2016-03-26, 02:49
Medlem
Sasha08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SALOM3
Jag är ateist och skandinav med mor- och farfäder som var kristna.
Min man sedan snart tio år är muslim från Mellanöstern, och uppvuxen både där och här med sina föräldrar.

Religion tycker jag är bullshit. Tro är en annan sak.
Våra diskussioner om religion är intressanta, men blir inte så långa och händer ganska sällan för att vi tycker olika och för att varken hans eller min fakta spelar någon roll. Man tror det man vill tro.

Om TS tycker att han behöver motbevis mpt sin mussekompis så är nog det TS mest behöver bara att bestämma sig för vad du ska tro på. Läs på fakta. Och bestäm dig bara.

Jag tror på Darwinism och att vi härstammar från djuren, särskilt apdjuren.

OCH jag tror att all religion är skapad av maktgalna idioter till ledare som bara ville få kontroll över folket. För som min musse-man säger, så var varken Jesus krisen, inte heller Muhammed var muslim och ej eller Judarnas ledare vad jude. De var predikare av kärlek.

Jag gillar inte religion, men ser att det verkligen stärker religiösa människor psykiskt. Också enbart troende människor som inte är så bundna av religion är starkare psykiskt pga sin tro. Själv har jag svårt att tro på något som känns påhittat och som saknar bevis/fakta. ag kan däremot vara mycket psäker och rädd, så en tro skulle ju underlätta för en sådan rädd människa som mig. Även för de som behöver stöd och klara regler om hur man ska bete sig mot andra människor pch som behöver moraliskt stöd är religionen ju en fördel för dem.

Det negativa är att många religiösa människor ibland är rädda för att bli straffade av sin gud. Då brukar jag bara säga att om det finns en gud så är den förstående, snäll och förlåtande. Ingen människa ska väl behöv a gå och vara rädd för någ ot man tror på!

Så länge det finns så mycket intressant forskning om hur jorden och universum skapades samt att jag inte ännu i mitt ateistiska liv har påträffat gud ännu så kommer jag att fortsätta vara ateist.

Det kanske du också kommer fram till TS.

Alltså va? Predikare av kärlek ? Säger du det?
Citera
2016-03-26, 13:09
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=SALOM3|56768230]

Citat:
Jag gillar inte religion, men ser att det verkligen stärker religiösa människor psykiskt. Också enbart troende människor som inte är så bundna av religion är starkare psykiskt pga sin tro.
Detta är en bedräglig form av behovsskapandet av Allah, som islam etablerat - islam har således etablerat en inbyggd hjälplöshet där t.o.m dem som har gnuttan förnuft och sans och logik kvar i besittning, ändå faller till föga att infoga sig för att riktigt leta efter hjälplösheten, för att kunna uppfylla och passa in i samhällen, där det är en styggelse och hädelse att leva lugnt ovh förnöjsamt utan damvetskval över att svika någon sträng Gud.

Utifrån att islam är en utomordentlig lydreligion, med doktrin som går i fascistisk anda, är det inte så konstigt, att folk känner sig, betryggade att bli socialt accepterade, för det krävs att visst mått av koranism, inte bara måste utan skall upptas av enskilde individen.. för att individen kan ges erkännande i sin mänskliga kvalitet, krävs alltså indirekt att bejaka "behovet av Allah"

Det är en falsk behovstillfredsställelse du beskrev här, men.. folk känner sig kränkta över qtt behöva gå till botten med dessa artificiellt styltade skapade behov.
Citat:
Själv har jag svårt att tro på något som känns påhittat och som saknar bevis/fakta.
Du behöver inte tro ens en gång, räcker att du bejakar de falska föreställningarna som de mer fundamentala yppar, retoriskt låter dem få diktera "behovet" av allah.. konsekvent utan några begär om belägg, så blir det lugnt i hönsgården.
Citat:
ag kan däremot vara mycket psäker och rädd, så en tro skulle ju underlätta för en sådan rädd människa som mig. Även för de som behöver stöd och klara regler om hur man ska bete sig mot andra människor pch som behöver moraliskt stöd är religionen ju en fördel för dem.
Ju mer koranism, desto alvlarligare jagsvaghet och bristen på självtillit blir närmast upphöjt till ideal, det är omvnda världen, när det kommer till social islamism och Allahs överordnande position, i islamistiskt vardagsliv.Generellt, är folk så vana vid det, att de luttras.. och orkar inte stå emot, kraftigt överexponerad gudsmani.

Citat:
Det negativa är att många religiösa människor ibland är rädda för att bli straffade av sin gud. Då brukar jag bara säga att om det finns en gud så är den förstående, snäll och förlåtande. Ingen människa ska väl behöv a gå och vara rädd för någ ot man tror på!
Inte så konstigt! Islam var känd som en utomordentligt sadistiskt präglad livsstil med omedelbar vedergällning för att bevisa sig hårtfört duktigt disciplinerande, bestraffningarna kunde och kan ännu komma ur rent munläder där läppars bekännelse röner oerhört mervärde över den mer nyktert toleranta sansade resonemangs-rättvisan med helt annan patos. Man tror på djinner och änglar, i kraftigare omfattning, dvs ren spöktro/vidskepelse.

Irrationellt, den irrationellt rädde, har inget tt ta på.. varpå rädslan fixerar sig, oftast omedvetet, man har inga särskilda motiv, men man har blint gått in i en kollektivistisk rädsla, där det är norm, att intaga respekt men i underlydande form, auktoriteter får inte ifrågasättas, man vet .. hur labilt de kan agera.

Så, nej inte så konstigt att det förtigs så mycket inom islam och levernet som islam pådyvlat att vara "rätt o riktigt" , man begagnar sig av rädslans psykologi.

Det är sådan egensinnig bakvänd psykologi, som avslöjar islams krav om absolut lydnad, det stämmer inte riktigt med mänsikors medfödda fria intellekt.

Någonting är grundligen felaktigt och inhumant, med så hårdför upptagning av gudsdogman.
Citera
2016-03-28, 23:09
Medlem
cryozos avatar
Det är inne nu för muslimer att hävda att många fysiska/biologiska upptäckter som vi gör i modern tid skall redan finnas i Koranen. Det är total nonsens.
Citera
2016-03-29, 08:17
Medlem
Yppsilons avatar
Det är knappast upp till mig att motbevisa Islam. Om jag vill få kunskap om något söker ja en avgränsning runt den mest sanna föreställningen om ett ting. För mig är det avhandlingar och rapporter med rigorösa logiska resonemang. Stödda av rigorösa axiom.

Islam, och för den delen all form av religion, är tro. Tro är inte likställt med bevis, utan är precis vad ordets bemärkelse innebär. Tro. I det finns inget bevis eller förbehåll. För en att tro övergår till kunskap behöver det kunna testas och utsättas för premissen att den kan uppfylla förväntningar.

Det är därför man t.ex kan säga att man tror på lagen, då en ska dömmas efter lagtexten. Testar du den och applicerar den har du kunskap om lagen utifrån hur den fungerar.

Här i går det ej att testa en religion och ett test kan inte heller anpassas efter en tro.

Så håll tro där den har sin boning. I en själv och gör det bästa av det.
Citera
2016-03-29, 10:17
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Yppsilon|56795654]
Citat:
Islam, och för den delen all form av religion, är tro. Tro är inte likställt med bevis, utan är precis vad ordets bemärkelse innebär. Tro. I det finns inget bevis eller förbehåll. För en att tro övergår till kunskap behöver det kunna testas och utsättas för premissen att den kan uppfylla förväntningar.
Hmm... hur vill du då förklara DOGMA, DOKTRIN och tros-ÖVERTYGELSE samt MORALISM samt predestinerad gudsfixering?

Menar du på fulllt allvar, att islam är en öppensinnig tro-utan-förbehåll-religion?

DET, får du isf utveckla... för islam är islam. Islam är inte något axiom, axiom har DU ställt upp i din personliga vy med DIN preferens och position för/med/mot islam.. eller den toleransnivå du öht kan resp. inte se och inte urskilja.

Att se islam på nära håll, eller att se islam på avstånd, ger olika bild av islam.

Likadant med islam interpreterat av din goe kompis, resp. av islam interpreterat ur främmande skikt.

Islam, är en genuin lydreligion, där följarna ges kommandon och accepteras resp. ratas utifrån hur de upptar beordringen att lyda-gud. (lyda auktoritet)

Du behöver alltså inte låtsas om att islam... är någon slags högtstående metafysisk "ordning" , islam är lite taffligare än så, att du inte vill se de bitarna, är för att du rationaliserar.. och drar förbi frågan, subliminerar.

Islam, är en robust och enkel "livshållning" med fasta handtag statueras moralpreferenser som inte kan missförstås, och är därmed enkel och lättfattlig att prakticera, vilket är avsikten med islam, att vinna makt och ta makt över det sublima, som förbehålls tolkningsföreträdarna.. därav, tiger kvinnorna. En konsensus som råder inomislamskt - är det kanske något som kom ur metafysisk analys? Att kvinnor är en ras som bör hållas kort?

Islam är praktiskt inriktad, islam kommer med ständigt påpassligt intresse för också den intima sfären för envar och lämnar inte gärna fria viljan i fred, utan har redan huggit ut fix "sanning".

ÄR det kännetecken på metafysiskt elaborerande?

Citat:
Det är därför man t.ex kan säga att man tror på lagen, då en ska dömmas efter lagtexten. Testar du den och applicerar den har du kunskap om lagen utifrån hur den fungerar.
yada yada
Citat:
Här i går det ej att testa en religion och ett test kan inte heller anpassas efter en tro.
Jo vad gäller islams följare.. dem som upprätthåller islam, går det faktiskt ,, på lite olika sätt se - men det kan snabbt ske offerspelande.. när det väl sker. Samt att man är oerhört snabb med rasistkortet, så fort islam börjar tolkas ur fler perspektiv!

Det finns en metafysisk immateriell lag menar du? Som samtliga, bör hålla sig innanför?

Islam, förkastar flera existentiella grundvalar, och överskrider det man kan kalla för värdig respekt för existensen där fria intellektet står i behov av viss radie av rörelse.. istället ställer islamisk lära upp hinder, beslöjar...

Citat:

Så håll tro där den har sin boning. I en själv och gör det bästa av det.
Och det är här islam fallerar.

Lydreligionen som med kommando, kastar folk till dåligt samvete att idka självbild som "bristfällig varelse"

Toppstyrd makthungrig som få.
Citera
2016-03-29, 10:22
Medlem
Yppsilons avatar
[quote=Honey.B.Blue|56796294]
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon

Hmm... hur vill du då förklara DOGMA, DOKTRIN och tros-ÖVERTYGELSE samt MORALISM samt predestinerad gudsfixering?

Menar du på fulllt allvar, att islam är en öppensinnig tro-utan-förbehåll-religion?

DET, får du isf utveckla... för islam är islam. Islam är inte något axiom, axiom har DU ställt upp i din personliga vy med DIN preferens och position för/med/mot islam.. eller den toleransnivå du öht kan resp. inte se och inte urskilja.

Att se islam på nära håll, eller att se islam på avstånd, ger olika bild av islam.

Likadant med islam interpreterat av din goe kompis, resp. av islam interpreterat ur främmande skikt.

Islam, är en genuin lydreligion, där följarna ges kommandon och accepteras resp. ratas utifrån hur de upptar beordringen att lyda-gud. (lyda auktoritet)

Du behöver alltså inte låtsas om att islam... är någon slags högtstående metafysisk "ordning" , islam är lite taffligare än så, att du inte vill se de bitarna, är för att du rationaliserar.. och drar förbi frågan, subliminerar.

Islam, är en robust och enkel "livshållning" med fasta handtag statueras moralpreferenser som inte kan missförstås, och är därmed enkel och lättfattlig att prakticera, vilket är avsikten med islam, att vinna makt och ta makt över det sublima, som förbehålls tolkningsföreträdarna.. därav, tiger kvinnorna. En konsensus som råder inomislamskt - är det kanske något som kom ur metafysisk analys? Att kvinnor är en ras som bör hållas kort?

Islam är praktiskt inriktad, islam kommer med ständigt påpassligt intresse för också den intima sfären för envar och lämnar inte gärna fria viljan i fred, utan har redan huggit ut fix "sanning".

ÄR det kännetecken på metafysiskt elaborerande?

yada yada
Jo vad gäller islams följare.. dem som upprätthåller islam, går det faktiskt ,, på lite olika sätt se - men det kan snabbt ske offerspelande.. när det väl sker. Samt att man är oerhört snabb med rasistkortet, så fort islam börjar tolkas ur fler perspektiv!

Det finns en metafysisk immateriell lag menar du? Som samtliga, bör hålla sig innanför?

Islam, förkastar flera existentiella grundvalar, och överskrider det man kan kalla för värdig respekt för existensen där fria intellektet står i behov av viss radie av rörelse.. istället ställer islamisk lära upp hinder, beslöjar...

Och det är här islam fallerar.

Lydreligionen som med kommando, kastar folk till dåligt samvete att idka självbild som "bristfällig varelse"

Toppstyrd makthungrig som få.

Ta nu och läs igenom igen vad jag skrivit med klara ögon. Du är för upprörd just nu.
Citera
2016-03-29, 11:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cryozo
Det är inne nu för muslimer att hävda att många fysiska/biologiska upptäckter som vi gör i modern tid skall redan finnas i Koranen. Det är total nonsens.

Japp, det är totalt nonsens. Men eftersom majoriteten av koran-exegeter/-apologeter är vetenskapliga analfabeter vet dom inte det.
Citera
2016-03-29, 17:59
Medlem
Honey.B.Blues avatar
[quote=Yppsilon|56796329]
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue

Ta nu och läs igenom igen vad jag skrivit med klara ögon. Du är för upprörd just nu.
Du kan sluta upp med rollspelandet av stämningssökande flummare.

När det kommer till affekt och tolkning, är det just så att det är emotionellt betingat att öht vilja suggerera sig till en "övernaturligt väsen" som enligt islam dessutom tilldelar människor roller att "acceptera livets lott" med fixa föreställningar färdigskurna.. i hur mannen pojken resp. flickan kvinnan.. har för vägskäl att ge sig in på, resp. avvika..

Avvikelsernaq är mest intressanta emå, då det visar på ett enormt förtryck, i islams slutproduktion.

Apropå din avstickare, har du slut på argument eller?

Du A/ vänder dig till fel person med att leka rollen som känsloavstämmare..
B/ du borde öht inte försöka dig på sådan taktik som kamouflage över egen brist att utveckla tråden.

Vad är trådsyftet? Frågar efter islams svaga punkter, vilket får ses som ungefär.. vilka fakta... reda faktum , vissa av logik och förnuft... omkullvälter koranismen och haditismens mer svävande uppenbara bakåtsträvan, samt t.ex vilka sämre försanthållanden kan ses vara upenbart falska, inom islam : när man ju inte får stirra sig alltför blind på uttrycket "motbevisa"

Har du problem med trådrelevansen?

Håll dig hellre till topic, som jag gör ; sak och framställning , där du inte når fram.. har du att utveckla! och skit i att försöka ta pulsen på mig eller annan med redan flytande argumentation och diskussionsvänlig inställning.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2016-03-29 kl. 18:03.
Citera
2016-03-30, 00:14
Medlem
Yppsilons avatar
[quote=Honey.B.Blue|56799697]
Citat:
Ursprungligen postat av Yppsilon
Du kan sluta upp med rollspelandet av stämningssökande flummare.

När det kommer till affekt och tolkning, är det just så att det är emotionellt betingat att öht vilja suggerera sig till en "övernaturligt väsen" som enligt islam dessutom tilldelar människor roller att "acceptera livets lott" med fixa föreställningar färdigskurna.. i hur mannen pojken resp. flickan kvinnan.. har för vägskäl att ge sig in på, resp. avvika..

Avvikelsernaq är mest intressanta emå, då det visar på ett enormt förtryck, i islams slutproduktion.

Apropå din avstickare, har du slut på argument eller?

Du A/ vänder dig till fel person med att leka rollen som känsloavstämmare..
B/ du borde öht inte försöka dig på sådan taktik som kamouflage över egen brist att utveckla tråden.

Vad är trådsyftet? Frågar efter islams svaga punkter, vilket får ses som ungefär.. vilka fakta... reda faktum , vissa av logik och förnuft... omkullvälter koranismen och haditismens mer svävande uppenbara bakåtsträvan, samt t.ex vilka sämre försanthållanden kan ses vara upenbart falska, inom islam : när man ju inte får stirra sig alltför blind på uttrycket "motbevisa"

Har du problem med trådrelevansen?

Håll dig hellre till topic, som jag gör ; sak och framställning , där du inte når fram.. har du att utveckla! och skit i att försöka ta pulsen på mig eller annan med redan flytande argumentation och diskussionsvänlig inställning.

Honey, du argumenterar för argumentationens skull. Antingen har du något att diskutera om det jag skrev. Eller så kan vi diskutera din åsikt i förhållande till temat helt och hållet. Det var däremot rätt uppenbart för dig vad jag hade för mening i mitt inlägg. Att du där efter inte kan vara sann mot dig själv, är din ensak. Så nu har vi rätt ut det.

Du förstår, det är ointressant att diskutera dina egen-sinniga utvidgning av ämnet. En argumentation är inte saklig om du ska hoppa från sak till sak enbart för att "vinna" argumentet.
Citera
2016-04-25, 16:59
Medlem
Bogomils avatar
Jag bumpar denna tråd, eftersom den sannolikt kommer att bli aktuell igen snart i och med att en diskussion om koranen som ad hoc premiss redan år på gång på annan tråd.
Citera
2016-04-26, 17:50
Medlem
bddts avatar
Bevisbördan ligger hos alla nötter som tror på övernaturliga krafter. Det finns ingen Allah, Jesus är död, GT är en samling sagor. Det samma kan man säga om Buddism, Hinduism etc.

Vetenskapen har bevisat evolutionen sedan behöver man inte fortsätta diskussionen.

Det tragiska är att religioner snedvrider verklighetsbilden hos sina följare. Judar och muslimer inbillar sig till exempel att det finns en allsmäktig Gud som har koll på pojkars snoppar, hur de ser ut. Så j-a perverst. Därför finns inte några mer opålitliga än religösa. De tror på vad som passar dem för stunden - deras upplevda sanning finns endast i deras huvuden och behöver inte ha verklighetsförankring.

Håll er borta från templen om ni vill behålla sinnet i behåll.

Läs Richard Dawkins eller kolla Youtube om ni vill:
https://youtu.be/iGfmQQpDv2Q
Senast redigerad av bddt 2016-04-26 kl. 18:29.
Citera
2016-05-02, 16:40
Medlem
bddts avatar
Kolla Youtube olika sökord med "Exmuslim" så får du de bästa förklaringar till varför de lämnat Islam.

ExMuslim Woman Explains Muslim Mindset (Psyche) (Hon förklarar varför muslimer skiter på sig vid minsta lilla kritik
Why I renounced Islam - an ex-Muslim 's Critique of Islam (Killen berättar varför det tog flera år för honom att lämna Islam)
Why I Left Islam (skrämmande om konsekvenser av att lämna Islam)
Sarah Haider: Ex-Muslim (Smart tjej ordförande i ateistisk förening i USA
Ex-muslim explains why he left islam (Tycker Koranen är våldsam - konverterade till kristendom)

Det finns hur mycket som helst för den som undrar hur andra tänker när de vill lämna en religion.

Personligen kan jag inte förstå vitsen av att lämna en religion för en annan. Det logiska alternativet är naturligtvis ateism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in