2012-07-09, 19:00
Medlem
lithionits avatar
nästan alla rashundar har genetiska fel, rent generellt sett så har gamla raser som funnits längre mindre fel. Dels mindre inavelsgrad och förr så avlade man inte sönder djuren bara för att få rätt utseenden; stora huvuden som gör att hunden måste förlösas med kejsarsnitt ex. engelskbullog, avla in så nosen blir såkort som möjligt att hunden knappt kan andas ex. mops, avla fram sluttande bakparti som gör att hunden får höftproblem ex. schäfer.

Som de andra nämnt så är blandras bäst av den anledning, men även blandraser kan ha massa fel så det är inte svart och vitt egentligen.
Citera
2012-07-09, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waallee
Köp en Golden retriever från en seriös uppfödare, så får du garanterat en vän för livet

Kom på att jag tror golden tyvärr hamnade på plats 8 eller så bland 10 i topp-hundraser som besöker veterinärer mest. Tror även den kanske blir lite stor. Önskar nog en lite mindre hund.
Citera
2012-07-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Kom på att jag tror golden tyvärr hamnade på plats 8 eller så bland 10 i topp-hundraser som besöker veterinärer mest. Tror även den kanske blir lite stor. Önskar nog en lite mindre hund.

Såg att jag hade fel, det är flatcoat retriver. Men tror ändå golden blir lite stor för oss, men tack för tipset
Citera
2012-07-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stateof
Om du gillar cocker, titta också på Welsh Springer Spaniel! De har inte samma ögon- och öronproblem som cockrarna och är generellt sunda, friska hundar. De kan ibland vara lite osäkra, men om man hittar rätt stamtavla är de helt fantastiska. En welsh som jag delade med min mamma flyttade för några veckor sedan till en ny familj, då hunden inte trivdes med de två flat coated retrievers min mamma har. Hon är helt fantastisk, den lilla hunden, glad och positiv till allt, lydig, har lätt för att lägga sig ner och koppla av och framförallt HELT magisk med barn. Hon fick en valpkull i höstas och alla valpar har precis samma fina psyke. Hittar man rätt stamtavla på en welsh så har man det finaste familjedjuret man kan tänka sig.

Tack för tipset, ska kolla på den! Det enda då är att hitta en uppfödare som har avelshundar med bra psyke .
Citera
2012-07-09, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
nästan alla rashundar har genetiska fel, rent generellt sett så har gamla raser som funnits längre mindre fel. Dels mindre inavelsgrad och förr så avlade man inte sönder djuren bara för att få rätt utseenden; stora huvuden som gör att hunden måste förlösas med kejsarsnitt ex. engelskbullog, avla in så nosen blir såkort som möjligt att hunden knappt kan andas ex. mops, avla fram sluttande bakparti som gör att hunden får höftproblem ex. schäfer.

Som de andra nämnt så är blandras bäst av den anledning, men även blandraser kan ha massa fel så det är inte svart och vitt egentligen.

Ok, ska tänka på det. Vet att det inte är svart eller vitt och en del hundar som rasen säger ha många fel kan gå genom livet utan några problem medan andra som egentligen inte har så mycket genetiska fel får massor. Tänkte mer generellt. Och vilken sorts hund som kan passa utifrån våra önskemål med barn, lydnad och agility.
Citera
2012-07-09, 21:19
Medlem
TequilaBoys avatar
http://www.skk.se/hundraser/kromfohrlander/

Kromfohrländer verkar vara en trevlig, livlig och frisk sällskapshund.
Citera
2012-07-10, 02:50
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Kör på en shih tzu och håll pälsen kort.
Väldigt frisk hund, lever länge och är väldigt enkla att ha å göra med.
Fäller inget hår dessutom, även "allergisäker".
Senast redigerad av SvenEricTheGamble 2012-07-10 kl. 02:54.
Citera
2012-07-10, 02:54
Medlem
Bland ras för heeelvete! Finns ingen anledning att köpa renrasig. Se till att det är en liten hund, så att de kan slita sig och hoppa på folk utan att de lackar.
Citera
2012-07-10, 08:47
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TequilaBoy
http://www.skk.se/hundraser/kromfohrlander/

Kromfohrländer verkar vara en trevlig, livlig och frisk sällskapshund.
Min kusin har en sån, dock troligtvis blandat med fler raser då det är en spansk hittehund. Ettrig och snabb som ett jävla as. Kan tänka mig att de blir bra familjehundar så länge de får springa av sig.
Citera
2012-07-10, 09:34
Medlem
Jag har Svart Labrador och Vit Schäfer, båda två är väldigt bra hundar.

Tror nog att dom flesta hundar kan vara bra sällskapshundar om man uppfostrar dom rätt.

Labradorer är väldigt bra sällskaps hundar, dom är väldigt glada jämt
Citera
2012-07-10, 11:20
Medlem
Jag hade ju tänkt en lite mindre hund så barnen kan gå med den också. Nu ska den dock vara så pass fostrad att den inte drar alltför mycket, men ändå. Kromfohrländer verkar vara en rolig hund (liknar lite Benji som man gillade som barn ) Verkar dock behöva bra fostran för att inte ta över i hemmet men passar till agility. shih tzu verkar också passande, vet dock ej för agility. Men jag har ju inte tänkt tävla i det, så det måste inte vara en hund rent för agility heller. Bara kul om man kan aktivera den lite utöver det vanliga. Håller man också pälsen kort hela tiden på en t.ex. shih tzu eller malteser, så är det ju enklare. De får ju väldigt lång päls annars
Citera
2012-07-10, 14:06
Medlem
chran508s avatar
West Higland White Terrier är en ras jag själv kollat mycket på. Egentligen föredrar jag stora hundar men man har sambo (som inte gillar stora hundar) och barn att tänka på, då känns det lättare att börja med en liten hund som dessutom redan är en utpräglad sällskapshund. En Westie ska tydligen vara väldigt mycket mer hund än många andra små låtsashundar och den lämpar sig även ganska bra till både lydnad och agility.

http://www.skk.se/hundraser/west-hig...white-terrier/
http://www.youtube.com/watch?v=PmIjl9dekzA
Senast redigerad av chran508 2012-07-10 kl. 14:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in