• 1
  • 2
2012-07-13, 22:15
Medlem
Hejsan,

Är boende i Göteborg och ska börja studera i SU till höst, kommer att bo kvar i Sthlm efter mina studier också.

Har ett lånelöfte på 1,9 miljoner kronor och jag har i princip kollat alla centrala områden och även i ett par som ligger nära intill som t ex Bergshamra, Midsommarkransen och Mörby.

I Södermalm kan jag som max få en tvåa på 37-45 kvm. Dessa har vanligtvis dålig planlösning och detta är fallet i störr delen av stan. Jag planerar att bo i vardagsrummet medan jag hyr ut till en person som jag ska studera med (Dvs. hon bor i sovrummet).

Har även tittat en del i Midsommarkransen, men föreningarna känns väldigt dåliga där, hyran är för hög, men det verkar vara någorlunda lätt att sälja bostäder i detta område, då dom brukar bli köpta efter någon vecka (givetvis med ett fåtal undantag).

Jag har nu i princip riktat mig åt Mörby, där kan jag dels kan spara ca 500 kr i veckan genom att cykla in till universitetet, men även in till stan, men samtidigt har det lugnt runt om. Allt nödvändigt finns i Mörby Centrum och månadsavgiften i de bostäder jag kollat där är strax över 2000kr per månad och är ca 50-60 kvm. Kan dock inte säga samma sak om bostäderna i Mörbydalen (kassa föreningar verkar det som).

Min fråga är ganska simpel, jag funderar på att bo på samma plats i ett flertal år och därmed är föreningen givetvis viktig. Men jag undrar hur folk ser på området intill Mörby centrum (åt Golfbanornas riktning). Har fått höra att det är Göteborgs "högsbo", men det var inte vad jag kände då jag gick där. Var kanske lite för många pensionärer (om man nu är emot det), men högsbo är varierande och jag vet att det finns många kriminella där. Har även hört positivt om Danderyd kommun, att det är den tryggaste kommunen etc. Också att dom ska satsa mer på Mörby centrum inom de kommande åren.

Tycker ni att detta är ett framtidsköp eller är Mörby verkligen dåligt/ganska dåligt? Vad är den generella tanken folk har om Mörby området?

Om jag nu väljer att inte köpa I mörby så kommer jag troligtvis köpa en väldigt liten 1:a i Östermalm eller Södermalm och inte längre ha en inneboende.

Ni behöver inte just svara på de ovanstående frågorna utan kan även ge mig tips om annat. Jag vill iaf bo kvar ett längre tag, stabil förening (vilket dessa föreningar verkar ha i Mörby som jag intresserar mig för), någorlunda lugnt område, men ändå nära in till stan, låg hyra och att kunna sälja den efter 1-2 månaders tid (max) när den dagen kommer.
Citera
2012-07-13, 22:40
Bannlyst
Mörby är nog bland det bästa områderna i hela Stockholm, enligt mig då! Allting är ju subjektivt så det är ju bara du själv, som kan avgöra om det är "bra" eller "inte". Köp på du bara!
Citera
2012-07-13, 22:56
Medlem
runt mörby finns det en del nysvenskar och det är klart känslan är lite annorlunda. fast det är ju långt ifrån blålinjen-känslan(typ bergsjön osv i göteborg) så jag skulle nog vilja säga att det är helt okej.

tittat på täby/hägernäs? en liten bit längre ifrån men går bra bussar/tåg in till sthlm.
Citera
2012-07-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-laff
runt mörby finns det en del nysvenskar och det är klart känslan är lite annorlunda. fast det är ju långt ifrån blålinjen-känslan(typ bergsjön osv i göteborg) så jag skulle nog vilja säga att det är helt okej.

tittat på täby/hägernäs? en liten bit längre ifrån men går bra bussar/tåg in till sthlm.

Jo har läst om att man ska akta sig för den blåa linjen. Ja har kollat lite där också, men i och med att jag inte känner till Stockholm så väl så har jag inte riktigt vågat ge mig in på områden längre bort från tunnelbanan.

tack för ditt svar!
Citera
2012-07-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Mörby är nog bland det bästa områderna i hela Stockholm, enligt mig då! Allting är ju subjektivt så det är ju bara du själv, som kan avgöra om det är "bra" eller "inte". Köp på du bara!

Hehe din bild säger ju det Men är detta också en tanke som många stockholmare har, även dom som bor inne i stan? Inte nödvändigtvis att det är bland de "bästa områdena" men att det iaf är ett område man kan tänka sig leva och bo i?
Citera
2012-07-13, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arian25
Jo har läst om att man ska akta sig för den blåa linjen. Ja har kollat lite där också, men i och med att jag inte känner till Stockholm så väl så har jag inte riktigt vågat ge mig in på områden längre bort från tunnelbanan.

tack för ditt svar!

allt hänger i slutändan på hur länge man vill pendla in till city.
tyvärr ligger inte hyrorna på 2k runt täby, snarare runt 4k+ så där är en nackdel.
du kan slå en kik på lägenheter runt roslagsbanan, finns en del bra. tar mellan 10-30min in till kth(stockholms östra)
Citera
2012-07-13, 23:48
Medlem
Just det, en fråga till. Hur är det med brott och kriminalitet runt om och i Mörby området? Sticker det inte ut i jämförelse med andra områden i Stockholm eller är det verkligen "in your face"? Är det vanligt med tex inbrott i förråd/källare/tvättstuga etc?.
Citera
2012-07-14, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arian25
Just det, en fråga till. Hur är det med brott och kriminalitet runt om och i Mörby området? Sticker det inte ut i jämförelse med andra områden i Stockholm eller är det verkligen "in your face"? Är det vanligt med tex inbrott i förråd/källare/tvättstuga etc?.

jag vill ju påstå utan att ha vidare bevis för det att det är mer småbrott än större.
dvs, mer snatteri från ica än drive-by-rån.

alla gånger jag har varit där så har jag känt mig trygg men det är klart att om man skriker något olämpligt så får man folk efter sig.

jag föreslår att du åker dig och går runt lite och känner av känslan. Det är alltid bäst .
Citera
2012-07-14, 00:01
Medlem
Gargameliks avatar
Mörby är helt ok, men har du råd så köp 1:a på Östermalm/Gärdet istället. Du kommer ha väsentligt högre levnadskvalité och fortfarande cykelavstånd till Universitetet.
Citera
2012-07-14, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Mörby är helt ok, men har du råd så köp 1:a på Östermalm/Gärdet istället. Du kommer ha väsentligt högre levnadskvalité och fortfarande cykelavstånd till Universitetet.

Jo det är egentligen det jag velat tidigare, framför allt då hyran brukar vara relativt lägre än andra områden. Men flickvännen kommer troligtvis flytta in under sommaren 2013, så ett större boende kommer bli ett måste då.

Självklart kan en etta tills dess vara den bästa lösningen. Men med en större lägenhet kommer jag hyra ut ett rum för en student som jag känner och vi har kommit överens om att "dela" på bägge hyran och amorteringen (3/4 kommer betalas av denna person under avtal) då det är jag som gör själva köpet, dvs även tar den stora risken. Har räknat ut att jag kommer kunna på så vis spara över 70 tusen kr eller kunna betala totalt sett 118 tusen kronor i amortering första året. Med en etta kommer detta inte vara möjligt.

Detta är min stora dilemma som får mig att grubbla.
Citera
2012-07-14, 00:12
Medlem
Kyle.McAvoys avatar
Lägenhetshusen i Mörby tycker jag är rätt skabbiga. Jag skulle kika på Gärdet, Östermalm, Hjorthagen, Bergshamra ner mot brunsviken eller Kungshamra. Därifrån har du cykelavstånd till SU, och hamnar i ett lugnt trevligt område nära sjöar/parker
Citera
2012-07-14, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik

kungsholmen och essingen har liknande priser och standarder, dock lite längre att cykla så man tar nog hellre tunnelbanan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in