Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-02, 21:55
  #16189
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Bevisbördan ligger hos alla nötter som tror på övernaturliga krafter.

Nix, det är bevisbörda-jonglerande. Var och én har sin specifika bevisbörda beroende på vad som postuleras.

I detta fall efterlysas ett motbevis av islam ...
Citera
2016-05-02, 21:56
  #16190
Medlem
Bogomils avatar
... som dock inte är så svårt att presentera i och med vattendelningsfrågan i koranen.
Citera
2016-05-03, 00:58
  #16191
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
... som dock inte är så svårt att presentera i och med vattendelningsfrågan i koranen.
Så kan man inte säga... enligt dig vem har bevisbördan för det flygande spagettimonstret?

Vad kommer först?
Beviset för dess existens? eller
Beviset för dess icke-existens?

Detsamma gäller alla som hävdar tron på gudar och gudinnor... kom igen när det finns tecken eller bevis för något
Citera
2016-05-03, 02:19
  #16192
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Kolla Youtube olika sökord med "Exmuslim" så får du de bästa förklaringar till varför de lämnat Islam.

ExMuslim Woman Explains Muslim Mindset (Psyche) (Hon förklarar varför muslimer skiter på sig vid minsta lilla kritik
Why I renounced Islam - an ex-Muslim 's Critique of Islam (Killen berättar varför det tog flera år för honom att lämna Islam)
Why I Left Islam (skrämmande om konsekvenser av att lämna Islam)
Sarah Haider: Ex-Muslim (Smart tjej ordförande i ateistisk förening i USA
Ex-muslim explains why he left islam (Tycker Koranen är våldsam - konverterade till kristendom)

Det finns hur mycket som helst för den som undrar hur andra tänker när de vill lämna en religion.

Personligen kan jag inte förstå vitsen av att lämna en religion för en annan. Det logiska alternativet är naturligtvis ateism.
Eller så kan man vara lite pragmatisk som vissa asiater är och håller sig med flera religioner ifall en av dem skulle vara fel.

Det synsättet gillar jag, den är så mänsklig på något sätt.
Citera
2016-05-03, 08:48
  #16193
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Eller så kan man vara lite pragmatisk som vissa asiater är och håller sig med flera religioner ifall en av dem skulle vara fel.

Det synsättet gillar jag, den är så mänsklig på något sätt.

Hahaha - det var väl så Jesus gjorde entré bland de nordiska asagudarna en gång i tiden.
Påminner lite om hur barns tro på jultomten ökar ju närmare man kommer jul. Analogt börjar gamlingar be till gud när tiden närmar sig... tomtar hela bunten...
Citera
2016-05-03, 10:03
  #16194
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
enligt dig vem har bevisbördan för det flygande spagettimonstret?

Om jag postulerar att DFSM definitivt finns har jag min bevisbörda för DET.

Om nån annan postulerar att DFSM definitivt inte finns har h*n sin bevisbörda för DET.

Citat:
Vad kommer först?
Beviset för dess existens? eller
Beviset för dess icke-existens?

Inget "kommer först" (liksom med hönen och ägget).
Citera
2016-05-03, 10:08
  #16195
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om jag postulerar att DFSM definitivt finns har jag min bevisbörda för DET.

Om nån annan postulerar att DFSM definitivt inte finns har h*n sin bevisbörda för DET.



Inget "kommer först" (liksom med hönen och ägget).

Hmm, men då är vi ju överens om min skrivning. Tack


Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Bevisbördan ligger hos alla nötter som tror på övernaturliga krafter.
Citera
2016-05-03, 10:21
  #16196
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om jag postulerar att DFSM definitivt finns har jag min bevisbörda för DET.

Om nån annan postulerar att DFSM definitivt inte finns har h*n sin bevisbörda för DET.

Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Hmm, men då är vi ju överens om min skrivning. Tack

Nej, vi är inte överens, eftersom tråden efterlyser motbevis av islam.
Citera
2016-05-03, 11:10
  #16197
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, vi är inte överens, eftersom tråden efterlyser motbevis av islam.
Men du säger ju precis samma som jag, hahaha.

Allah eller de flygande spagettimonstret = same shit. bara naiva som tror.
Citera
2016-05-03, 16:28
  #16198
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bddt
Men du säger ju precis samma som jag, hahaha.

Nej, vi säger inte samma. Vilket du kanske inser om du förkovrar dig lite i logik.
Citera
2016-05-03, 17:46
  #16199
Medlem
bddts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nej, vi säger inte samma. Vilket du kanske inser om du förkovrar dig lite i logik.
Ok Gäsp - tro vad du vill
Citera
2016-05-03, 19:17
  #16200
Medlem
Internet är en intressant informationskälla och man kan hitta om man letar...

De största kritiker av Islam jag har stött på är ex-muslimer.. Varför? För de har kunskapen om Koranen och Islam mer än vi icke-muslimer...

Det finns ex. historiska källor från Muhammeds liv då samtida människor skrev ner fakta om hans liv.

Ex. kan man ta reda på att när Muhammad hade epilepsianfall så påstod han att det var uppenbarelser från Gud.

Dock är det mer intressant då han uppgav till samtida människor att hans uppenbarelser kom från Gud genom ärkeängeln Gabriel. Ängeln Gabriel?

Om det vore sant skulle det ju innebära att Gud bedrog och ljög för sin förstfödda son...Jesus. Gud en förrädare? Skulle Gud skapa en motståndare till sin son? En motståndare som skulle förfölja och mörda kristna enligt Koranen...PLUS alla andra icke-muslimer? Djävulen kan ej nå Gud, så han ger sig på de mer utsatta istället....människorna som är guds följeslagare. Precis som en feg varelse!

Låter som en djävulsk plan till mig!!!

En Gud eller en profet ska vara en god förebild och förespråka fred och kärlek.. Inte skulle väl Gud uppmana Muhammad att mörda sin sons följeslagare? Djävulen skulle nog gilla det istället..då djävulen är ond och avundsjuk på Gud.

Precis detta är vad som uppges av en del teologer... Att Muhammad förfördes av djävulen...

Vidare uppges det att en muslim ej kan ej få en chans till evigt liv såvida denna inte döper sig. Orsaken till detta skulle vara att det är oförlåtligt för en människa att vara en anhängare till en ideologi, det stämmer - Islam anses ej av många att vara en religion, som förespråkar brottsliga och omoraliska handlingar...detta är inte vad Jesus, Gud eller en religion representerar.

Som sagt....

Internet har mycket information ni kan hitta själva..precis som jag själv har gjort och beskrivit ovan.

Håll till godo!
__________________
Senast redigerad av Korrespondenten 2016-05-03 kl. 19:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback