2012-07-14, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arian25
Jo det är egentligen det jag velat tidigare, framför allt då hyran brukar vara relativt lägre än andra områden. Men flickvännen kommer troligtvis flytta in under sommaren 2013, så ett större boende kommer bli ett måste då.

Självklart kan en etta tills dess vara den bästa lösningen. Men med en större lägenhet kommer jag hyra ut ett rum för en student som jag känner och vi har kommit överens om att "dela" på bägge hyran och amorteringen (3/4 kommer betalas av denna person under avtal) då det är jag som gör själva köpet, dvs även tar den stora risken. Har räknat ut att jag kommer kunna på så vis spara över 70 tusen kr eller kunna betala totalt sett 118 tusen kronor i amortering första året. Med en etta kommer detta inte vara möjligt.

Detta är min stora dilemma som får mig att grubbla.

kikat något på årsta/enskede/hammarbyhöjden?
Citera
2012-07-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle.McAvoy
Lägenhetshusen i Mörby tycker jag är rätt skabbiga. Jag skulle kika på Gärdet, Östermalm, Hjorthagen, Bergshamra ner mot brunsviken eller Kungshamra. Därifrån har du cykelavstånd till SU, och hamnar i ett lugnt trevligt område nära sjöar/parker

Jo jag tyckte det samma faktiskt, dock endast där runt mörbydalen. Syftar dock på dessa bostäder http://morbybacken1.se/default.asp?hKatID=11

Tyckte de såg väldigt mysiga ut och föreningen verkar vara solid från vad jag har förstått. Det var även väldigt lugnt där, inget ljud alls från trafik eller liknande, och extremt grönt runt omkring (vilket inte nödvändigtvis är en "wow-faktor" i Stockholm).
Citera
2012-07-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-laff
kungsholmen och essingen har liknande priser och standarder, dock lite längre att cykla så man tar nog hellre tunnelbanan.

Under mina första visningar stack jag till Stora essingen, var dock inte så förtjust i stället. Var fint och så, men hörde inte hemma där bara. Sedan så är det lite dålig kommunikation där borta. Har ej varit i Lilla essingen, men har hört att det ska vara värre där.

I kungsholmen har jag varit och tittat på lägenheter, finns ju en del ettor där i alla storlekar och priser. Om det blir en etta så kommer det med största sannolikhet bli där borta, om jag inte hittar en i Östermalm eller Bergshamra.

Känner inte alls till Hammarby, Årsta eller Enskede tyvärr. Har varit totalt sett i Sthlm 5 gånger över sommaren, 2 gånger bara över dagen för att titta på lägenheter och 3 gånger då jag lånat min väns lägenhet och varit i de områden som varit nära till SU, centralt eller goda priser i princip. Det var inte förrän den sista gången som jag börjat snöa mig in på Mörby. Vet dock inte om det är för att läget börjar bli desperat i och med att mina studier börjar 3 september...
Citera
2012-07-14, 00:29
Medlem
Citat:
Under mina första visningar stack jag till Stora essingen, var dock inte så förtjust i stället. Var fint och så, men hörde inte hemma där bara. Sedan så är det lite dålig kommunikation där borta. Har ej varit i Lilla essingen, men har hört att det ska vara värre där.

I kungsholmen har jag varit och tittat på lägenheter, finns ju en del ettor där i alla storlekar och priser. Om det blir en etta så kommer det med största sannolikhet bli där borta, om jag inte hittar en i Östermalm eller Bergshamra.

Känner inte alls till Hammarby, Årsta eller Enskede tyvärr. Har varit totalt sett i Sthlm 5 gånger över sommaren, 2 gånger bara över dagen för att titta på lägenheter och 3 gånger då jag lånat min väns lägenhet och varit i de områden som varit nära till SU, centralt eller goda priser i princip. Det var inte förrän den sista gången som jag börjat snöa mig in på Mörby. Vet dock inte om det är för att läget börjar bli desperat i och med att mina studier börjar 3 september...

Årsta/enskede/hammarbyhöjden har sina guldkorn men också en del som är mindre fina men kan vara värt att kika på iaf. Du får mycket för pengarna, fast att det är rätt centralt. Annars låter mörby/norrut som en bra början. I värsta fall kan man ju faktiskt flytta igen
Citera
2012-07-14, 02:11
Bannlyst
Citat:
Hehe din bild säger ju det Men är detta också en tanke som många stockholmare har, även dom som bor inne i stan? Inte nödvändigtvis att det är bland de "bästa områdena" men att det iaf är ett område man kan tänka sig leva och bo i?
Jag har själv bott i närheten av golfbanan, och jag tyckte det var soft då. Nu var ju det för nästan 10 år sedan men ändå. Skulle jag vara du så skulle jag absolut ha satsat på Mörby för att man slipper allt ståhej, som man kanske får när man bor på söder om nätterna.
Citera
2012-07-14, 19:55
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
kungsholmen och essingen har liknande priser och standarder, dock lite längre att cykla så man tar nog hellre tunnelbanan.
Var går man på bio på Kungsholmen/Essingeöarna?
Citera
2012-07-14, 19:56
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
kikat något på årsta/enskede/hammarbyhöjden?
Söder om stan = ghetto.
Citera
2012-07-15, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Var går man på bio på Kungsholmen/Essingeöarna?

Det gör du inte? . tunnelbana/buss in till hötorget/sergel.
var inte direkt att krav från ts sida så känns väl som det kvittar?

Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Söder om stan = ghetto.
Kommer själv från norr så jag tänker inte säga emot dig där :P. MEN det tar fortfarande inte ifrån att du får mycket lägenhet för pengarna runt globen och det är inte för jävligt om du hittar rätt område.
Citera
2012-07-15, 21:48
Medlem
Citat:

Självklart kan en etta tills dess vara den bästa lösningen. Men med en större lägenhet kommer jag hyra ut ett rum för en student som jag känner och vi har kommit överens om att "dela" på bägge hyran och amorteringen (3/4 kommer betalas av denna person under avtal) då det är jag som gör själva köpet, dvs även tar den stora risken. Har räknat ut att jag kommer kunna på så vis spara över 70 tusen kr eller kunna betala totalt sett 118 tusen kronor i amortering första året. Med en etta kommer detta inte vara möjligt.
Får din inneboende ta del av en eventuell vinst vid försäljningen också eller får den enbart betala för "risken". Om den inte får ta del av en ev. vinst så tycker jag att det verkar vara ett rätt vidrigt upplägg
Citera
2012-07-16, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Får din inneboende ta del av en eventuell vinst vid försäljningen också eller får den enbart betala för "risken". Om den inte får ta del av en ev. vinst så tycker jag att det verkar vara ett rätt vidrigt upplägg

Det kan antydas så, men om personen ska hyra i andra hand på egen hand så kommer det kosta i princip lika mkt om inte mer (med opålitliga eller korta avtal). Jag kommer troligtvis fortfarande betala lika mkt som inneboenden, då jag har bestämt att betala extra på amorteringen. Och i och med att det är min mor som egentligen ska göra köpet så är det hennes krav. En 2a i Mörby i andra hand kostar ca 12 tusen kronor per månad. En etta i Östermalm kan kosta uppemot 10 tusen kr i månad. Jag eller snarare sagt min mor kommer ta ca 5 tusen kronor (vilket är 3/4 av allt) från inneboende och jag kommer själv lägga till 5 tusen kronor som en extra betalning av amorteringen då det kommer ske en överlåtelse i framtiden till mig. Personen i fråga har inte ens möjligheten att ordna en lägenhet själv då han kommer från utlandet och han kommer inte bo kvar i sverige efter mastern heller. Detta är ungefär som ett andrahands upplägg.

Jag har i princip åkt till sthlm 4-5 gånger nu för att hitta en andra hand åt oss båda och detta har kostat mig en stor del pengar, mycket av min sommar och en massa stress. Har varit i sthlm 2-3 gånger för att hitta en bostadsrätt, så jag håller ej med dig. Men givetvis så skulle jag kunna vara "snäll" och inte tänka på min egen ficka, men det tycker jag att jag redan är.
Citera
2012-07-16, 01:48
Medlem
Citat:
Det gör du inte? . tunnelbana/buss in till hötorget/sergel.
var inte direkt att krav från ts sida så känns väl som det kvittar?

Kommer själv från norr så jag tänker inte säga emot dig där :P. MEN det tar fortfarande inte ifrån att du får mycket lägenhet för pengarna runt globen och det är inte för jävligt om du hittar rätt område.

Haha precis. Baserar inte direkt ett köp om området har en biosalong haha In worse case finns det nedladdning numera =P
Citera
2012-07-16, 07:15
Medlem
Citat:
Det kan antydas så, men om personen ska hyra i andra hand på egen hand så kommer det kosta i princip lika mkt om inte mer (med opålitliga eller korta avtal). Jag kommer troligtvis fortfarande betala lika mkt som inneboenden, då jag har bestämt att betala extra på amorteringen. Och i och med att det är min mor som egentligen ska göra köpet så är det hennes krav. En 2a i Mörby i andra hand kostar ca 12 tusen kronor per månad. En etta i Östermalm kan kosta uppemot 10 tusen kr i månad. Jag eller snarare sagt min mor kommer ta ca 5 tusen kronor (vilket är 3/4 av allt) från inneboende och jag kommer själv lägga till 5 tusen kronor som en extra betalning av amorteringen då det kommer ske en överlåtelse i framtiden till mig. Personen i fråga har inte ens möjligheten att ordna en lägenhet själv då han kommer från utlandet och han kommer inte bo kvar i sverige efter mastern heller. Detta är ungefär som ett andrahands upplägg.

Jag har i princip åkt till sthlm 4-5 gånger nu för att hitta en andra hand åt oss båda och detta har kostat mig en stor del pengar, mycket av min sommar och en massa stress. Har varit i sthlm 2-3 gånger för att hitta en bostadsrätt, så jag håller ej med dig. Men givetvis så skulle jag kunna vara "snäll" och inte tänka på min egen ficka, men det tycker jag att jag redan är.
Det är egentligen skit samma vad andrahandspriserna är och ifall du ska amortera extra när formuleringen är att den andra personen ska betala extra för att det är ni som tar risken. Om personen betalar av ert risktagande bör den även få ta del av ev. vinst vid en försäljning. Hade ni sagt något om att den andra ska betala en marknasmässig hyra hade det varit en annan sak, även om jag tycker att det är rätt grisigt att låta någon man känner betala så mycket som 75% av en bostadskostnad. Din morsa ser egentligen inte till risken utan är inte mer dum än att hon ser en möjlighet att köpa en lägenhet och ta in någon annan person så gör att hennes kött och blo får bo otroligt billigt. Snacket om risk är enbart en fasad.

På vilket sätt är du snäll och inte tänker på din egen fick när du låter personen betala 25% av din del av bostadskostnaden? Kommer du vara helt öppen med vad lägenheten kostar och hur ni fördelar kostnaderna eller kommer du ljuga personen rakt upp i ansiktet? Hade det varit jag och insett att jag blivit ordentligt blåst på pengar så hade jag bundit fast dig i sängen och sen strupt dig långsamt med buntband.

Buhu du har åkt till sthlm några gånger. Lån vännen vara med och dela på betalningen och kanske något mer för att det tar din tid i anspråk. Problem löst.

Vad händer när din tjej flyttar upp och ska ha någonstans att bo?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in