[quote=Arian25]Fråga inte mig, detta är vad jag generellt har hört. Själv är jag invandrare, och har bott i sämre områden i Göteborg. Numera bor jag i ett av de bästa områden i Göteborg och jag trivs bättre än någonsin (förutom i början då många svenskar gav mig sneblickar som "vad gör du här"). Att bo inom sämre områden är inte optimalt för mig och mina karriärsplaner. Givetvis menar jag inte att jag kommer bli nekad till ett jobb pga vart jag bor, men betyder inte heller att jag ska nöja mig med vad som helst.
[quote]
Tycker du är ute och cyklar om du definierar en hel linje utifrån ändhållplatserna. Det är ju egentligen bara de ytterst 3-isch stationerna på den blå linjens förgreningar som är lite tveksamma ifall man vill bo vid (om man själv får välja).
Citat:
Ang. hyran så kommer även jag vara under samma andra hands kontrakt. Så ockerhyra kommer detta inte anses som och jag tror inneboenden har lite mer för sig (som t ex studier) än att springa efter hyresnämden under det korta tiden som han är här. Han ska ju inte betala min amorteringen eller skicka pengarna till banken som en inbetalning av skuld, utan dom pengarna åker in i ett konto som inte ens är i mitt namn. Vad jag sedan gör med dom pengarna är upp till mig, jag kan använda den till amorteringen, eller att dricka upp dom eller att köpa mig kläder.
Jag skulle råda dig om att titta på andra hand/inneboendes hyra på blocket. Nästan alla har enligt mig ockerhyror, har själv letat efter andra hand och i östermalm finns det ibland lägenheter (ettor) där dom vill ha upp till 10-12 tusen kronor per månad. Har även stött på ett par personer som vill ha en extra betalning innan för att jag ska kunna få hyra, detta är framförallt fallet i centrala stockholm. Och många köpare är t o m redo att betala mer i hyra för att få lägenheten. Vissa tar hyra veckovis, uppemot 4-5 tusen kronor per vecka. En pensionär i Mörby ville ha 12 tusen kronor från mig per månad för hennes tvåa och detta var en bostadsrätt och eftersom jag har tittat på en del lägenheter där vet jag att hennes hyra är max ca 2500 till 3000kr per månad. Många drar in pengar på detta vis. Om detta är något som staten verkligen hade brytt sig om så skulle dom ha ingripit för länge sedan. Det enda sättet du kan gå fram med ett ärende är om du har inflytande eller verkligen sliter i ett par år för att bli hörd och så funkar det överallt i världen.
Nej du och den andra personen kommer inte vara på samma 2:ahandskontrakt. Du kommr ju enbart att betala 25% medan den andra personen kommer få betala 75%. Det kan omöjligen vara samma kontrakt.
JA under tiden h*n pluggar kommer den inte säga något för att inte riskera sitt boende men när den flyttar ut kan den vända sig till hyresnämnden och med framgång hävda ockerhyra. Det finns inget som säger att det anspråkt måste ske under tiden personen bor i bostaden.
Oavsett ifall pengarna går direkt till er bankman eller via dig till din morsa och sen till bankmannen så går det att påvisa att personen betalar för er jäkla amortering, beroende på vad kostnaderna för boendet är och vad personen faktiskt betalar. Sen att du betalar extra för att amortera har inte ett skit med vad som är en rimlig hyra.
Bara för att andra tar ut höga hyror så är det inget som rättfärdigar att du kan ta ut en ockerhyra. Det är heller inget som säger att de personerna inte kommer få problem i ett senare skede pga att de har tagit ockerhyra.
Det är inte helt otroligt att en lite sketen lägenhet kostar runt 12.000 om man har finansierat köpet med stora lån till kass ränta. Räntekostnad är om jag inte har fel att betrakta sm del del av boendekostnaden. Amortering är det inte då det inte är en kostnad för boedet.
Citat:
Ursprungligen postat av Arian25
Jag har koll på sådant. Föreningarna har alltid stadgar och där står det om alla skyldigheter och andra regler. Står dessutom om andra hands uthyrning. I mitt fall har jag särskilt tittat på föreningarna som tillåter ett sådant arrangemang. Två föreningarna nämnde specifikt att en förälder som äger bostadsrätten har tillåtelse att hyra ut till sitt barn, även fastän personen inte befinner sig där.
Citat:
Tillät även de föreningarna att sonen som bor i andrahand även i sin tur får ta in en inneboende?
Bostadsmarknaden är inte lätt. Om det fanns andra alternativ skulle jag och andra ha tagit dom. Men jag har numera ångrat mig ang. bostadsrätt faktiskt. Har en vän i stockholm som ska erbjuda sin lägenhet i centrala Sthlm fram tills på vintern (andra alternativ). Men min vän som jag skulle "utnyttja" kommer bli tvungen att bo på hotell fram tills han hittar en lägenhet, vilket inte kommer bli billigt. Sedermera kommer han att bli tvungen att göra allt detta under sin studietid, så stress, sömnbrist kommer inkluderas vilket kommer bli särskilt påfrestande för honom.
Det är även ett stort problem att han är från utlandet, då många vill ha kreditupplysning, kontoutdrag, känner sig osäkra ("hur ska jag få tag på honom om han skiter ned lägenheten, när han flyttar tillbaka") etc. Har själv blivit tillfrågad att framkalla orimlig information och vad ska jag säga som student? I mitt "personliga brev" som jag skriver till de personer som vill hyra ut så blir jag tvungen att i många fall nämna att mamma är redo att gå i borgen som ett "skydd".
I hans fall kan han inte använda "mamma" eller "pappa", plus att han inte ens talar svenska. Hans fördel, till skillnad från mig, är att han har pengar så han kan muta sig framåt.
Ena stunden säger du att h*n inte är svensk och därför inte kan köpa en bostad, att personen ionte har råd med det. I andra så säger du att personens familj har mycket pengar. Om så är fallet så ser jag inget hinder med at personen köper en bostad även om det enbart är för ett års studier.