär sig något om ödmjukhet...