Citat:
Ursprungligen postat av Heladageniskogen
Fast din poäng var väl att återupprätta ett hedniskt hypermaskulint traditionellt stamsamhälle (vilket inte är fel per se, missförstå mig inte). Inte bry sig om kvinnans värdighet?
Sedan är lite tanken att de skall vara mindre värda än den första "riktiga" hustrun, för att så att säga bibehålla en socialmoral i samhället.
"Jo, Ingvar är en riktigt rik och mäktig man som tar sig många fruntimmer, men det är ändå hans riktiga fru som är den viktigaste för honom och som bibehåller husets funktion", så tänkte man säkerligen även på vikingatiden. Man kunde inte bara gifta sig och leva hur man ville, utan det fanns normer att följa.
Tycker ren polygami och polygyni är för främmande för oss kulturellt (eftersom det aldrig funnits här i dokumenterad tid) och jag tror inte folk är så sugna på det idag heller, det är mest genusqueermuppar som håller på med sådant idag. Men vissa polygama element spelar mycket riktigt en naturlig roll i ett mer patriarkat samhälle (som vi vill ha

), så det är inte helt fel.
Ser ingen anledning till varför en man skulle vara tvungen att ha 1 "riktig fru" bara. Är man en stark man har man så mycket mer potential, och kan sprida sina gener till flera kvinnor, för bästa genetiska framgång. Alltså där värdet är att de ses som likvärdiga, och inte att hälften av ens barn skall vara nån slags halvbastarder. Det är manlig natur, och det är helt enkelt det som är sättet starka gener förs vidare, alltså att de starkaste männen (alfahannarna) tar alla kvinnor för sig själva, och endast de får reproducera, de svaga generna sållas bort. Kvinnor av dålig genetisk kvalite kan dessa ta med, fast att de bara har för nöjes skull, och inte får avkomma med. De svaga får inte föra sina gener vidare, det absolut mest naturliga sättet att föra god eugenik, naturens egna eugenik. Alla problem som att exempelvis folk med dåliga gener (white trash) tenderar att föda många barn försvinner, eftersom att de som har bra gener kommer att föda så mycket fler barn, eller så tar de helt enkelt alla deras kvinnor. Finns inte så mycket mer att begära då (förutom att nationen är homogen), och inte mycket man medvetet behöver kontrollera eftersom att allt det tar hand om sig självt på bästa naturliga sätt. Allt handlar om evolutionsbiologi.
Ideer som Lebensborn är rätt bisarra, att nån slyna som inte kan få en bra man, ska få insemineras. Det jag förespråkar är det naturliga sättet för bra gener att föras vidare, till flera kvinnor. Kvinnans värdighet var inte mitt primära fokus (även om jag anser att det är väldigt viktigt i sammanhanget, såvida det inte handlar om en uppenbar lågklass bihustru), men att all avkomma man får från starka kvinnor ska få lika mycket prioritet.
Sen att en man bara kan ha en riktig fru, och snack om trohet till henne är bara nonsens. En man kan ha flera fruar, älska flera stycken. Det handlar bara om att ju mer man en man är, desto fler kvinnor vill han ha, och då finns det ingen anledning att prioritera en överlägset högre än de andra (även om de såklart aldrig blir helt likvärdiga då man kommer attraheras till en mer osv.). Innebörden att vara trogen för en man innebär att han stannar med kvinnan och fortsätter försörja henne, men det innebär inte att han inte kan göra samma med fler. Sådan är naturen, det naturliga för män är att ha flera kvinnor, medan det naturliga för kvinnor är att enbart vara med den starkaste mannen.
Men ja visst det finns flera som inte kommer att hålla med mig om detta, det är bara
bra, dessa är inga riktiga män eftersom att de inte kan anamma självklar manlig reproduktionsinstinkt, utan anser att det är så viktigt med gamla traditioner och kristen moral.