• 4
  • 5
2012-07-26, 11:18
Medlem
Själv så kan jag rekomedera en shetland sheepdog, även kallad shelite i folkmun. Enligt mig, världens bästa hund!

Den finns i varrierade storlekar, men small/medium är vanligaste storlekarna. Den är allsidig. Det är en fantstisk agilityhund och skulle antagligen gå lika bra på lydnad, samt diverse andra hundsporter ex viltspår, rallylydnad. Pälsvården är förvånasvärt lätt, trots all päls.

Min hund gillar att träna lika mycket som hon gillar att ligga på soffan å sova. Så länge som hon får sina dagliga promenader så är hon njöd. Att jaga bollar, kasta pinnar och leka jaga är något jag tror dom flesta shelitsarna älskar (dvs, rolig kompis för barnen)

Bara att hojta till om dom du vill höra något mer om shelitisarna.
Citera
2012-07-28, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Och de han inte känner? Det är väl en vakthund med en stor jävla misstänksamhet gentemot främlingar, eller har jag fel?

Nej du har helt rätt.
Hunden är sjukt misstänksam men det innebär inte att han per automatik är aggressiv.
Till skillnad från alla inavlade schäfrar,kamphundar o småhundar är den här rasen ursprunglig och genuin.
Det är en hund du ska presentera för dina barn.

Allt annat är fegt.
Senast redigerad av ov.tjarka 2012-07-28 kl. 00:31.
Citera
2012-07-28, 01:40
Medlem
Janos avatar
Pudlar brukar vara bra familjehundar
Citera
2012-07-28, 03:12
Medlem
Med reservation för felstavning: Nederlande Kohondje, tror jag de heter. Verkar oerhört mysiga o friska.

Vit Herdehund.

Jag har också letar friska hundraser o sen ville jag inte att de skulle vara så skälliga eller lättstressade heller..
Om du går in på SKK så kan du klicka upp en pdf fil under fotografiet på raden, filen heter avelsstrategier, tror jag. Där fanns info om svensk avel inom den rasen som jag inte hittat någon annanstans.

Var noga när du väljer uppfödare också, i små raser är det bra m de som importerar och parar utomlands.
Om man jämför de olika uppfödarna så ser man snabbt vilka som engagerat sig i sålda valpar osv..
Citera
2012-07-28, 03:16
Medlem
Om du vill undvika genetiska defekter, köp INTE en rashund, köp en blandras! Desto fler desto bättre!
Citera
2012-07-30, 01:40
Medlem
Hade defenitivt rekommenderat en boxer om du har små barn. Otroligt fina och tålmodiga hundar.
Citera
2012-07-30, 01:45
Medlem
ganglere2s avatar
Blandraser är bra om man inte ska ha hunden till något särskilt. Ett tips kan vara att ta en omplaceringshund, en som behöver en ny ägare av en eller annan anledning. Kan vara bra att ta hand om en hund som måste ha ett nytt hem.
Citera
2012-07-30, 03:45
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faxmo
Hade defenitivt rekommenderat en boxer om du har små barn. Otroligt fina och tålmodiga hundar.

Fast TS frågade efter en frisk ras, inte den som är mest frekvent hos veterinären...
Citera
2012-08-01, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crooda
Blandras hundar är det bästa, dem flesta renrasiga är inavel som tyvärr får många genetiska fel

skitsnack

du har oftast ingen aning om vilka genetiska fel blandraser har, särskilt om du skaffar ifrån hundstall eller liknande(och då har du ju dolda psykologiska problem också) , blandraser som utannonseras i tidningar är ju djur som inte duger till rasavel. och detta säger jag som själv äger en blandras men med kända föräldrar ifrån en riktig uppfödare(men parningen var inte meningen).

köp ifrån en meriterad uppfödare
Citera
2012-08-01, 23:34
Medlem
different_trips avatar
Skulle kört på Chinese crested.

Tjejen har två sånna, en naken och en powder puff. Otroligt söta och tillgivna, vill gärna slicka på en och sitta i knäet osv. Kanon till småbarn. Inte så stora, behöver inte så mycket motion, inte lika gnälliga som många andra små hundar.

http://www.youtube.com/watch?v=T1K5ck4JQwk
Senast redigerad av different_trip 2012-08-01 kl. 23:37.
Citera
2012-08-06, 10:30
Medlem
Nu svarar jag lite allmänt, eftersom jag inte vet hur man sätter in flera inlägg i samma inlägg

Min släkting har shetland sheepdog och de är trevliga.

När man har barn, så är jag inte jätteförtjust att ta en ras som tillhör en annan grupp. Bättre att satsa på sällskapshund när det är det den ska användas till än jakthund, vallhund, vakthund, draghund m.m. Det är inte snällt mot hunden, som då är avlad för ett annat syfte. Sedan att den ska lära sig saker och kanske gå lite agility kan man ju även med en del sällskapshundar. När barnen ska få gå med hunden ska jag såklart vara med! Jag släpper ju inte ut dem själv att gå med den när de är små. När de börjar komma upp i åldrarna så de faktiskt klarar det är det en annan sak, men då är de ju kanske 12-15 år.

En Powder Puff har jag funderat på, men vet inget om de har några speciella rassjukdomar? Den rasen har blivit intressant det sista halvåret. Hur är de när de gäller rasspecifika sjukdomar, ngn som vet?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in