2012-08-17, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hur har profeterna makt? profeterna döda? du menar alltså att profeter inte avlar?

alltså.. jag vet inte dina kunskaper eller din förmåga att förvilla, jag vet bara att människor är bra på att simulera, när en imam säger sig tala guds ord, så säger det allt om att dessa imamer som är inte så få, faktiskt utövar hjärntvätt för att förvilla, inte för att ge sina undersåtar klarhet, de kallar själv kvinnorna för undermåliga varelser vilka bör betäckas och lyda.

öken, finns inte öken?

Men om vi skalar bort allt, imamer, predikare, schamaner och andra förvillare. Vad återstår då?
Citera
2012-08-17, 16:17
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwosucks
Men om vi skalar bort allt, imamer, predikare, schamaner och andra förvillare. Vad återstår då?
då återstår hederlighet och plats för kunskaper, barn behöver int fåldsama finter, inre unga heller och inte ens vuxna behöver det jävliga behov av att kompensera sina förlorade böner, man får veta att skolor inte är politiska krigsarenor och enas om skillnad mellan religion och kunskap, religion är så jävla vackert som man vill lansera, jag färstår mkt väl att islambärare har behov att rota sig men det är inte snyggt när det sker på andras bekostnad så att andra ska begrava sin rätt till kunskap och utveckling för att först förstå gamla verser och kunna recitera något som ändå inte går in i moderna människor, du kan inte beskylla barn för att deras föräldrar inte prioriterar de helvetiska flosklerna.

lämna religionsförädlandet åt de lättsinniga som redan har pengar och ge fan i barn som behöver kunskap för att klara sin framtid!
jag äcklas av ljugande fanatiker och alla de lögner som kantar komplexfyllda wannabeimamer, vill unga pojkar idka religion så kan ju imamer försöka ta in att kvinnor utan slöjor för det första inte är horor, var kommer det ifrån? imamer eller imamers undersåtar?

du kan hemskt gärna diskutera topic istället för att ge dig på flosofibubblor, det hade gagnat framtida samhällen liksom.
skolor är inte imaminstitut, skolor är institutioner för inlärning av livsviktiga kunskaper. jag tror inte du fattar hur mycket svinn som skett p.g.a fanatism.
Citera
2012-08-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
då återstår hederlighet och plats för kunskaper, barn behöver int fåldsama finter, inre unga heller och inte ens vuxna behöver det jävliga behov av att kompensera sina förlorade böner, man får veta att skolor inte är politiska krigsarenor och enas om skillnad mellan religion och kunskap, religion är så jävla vackert som man vill lansera, jag färstår mkt väl att islambärare har behov att rota sig men det är inte snyggt när det sker på andras bekostnad så att andra ska begrava sin rätt till kunskap och utveckling för att först förstå gamla verser och kunna recitera något som ändå inte går in i moderna människor, du kan inte beskylla barn för att deras föräldrar inte prioriterar de helvetiska flosklerna.

lämna religionsförädlandet åt de lättsinniga som redan har pengar och ge fan i barn som behöver kunskap för att klara sin framtid!
jag äcklas av ljugande fanatiker och alla de lögner som kantar komplexfyllda wannabeimamer, vill unga pojkar idka religion så kan ju imamer försöka ta in att kvinnor utan slöjor för det första inte är horor, var kommer det ifrån? imamer eller imamers undersåtar?

du kan hemskt gärna diskutera topic istället för att ge dig på flosofibubblor, det hade gagnat framtida samhällen liksom.
skolor är inte imaminstitut, skolor är institutioner för inlärning av livsviktiga kunskaper. jag tror inte du fattar hur mycket svinn som skett p.g.a fanatism.

Du verkar gå off topic hela tiden, vi pratar inte om fanatism här. Att likställa fanatism med islam räcker inte för mig, jag är mer intelligent än det. Du drar över alla oskyldiga människor över en kam. Det är som att säga att ateism är morallös, dvs. alla muslimer är fanatiker och alla ateister är morallösa.

Låt oss betrakta islam oberoende av hur vissa människor använder islam, samma med ateism, vi betraktar ateism som oberoende av hur vissa människor använder det.
Citera
2012-08-17, 19:57
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Du verkar gå off topic hela tiden, vi pratar inte om fanatism här. Att likställa fanatism med islam räcker inte för mig, jag är mer intelligent än det. Du drar över alla oskyldiga människor över en kam. Det är som att säga att ateism är morallös, dvs. alla muslimer är fanatiker och alla ateister är morallösa.

Låt oss betrakta islam oberoende av hur vissa människor använder islam, samma med ateism, vi betraktar ateism som oberoende av hur vissa människor använder det.
Oavsett hur man betraktar islam så kan man inte undgå att komma fram till att Koranen är ett politiskt dokument och att Muhammed var en politiker.
Citera
2012-08-17, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Oavsett hur man betraktar islam så kan man inte undgå att komma fram till att Koranen är ett politiskt dokument och att Muhammed var en politiker.

Då kan man säga: man kan inte heller undgå att komma fram till att Koranen är ett ekonomiskt dokument. Din poäng?
Citera
2012-08-17, 20:42
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Då kan man säga: man kan inte heller undgå att komma fram till att Koranen är ett ekonomiskt dokument. Din poäng?
Att det inte är en religion och att Muhammed omöjligt kunde stå i nära förband med en allsmäktig, helig, evig och ändlös gud. Detta eftersom Muhammed ju var en härförande, högerextremistisk politiker med många liv på sitt samvete. För att ytterligare förstärka det sjuka i att betrakta dennes liv och handlingar som moraliskt föredöme kan man även nämna att en av hans fruar var 6 år när hon giftes bort till den 53 år gamle härföraren och 9 år gammal när mödomshinnan sprack. Betraktar man detta som moraliskt föredöme så blir det genast tydligare varför världen har så oproportionerliga problem med "fundamentalistisk" islam, då den redan i sin grund blir tämligen extrem om vanligt perverst och kriminellt beteende anses eftersträvsamt.
Citera
2012-08-17, 21:00
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

ja under sådan betraktelse får man ju säga att religion inte längre går att diskutera, enbart boken men då är det ju citatutdrag ur koranen som enbart kan läggas ut.

tycker du inte att du försöker ta makten över min rätt att avgöra vad jag anser topic när rubriken heter, motbevisa islam, islamtexterna kommer inte över som ett stort paket utan förverkligat innehåll precis, alla är ju inte födda med rätten att yttra sig, så du menar att utövandet inte har med religionen att göra? ändå beslöjas kvinnor.. tycvker du det rimmar med on eller off topic?

säg att jag konverterar till islam, vad jag tycker är bärande element i religionen är huruvida kvinnor ses som horor när de vägrar slöja, dvs om de blir eller inte blir stigmatiserade av lydnadsaspekten, eller de pelare som islam har

ska googla pelarna och kolla upp med min litteratur, men jag har naturligtvis fel källor eftersom jag inte läser koranen i moské och inte tillfrågar imam innan jag uttalar mig, fråga dig också hur islam tolkar andra religioner så du inte fortsättningsvis kommer med påståenden om att det inte går att förstå vad jag skriver.

ska jag skriva det igen?! jag läser inte koranen i moské, jag har inte ens en koran hemma och varför skulle jag ha det?
det går utmärkt att respektera människan som människan oavsett religion, man ska inte behäöva vara muslim för att förstå islam, det finns mer än sverige i världen och svenska är ännu inget världsspråk.

sedan ska sägas att kristendomen också har sina fula tricks, lättkränkta pappskallar som själv inte förstår respekt kan p.g.a sin religionsindoktrinering missförstå så gott som allt som inte säger ja amen och ber på kommando, livet har helt olika villkor beroende på vad, en sak är ekonomi - du vill hävda jag är off topic i det ekonomiska också men då säger du emot religionen, islam i text beskriver att allmosor är bra, allmosor tål diskussion, vilka ger och vilka får be?

.

men de otrogna ska hamna i helvetet vad jag hört, alltså finns helveteslära även om det alltid är bättre med förverkligande av poesin som finns i koranen, poesi är vackert! har inget emot poesin i koranen, inte det minsta.
Citera
2012-08-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
Att det inte är en religion och att Muhammed omöjligt kunde stå i nära förband med en allsmäktig, helig, evig och ändlös gud. Detta eftersom Muhammed ju var en härförande, högerextremistisk politiker med många liv på sitt samvete. För att ytterligare förstärka det sjuka i att betrakta dennes liv och handlingar som moraliskt föredöme kan man även nämna att en av hans fruar var 6 år när hon giftes bort till den 53 år gamle härföraren och 9 år gammal när mödomshinnan sprack. Betraktar man detta som moraliskt föredöme så blir det genast tydligare varför världen har så oproportionerliga problem med "fundamentalistisk" islam, då den redan i sin grund blir tämligen extrem om vanligt perverst och kriminellt beteende anses eftersträvsamt.

Det enda du säger om islam är att det inte är en religion, sedan kommer många påståenden med 'exakt' ålder på en flicka då hon blev av med oskulden. Hur kan du veta så mycket om Muhammed? Du vet säkert mer om Muhammed än vad som står i Koranen eller hur? Koranen säger alltså att det är okej med att ha samlag med 9-åriga flickor, det skrev Muhammed där så att han kunde ligga med flickan? Varför körde han inte på och tog till sig fler flickor, varför nöja sig med en liksom?
Citera
2012-08-17, 21:09
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
jag läste att poängen var politisk, ibland har ord de innebörder som står - problem med det?
Citera
2012-08-17, 21:16
Medlem
Det är en sak att argumentera mot kristna men muslimerna tycker jag inte att man ska reta upp. De lever i princip efter sin religion och dess regler, inga motargument i världen skulle kunna få dem att ge upp sin tro. Att motsäga det är väl nästan att kränka deras livsstil? Detta gäller såklart inte alla, det finns ju icketroende muslimer överallt. (tror jag iaf)
Citera
2012-08-17, 21:24
Medlem
BlackJewels avatar
Topic, att kritisera islam? right?

eller, konstruktiv kritik ELLER korrekt kritik men vad betyder korrekthet och ännu värre korrekt kritik, kristendomen har tålt kritik hån förlöjligande förödmjkelse och krävts på lydnad, vet troende muslimer inte det så har de ju faktiskt blivit felunderrättade

men om dagen är första dagen i det resterande jordelivet så kan man ju låtsas att islam står för det som demokrati borde innehålla, rätten att uttrycka sig utan att fängslas, så.. hur mentalt fängslade blir kvinnor som vägrar slöja utan bara sådär rakt av tar av sin slöja för att säga sin man att, nu orkar jag inte... jag vill känna vinden i håret.. gardell har tagit upp det, att det inte bara är att kommunicera med muslim hur som helst, men det går fint att kalla andra kvinnor för horor?

vad säger de ärliga om det?

eller så kan nwosucks förklara vad diskussion betyder.. och vad tråd är.

det är faktiskt en hel del ord som är svåra för andra att ta in, jag kan själv inte arabiska och skulle aldrig kunna ta in korrekt islam därmed, jag skulle bli ett offer från första dagen eftersom jag hela tiden behövt förlita mig på att den humana tolkningen är korrekt och inte enbart säger sig vara korrekt, förlita sig på att inte enbart islam utan även kulturell preferens i den troende förstår vad den möter, det handlar ju om möten

men politik och konservatism är nog det centrala i islam, jag snackade med en som sa att det är omöjligt för en muslim att gift sig med kristen, jag tror iofs att hon har fel, jag diskriminerar inte utifrån religionstillhörighet men märker att folk VILL ha åtskillnader och markörer, det betyder att man måste stigmatisera kvinnor för att kunna äga dom.

Hela islams historia visar på det, jag är inte historiker men har snappat upp en del via läsning, varenda muslimskt kvinna skulle gå i god för att de gärna hade fått återuppleva islam med de nya tolkningar som islam får i västvärlden. Finns inte många som skulle önska att den fotsida dräkten slapp vara sådan statussymbol som det är. Att ha kortärmad blus på sig är också skönt, fast omvärlden tittar, enligt muslimska kvinnor är det inte synd, men traditionalisterna vill ha sina patenter så mörkertalen över plågade muslimer är tja.. inte ens statistikbelagd.
Citera
2012-08-17, 21:24
Medlem
slaeshs avatar
Citat:
Det enda du säger om islam är att det inte är en religion, sedan kommer många påståenden med 'exakt' ålder på en flicka då hon blev av med oskulden. Hur kan du veta så mycket om Muhammed? Du vet säkert mer om Muhammed än vad som står i Koranen eller hur? Koranen säger alltså att det är okej med att ha samlag med 9-åriga flickor, det skrev Muhammed där så att han kunde ligga med flickan? Varför körde han inte på och tog till sig fler flickor, varför nöja sig med en liksom?
Det finns ju hadither som klargör detta.. Att hon var 6 år vid giftermålet och 9 vid "fullbordandet" är de mest respektabla koran och hadithexperterna överens om. Teorier om att hon minsann var 16, 18 eller 20 är efterkonstruktioner som kommit till sedan muhammedaner insett att just denna punkt är en icke-förhandlingsbar punkt för det västerländska samhällets mångkulturella samhälle.. Muhammed skall ha all credit för att han lyckats ena mellanöstern som ju är en mkt komplex plats med många olika etniciteter. Att koranen skulle vara Guds sista testamente / budskap till människan finner jag högst osannolikt p.g.a att Muhammeds egen historia inte stämmer överens med hur en from och gudsfruktig man generellt fört sitt liv. Att boken innehåller motsägelser och att den endast får läsas på ett obskyrt språk som arabiska för att vara auktoritärt är även det en motsägelse mot att det skulle vara guds budskap till hela mänskligheten. Med det sagt finns det även saker inom islam som jag personligen tycker är mkt bra läror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in