• 3
  • 4
2012-07-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
De hyror du talar om i stil med 4-5000 per vecka är förmodligen personer som hyr ut sin lägenhet några veckor under semestern. Har svårt att tänka mig att man kan hyra ut en tvåa som dessutom ligger vi en ändhållplats för 12 000 i månaden. Det låter väldigt dyrt.

Titta här t ex. http://www.blocket.se/stockholm/3_a_....htm?ca=11&w=1

Här är en annan som vill ha en livshistoria och alla uppgifter som finns.http://www.blocket.se/stockholm/Nyby....htm?ca=11&w=1

Och dom som är billiga får vanligtvis "bud", fanns en i söder som ville hyra sin etta för 4500 kr per månad (billigt också i mina ögon), men så sade hon att en annan person var redo att hyra den för 7000 per månad och så fråga hon mig om jag kan toppa det.
Senast redigerad av Arian25 2012-07-18 kl. 19:04.
Citera
2012-07-18, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arian25

Här är en annan som vill ha en livshistoria och alla uppgifter som finns.http://www.blocket.se/stockholm/Nyby....htm?ca=11&w=1

Och dom som är billiga får vanligtvis "bud", fanns en i söder som ville hyra sin etta för 4500 kr per månad (billigt också i mina ögon), men så sade hon att en annan person var redo att hyra den för 7000 per månad och så fråga hon mig om jag kan toppa det.

Also, hahahah!
Personligen så tycker jag du borde satsa på Täby där. Det är ju inte så speciellt många, som är ute efter en lägenhet på 12k. Jag har själv kollat runt bland lägenheter i Råcksta och den bilden jag har är att det är ett rent skitställe. Jag utgår då från kompisars uttalande, som bor i närheten av Råcksta. Allt är ju subjektivt, så...
Citera
2012-07-18, 22:10
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-laff
Det gör du inte? . tunnelbana/buss in till hötorget/sergel.
Precis, min poäng var att det finns inget på Kungsholmen, det är en stadsdel man aldrig är i om man inte bor där. Ska man någonstans är det inte promenadavstånd, så vitsen med att bo i stan försvinner en hel del, som du sa själv är det buss/t-bana då som gäller.

Relativt sunkiga kvartersrestauranger/krogar räknas ej. Blå t-linje = blatteexpressen. Nu är tydligen vattnet i Rålis också otjänligt då det är för mycket bajs i det. Vet att många gillar Kungsholmen, men för mig är det av, tycker Gärdet är mycket bättre då och närmare Universitet.
Citera
2012-07-19, 00:06
Medlem
Jesyces avatar
Har du funderat på Lidingö? För 1.9 Mkt får du en schysst tvåa i Torsvik/Baggby vilket är precis på andra sidan vattnet från Ropsten. Ofta mycket bra föreningar där med extremt låga avgifter och inga skulder. Lugnt som fan, inga mörkermän och Lidingöbanan går hela natten på helgerna. Östermalm/Gärdet är helt klart den bästa investeringen men du får inte speciellt mycket för 2m där. Det är en ganska fet investering i ett område du inte är 100% säker på heller. Stureplan är dock igång hela natten till 05.00 på helger så flyttar du till Östermalm har ni grejor att göra. Kan inte uttala mig jättemycket om söder då det inte riktigt är min typ av folk som bor där. Håll dig borta från Blåa linjen dock; jag bodde i Solna Centrum ett bra tag och t-banan hem på nätterna var nästan alltid en djungel.. Vilket är jävligt synd då både Västra Skogen och Solna annars mycket fina områden... och dyra.

Söder om söder? NEJ NEJ NEJ. Inget under Liljeholmen/Telefonplan är värt det.
Citera
2012-07-20, 07:09
Medlem
Citat:

Frågan är väl om dessa två kommer att få sina lägenheter uthyrda till detta överpris? De kanske bara vill testa att lägga ut en annons med en väldigt hög hyra och se ifall någon nappar.

Ingen av dem känns helt seriös heller. Han i Råcksta t.ex. vill hyra ut en månad i taget samtidigt som en av fördelarna med lägenheten ska vara att man kan sätta in en diskmaskin? Vilken andrahandshyresgäst gör det? Står inte ens om den är möblerad eller inte heller...
Citera
2012-07-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Frågan är väl om dessa två kommer att få sina lägenheter uthyrda till detta överpris? De kanske bara vill testa att lägga ut en annons med en väldigt hög hyra och se ifall någon nappar.

Ingen av dem känns helt seriös heller. Han i Råcksta t.ex. vill hyra ut en månad i taget samtidigt som en av fördelarna med lägenheten ska vara att man kan sätta in en diskmaskin? Vilken andrahandshyresgäst gör det? Står inte ens om den är möblerad eller inte heller...

En desperat andrahandshyresgäst är redo att hyra den här och dessa annonser är inte "ovanliga" och som du säger så känns det inte seriöst, men ungefär 8/10 av fallen så är det oseriösa aktörer inom bostadsmarknaden. Detta är ett problem som jag också har haft, då jag har blivit tvungen att åka ända från göteborg till Stockholm för att personen vill "träffa mig" innan hon kan fatta sitt beslut (vilket jag antar är en självklarhet). Men det slutar med att det inte blir något och jag har blivit 700 kr fattigare plus förlorat en hel dag på att sitta på tåget.

Marknaden är extrem torr och människor skiter totalt i alla, som dom alltid gör egentligen. Men du kan räkna med att dessa annonser blir kontaktad av ett tiotal (om inte mer) människor.
Citera
2012-07-20, 17:03
Medlem
Citat:
En desperat andrahandshyresgäst är redo att hyra den här och dessa annonser är inte "ovanliga" och som du säger så känns det inte seriöst, men ungefär 8/10 av fallen så är det oseriösa aktörer inom bostadsmarknaden. Detta är ett problem som jag också har haft, då jag har blivit tvungen att åka ända från göteborg till Stockholm för att personen vill "träffa mig" innan hon kan fatta sitt beslut (vilket jag antar är en självklarhet). Men det slutar med att det inte blir något och jag har blivit 700 kr fattigare plus förlorat en hel dag på att sitta på tåget.

Marknaden är extrem torr och människor skiter totalt i alla, som dom alltid gör egentligen. Men du kan räkna med att dessa annonser blir kontaktad av ett tiotal (om inte mer) människor.

Jo jag har själv bott ett par år i andrahand, så jag vet hur läget är. Jag tyckte dock att det alltid fanns både många "önskar hyra", men även "uthyres"-annonser.

När jag satte ut en annons om att jag ville hyra fick jag varje gång säkert tio samtal på ett par dagar. Även om jag skrev "endast inom tull" var det alltid några med lägenheter ute i nån ytterförort som hörde av sig. Därför antar jag att sådana lägenheter inte är så lättuthyrda som man kanske tror. Särskilt inte med hyror långt över motsvarande hyresrätter i området (dvs det man har rätt att ta ut).
Citera
2012-07-21, 02:20
Bannlyst
http://bovision.se/description/descr...guid=126049231 Vad tyckeru om denna då TS? Låg avgift osv
Citera
2012-07-21, 11:54
Medlem
Xystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
http://bovision.se/description/descr...guid=126049231 Vad tyckeru om denna då TS? Låg avgift osv

låg avgift? är du galen?? den ligger ju på 2,2k det e ju sjuuukt mkt :OOOO
Citera
2012-07-21, 23:01
Medlem
[quote=Arian25]Fråga inte mig, detta är vad jag generellt har hört. Själv är jag invandrare, och har bott i sämre områden i Göteborg. Numera bor jag i ett av de bästa områden i Göteborg och jag trivs bättre än någonsin (förutom i början då många svenskar gav mig sneblickar som "vad gör du här"). Att bo inom sämre områden är inte optimalt för mig och mina karriärsplaner. Givetvis menar jag inte att jag kommer bli nekad till ett jobb pga vart jag bor, men betyder inte heller att jag ska nöja mig med vad som helst.
[quote]
Tycker du är ute och cyklar om du definierar en hel linje utifrån ändhållplatserna. Det är ju egentligen bara de ytterst 3-isch stationerna på den blå linjens förgreningar som är lite tveksamma ifall man vill bo vid (om man själv får välja).

Citat:
Ang. hyran så kommer även jag vara under samma andra hands kontrakt. Så ockerhyra kommer detta inte anses som och jag tror inneboenden har lite mer för sig (som t ex studier) än att springa efter hyresnämden under det korta tiden som han är här. Han ska ju inte betala min amorteringen eller skicka pengarna till banken som en inbetalning av skuld, utan dom pengarna åker in i ett konto som inte ens är i mitt namn. Vad jag sedan gör med dom pengarna är upp till mig, jag kan använda den till amorteringen, eller att dricka upp dom eller att köpa mig kläder.

Jag skulle råda dig om att titta på andra hand/inneboendes hyra på blocket. Nästan alla har enligt mig ockerhyror, har själv letat efter andra hand och i östermalm finns det ibland lägenheter (ettor) där dom vill ha upp till 10-12 tusen kronor per månad. Har även stött på ett par personer som vill ha en extra betalning innan för att jag ska kunna få hyra, detta är framförallt fallet i centrala stockholm. Och många köpare är t o m redo att betala mer i hyra för att få lägenheten. Vissa tar hyra veckovis, uppemot 4-5 tusen kronor per vecka. En pensionär i Mörby ville ha 12 tusen kronor från mig per månad för hennes tvåa och detta var en bostadsrätt och eftersom jag har tittat på en del lägenheter där vet jag att hennes hyra är max ca 2500 till 3000kr per månad. Många drar in pengar på detta vis. Om detta är något som staten verkligen hade brytt sig om så skulle dom ha ingripit för länge sedan. Det enda sättet du kan gå fram med ett ärende är om du har inflytande eller verkligen sliter i ett par år för att bli hörd och så funkar det överallt i världen.
Nej du och den andra personen kommer inte vara på samma 2:ahandskontrakt. Du kommr ju enbart att betala 25% medan den andra personen kommer få betala 75%. Det kan omöjligen vara samma kontrakt.

JA under tiden h*n pluggar kommer den inte säga något för att inte riskera sitt boende men när den flyttar ut kan den vända sig till hyresnämnden och med framgång hävda ockerhyra. Det finns inget som säger att det anspråkt måste ske under tiden personen bor i bostaden.

Oavsett ifall pengarna går direkt till er bankman eller via dig till din morsa och sen till bankmannen så går det att påvisa att personen betalar för er jäkla amortering, beroende på vad kostnaderna för boendet är och vad personen faktiskt betalar. Sen att du betalar extra för att amortera har inte ett skit med vad som är en rimlig hyra.

Bara för att andra tar ut höga hyror så är det inget som rättfärdigar att du kan ta ut en ockerhyra. Det är heller inget som säger att de personerna inte kommer få problem i ett senare skede pga att de har tagit ockerhyra.

Det är inte helt otroligt att en lite sketen lägenhet kostar runt 12.000 om man har finansierat köpet med stora lån till kass ränta. Räntekostnad är om jag inte har fel att betrakta sm del del av boendekostnaden. Amortering är det inte då det inte är en kostnad för boedet.

Citat:
Jag har koll på sådant. Föreningarna har alltid stadgar och där står det om alla skyldigheter och andra regler. Står dessutom om andra hands uthyrning. I mitt fall har jag särskilt tittat på föreningarna som tillåter ett sådant arrangemang. Två föreningarna nämnde specifikt att en förälder som äger bostadsrätten har tillåtelse att hyra ut till sitt barn, även fastän personen inte befinner sig där.

Citat:
Tillät även de föreningarna att sonen som bor i andrahand även i sin tur får ta in en inneboende?

Bostadsmarknaden är inte lätt. Om det fanns andra alternativ skulle jag och andra ha tagit dom. Men jag har numera ångrat mig ang. bostadsrätt faktiskt. Har en vän i stockholm som ska erbjuda sin lägenhet i centrala Sthlm fram tills på vintern (andra alternativ). Men min vän som jag skulle "utnyttja" kommer bli tvungen att bo på hotell fram tills han hittar en lägenhet, vilket inte kommer bli billigt. Sedermera kommer han att bli tvungen att göra allt detta under sin studietid, så stress, sömnbrist kommer inkluderas vilket kommer bli särskilt påfrestande för honom.

Det är även ett stort problem att han är från utlandet, då många vill ha kreditupplysning, kontoutdrag, känner sig osäkra ("hur ska jag få tag på honom om han skiter ned lägenheten, när han flyttar tillbaka") etc. Har själv blivit tillfrågad att framkalla orimlig information och vad ska jag säga som student? I mitt "personliga brev" som jag skriver till de personer som vill hyra ut så blir jag tvungen att i många fall nämna att mamma är redo att gå i borgen som ett "skydd".

I hans fall kan han inte använda "mamma" eller "pappa", plus att han inte ens talar svenska. Hans fördel, till skillnad från mig, är att han har pengar så han kan muta sig framåt.

Ena stunden säger du att h*n inte är svensk och därför inte kan köpa en bostad, att personen ionte har råd med det. I andra så säger du att personens familj har mycket pengar. Om så är fallet så ser jag inget hinder med at personen köper en bostad även om det enbart är för ett års studier.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in