• 1
  • 2
2012-07-05, 12:12
Medlem
Har tankar på att någon gång i framtiden köpa hund och börjar redan nu på att fundera på passande ras. Har små barn, så en sällskapshund passar nog bäst. Har lite förslag på hundraser jag gillar, men det passar kanske inte in på vad vi egentligen borde ha. Men av mindre sällskapshundar, vilka har minst medfödda fel (väldigt avlade på eller vad man ska säga) av t.ex. tibetansk spaniel eller chinese crested dog men även cocker spaniel, lagotto, australian shepherd (vet att de sista 3 inte hör till kat. sällskapshundar). Eller är någon annan ras att rekommendera?
Citera
2012-07-05, 13:03
Medlem
Blandras hundar är det bästa, dem flesta renrasiga är inavel som tyvärr får många genetiska fel
Citera
2012-07-05, 13:51
Medlem
Men vilka av dessa har minst problem om man kan säga det? Annars blandras alltså? Vilka korsningar kan passa bra då? Jag kommer vilja träna lydnad mycket och även agillity på kul (inte tävla alltså, mest bara för att hitta på roliga saker med hunden och bra träning). En annan ras jag sett på slutet är eurasier.

De jag egentligen vill ha, men som nog inte passar en familj är briard, tervueren, hovowart och weimaran.
Citera
2012-07-05, 13:59
Medlem
De flesta raser är bra som familjehundar Men om man har barn och därmed kanske komemr att ha mycket kompisar springandes hemma hos sig i framtiden kanske man ska undvika vakthundar.

Vet ej om eurasier är den bästa rasen om man vill träna mycket, vad jag vet är de inte mycket för att lära sig, de är ganska självständiga

Om du har barn så skaffa inte en till storleken för liten hund, barnen kan råka göra illa den lättare.
Cocker spaniel tycker jag låter som ett utmärkt alternativ då den är i lagom storlek, kan anpassa sin energi lätt till dagen (t. ex ena dagen springa runt och leka i flera timmar för att nästa dag bara ligga på soffan), gillar att träna och är människokär.

Kanske någon labrador eller golden r. skulle passa er annars?
Citera
2012-07-05, 14:10
Medlem
Har länge varit sugen på en cocker, har även många i släkten som haft just den rasen. Det enda jag kan känna med dem är att de ibland kan kännas lite osäkra och då med barn kanske det inte blir så bra? Annars är de högt på listan

Kanske en golden, de är fina och verkar passa barnfamiljer! Tycker bättre om dem än labbe, för labbe tycker jag verkar se så stabbiga ut. Finns det olika sorters golden, t.ex. familj/jakt?
Citera
2012-07-07, 17:05
Medlem
Zanizailas avatar
Malteser är en renavlad sällskapsras utan några kända sjukdomar. Man bör bara borsta tänderna på dem så att de inte får tandsten.

Såhär ser de ut nedklippta: http://4.bp.blogspot.com/_uAANbHP7nF...is+vet+018.JPG
Och nedrakade: http://farm4.staticflickr.com/3584/3...ed91c637_z.jpg
Citera
2012-07-08, 22:13
Medlem
Det var en fin hund och verkar vara en passande sällskapshund. Den ska jag verkligen kolla upp ! Kan vara lagom om barnen vill hålla kopplet och gå med den lite. Kan man få den ganska lydig och göra agility med?
Citera
2012-07-08, 22:58
Medlem
Köp en Golden retriever från en seriös uppfödare, så får du garanterat en vän för livet
Citera
2012-07-08, 23:06
Medlem
Gjorde precis pedigree-testet för vilken hundras som skulle passa. Det var lite konstiga frågor, vet inte om svaren alltid blev det jag avser med hunden, men de förslag jag fick som den tycker jag skulle passa till utifrån de svar jag gav var keeshond och mittelspitz. Tror det var mycket barnens ålder som då inte passade en del andra raser jag tittat på. Hur är dock dessa på att träna lydnad? Mittelspitz, heter de så på svenska också? Kunde inte hitta den...
Citera
2012-07-08, 23:16
Medlem
Hittade den nu, tysk spets Men visst är väl spetsar lite skälliga? Nu är egentligen mina barn väldigt snälla, så tror inte det blir problem med dem. Vi har katt nu så de har redan lärt sig hur man handskas med djur och katterna sover till och med med barnen i sängen (barnen ligger och kramar dem). Fast värre om hundrasen i sig är orolig tillsammans med små barn.
Citera
2012-07-08, 23:26
Medlem
Lanceshire heeler-liten följsam hund som håller sig runt sin familj och inte rymmer, vill och kan mycket men varvar snabbt ner och trivs lika bra i ditt knä som på tävlingsplanen.
Inte lika krävande som de flesta andra vallhundar.
Citera
2012-07-09, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Har länge varit sugen på en cocker, har även många i släkten som haft just den rasen. Det enda jag kan känna med dem är att de ibland kan kännas lite osäkra och då med barn kanske det inte blir så bra? Annars är de högt på listan

Kanske en golden, de är fina och verkar passa barnfamiljer! Tycker bättre om dem än labbe, för labbe tycker jag verkar se så stabbiga ut. Finns det olika sorters golden, t.ex. familj/jakt?

Om du gillar cocker, titta också på Welsh Springer Spaniel! De har inte samma ögon- och öronproblem som cockrarna och är generellt sunda, friska hundar. De kan ibland vara lite osäkra, men om man hittar rätt stamtavla är de helt fantastiska. En welsh som jag delade med min mamma flyttade för några veckor sedan till en ny familj, då hunden inte trivdes med de två flat coated retrievers min mamma har. Hon är helt fantastisk, den lilla hunden, glad och positiv till allt, lydig, har lätt för att lägga sig ner och koppla av och framförallt HELT magisk med barn. Hon fick en valpkull i höstas och alla valpar har precis samma fina psyke. Hittar man rätt stamtavla på en welsh så har man det finaste familjedjuret man kan tänka sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in