2012-07-10, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Tack för tipset, ska kolla på den! Det enda då är att hitta en uppfödare som har avelshundar med bra psyke .

Jag skickar ett PM med lite tips
Citera
2012-07-10, 17:00
Moderator
pewpews avatar
Till TS: Följ mallen i denna tråd:

https://www.flashback.org/t1325502

/Mod
Citera
2012-07-10, 17:32
Medlem
Summerbirds avatar
Jag rekommenderar också blandras vad gäller hälsa. Helst ska de ingående raserna också vara hyfsat friska raser. Du bör undvika återkorsning, dvs att samma ras finns i både tiken och hanen (ex tik BC/golden, hane golden/collie), för då ökar risken för att de rasbundna sjukdomarna slår ut (i detta fall de för golden). Det du dock måste tänka på är att med blandras är det sannolikt att specifika funktioner/temperament inte går att förutse. Så om korsningen har jakt och vall i sig måste du vara beredd på att hantera båda egenskaper, för du vet inte vilken som kommer att slå igenom. Du måste ha beredskap. Alla raser är inte jättebra sällskapshundar och samma gäller om man korsar med dessa raser.

Labradoodle (korsning labrador och pudel) tycker jag verkar ganska trevlig. Men jag är inte alldeles påläst, så jag vill inte rekommendera när jag inte vet. Pudel är en långlivad ras iaf. Och frisk. Spetsraserna är ju också ganska friska som regel, men kan vara lite skälliga.

Och sen tycker jag - vad roligt med en blivande hundägare som faktiskt funderar på hundens hälsa och väljer ras utifrån det!
Citera
2012-07-10, 22:16
Medlem
Myrtens avatar
Eftersom du är inne på lite mindre hundar... tänk lite på grovleken av skelettet. Tex har en dvärgpudel betydligt smalare (och därmed bräckligare) skelett än tex terriers i samma storlek. Terriers överhuvudtaget är relativt robusta och friska, förutsättningen är förstås att man gillar temperamentet. Tänk också på huvudformen. Ju kortare nos, rundare huvud, kortare hals - desto mer problem med ögon, svalg, strupe (trachealkollapser mm), tänder osv. Tänk på öronbehåring, om det är en hund med mycket hår inne i örongången så MÅSTE detta ryckas med jämna mellanrum (trots att det gör ont på hunden), ibland mycket oftare än de flesta går till hundtrimmern, annars kan hunden få rejäla problem. Och det är fan så mycket besvärligare att rycka hår i ett litet trångt öra. Sen kan ju en hund vara väldigt sunt byggd men ändå ha hälsoproblem, tex westie (som tidigare föreslagits) kan ha rätt stora hudproblem - så kolla upp föräldrar o släktingar till den tilltänkta valpen. Bichoner, som ofta blir rätt gamla, har ofta rejäla problem med tänder och behöver ägare som är villiga att borsta tänder varje dag. Osv, osv.

Jag tror man kan dra en nitlott oavsett vad man väljer, även om man väljer blandras. Du gör nog ändå bäst i att fundera ut vilket temperament du vill att hunden ska ha, och hur i övrigt du vill att den ska vara (enligt vad mod påpekade kolla https://www.flashback.org/t1325502).
Citera
2012-07-10, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
West Higland White Terrier är en ras jag själv kollat mycket på. Egentligen föredrar jag stora hundar men man har sambo (som inte gillar stora hundar) och barn att tänka på, då känns det lättare att börja med en liten hund som dessutom redan är en utpräglad sällskapshund. En Westie ska tydligen vara väldigt mycket mer hund än många andra små låtsashundar och den lämpar sig även ganska bra till både lydnad och agility.

http://www.skk.se/hundraser/west-hig...white-terrier/
http://www.youtube.com/watch?v=PmIjl9dekzA

Ska kolla vidare på den, tack för tipset!
Citera
2012-07-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stateof
Jag skickar ett PM med lite tips

Tack, svarar dig där
Citera
2012-07-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Till TS: Följ mallen i denna tråd:

https://www.flashback.org/t1325502

/Mod

Tack, jag har kollat in där också. Jag kollar runt på många sidor. Tyvärr står det inte mycket om statistik eller åsikter om de hundraser som förekommer mycket hos veterinären. Att man kan se vilka raser som lever längst eller är minst representerad hos veterinären och vad folk i allmänhet tycker om olika raser av just denna anledning.
Citera
2012-07-10, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Jag rekommenderar också blandras vad gäller hälsa. Helst ska de ingående raserna också vara hyfsat friska raser. Du bör undvika återkorsning, dvs att samma ras finns i både tiken och hanen (ex tik BC/golden, hane golden/collie), för då ökar risken för att de rasbundna sjukdomarna slår ut (i detta fall de för golden). Det du dock måste tänka på är att med blandras är det sannolikt att specifika funktioner/temperament inte går att förutse. Så om korsningen har jakt och vall i sig måste du vara beredd på att hantera båda egenskaper, för du vet inte vilken som kommer att slå igenom. Du måste ha beredskap. Alla raser är inte jättebra sällskapshundar och samma gäller om man korsar med dessa raser.

Labradoodle (korsning labrador och pudel) tycker jag verkar ganska trevlig. Men jag är inte alldeles påläst, så jag vill inte rekommendera när jag inte vet. Pudel är en långlivad ras iaf. Och frisk. Spetsraserna är ju också ganska friska som regel, men kan vara lite skälliga.

Och sen tycker jag - vad roligt med en blivande hundägare som faktiskt funderar på hundens hälsa och väljer ras utifrån det!

Det var en bra tanke att inte blanda samma ras i blandraser så rastypiska fel kan komma fram ändå. Vet att det är omöjligt att förutspå, men det är ju ändå bra att försöka tänka på så mycket som möjligt och reflektera innan man köper en vän som ska vara med en förhoppningsvis runt 10 år Tack för att jag får positiv feedback på mina tankar ang. hundköp och rassjukdomar!
Citera
2012-07-10, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Eftersom du är inne på lite mindre hundar... tänk lite på grovleken av skelettet. Tex har en dvärgpudel betydligt smalare (och därmed bräckligare) skelett än tex terriers i samma storlek. Terriers överhuvudtaget är relativt robusta och friska, förutsättningen är förstås att man gillar temperamentet. Tänk också på huvudformen. Ju kortare nos, rundare huvud, kortare hals - desto mer problem med ögon, svalg, strupe (trachealkollapser mm), tänder osv. Tänk på öronbehåring, om det är en hund med mycket hår inne i örongången så MÅSTE detta ryckas med jämna mellanrum (trots att det gör ont på hunden), ibland mycket oftare än de flesta går till hundtrimmern, annars kan hunden få rejäla problem. Och det är fan så mycket besvärligare att rycka hår i ett litet trångt öra. Sen kan ju en hund vara väldigt sunt byggd men ändå ha hälsoproblem, tex westie (som tidigare föreslagits) kan ha rätt stora hudproblem - så kolla upp föräldrar o släktingar till den tilltänkta valpen. Bichoner, som ofta blir rätt gamla, har ofta rejäla problem med tänder och behöver ägare som är villiga att borsta tänder varje dag. Osv, osv.

Jag tror man kan dra en nitlott oavsett vad man väljer, även om man väljer blandras. Du gör nog ändå bäst i att fundera ut vilket temperament du vill att hunden ska ha, och hur i övrigt du vill att den ska vara (enligt vad mod påpekade kolla https://www.flashback.org/t1325502).

Bra tankar du skrev!Håller med om att t.ex. väldigt korta nosar ger problem. Vet också att det såklart inte är en garanti att hunden håller sig helt frisk bara för att rasen i sig säger sig ha få rasbetingade sjukdkomar, det kan man aldrig! Såg att det som kan drabba just westien är hudproblem. Vet t.ex. att bichon havanais och welsh springer spaniel hör till två av de raser som lever längst och att många spetsar och jakthundar håller sig friska mest. Ändå intressant att höra vad folk vet/tycker och bra att få lite förslag på hundraser som man kanske inte tänkt på. Ska nog även kontakta ngn på den lokala hundklubben som kan ge bra förslag och infallsvinklar.
Citera
2012-07-13, 22:54
Medlem
Kaukasisk ovtjarka .
Den har inga inavlade rasfel men kan dock kräva en del av sin ägare.
Fö är den snäll mot barn,lojal mot sin ägare.
Citera
2012-07-14, 07:43
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ov.tjarka
Kaukasisk ovtjarka .
Den har inga inavlade rasfel men kan dock kräva en del av sin ägare.
Fö är den snäll mot barn,lojal mot sin ägare.
Och hur snäll är den mot barnens kompisar? Nigga please, det finns ett femtiotal bättre sällskapshundar, såvida TS inte bor på en enslig gård långt uppe på bergen som konstant måste skyddas mot anfallande rovdjur och plundrare det vill säga.
Citera
2012-07-16, 14:10
Medlem
Chihuahua!

Jättebra familjehund som är väldigt tillgiven, alert och lyhörd.
En frisk ras som i genomsnitt lever i 15 år. www.chihuahuacirkeln.nu kan du hitta uppfödare och mer information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in