Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
För att inte tala om de som sker nu med inflödet av hjälpklassmässiga inavlade orcher. Mängdläran var mest skadlig för de svaga eleverna. För de som faktiskt fortsatte med matematik var den på det hela taget ganska bra. Själv fick jag en ahaupplevelse då en lärare i nian förklarade
Russells paradox för oss. Det är sådant som bara fungerar om undervisningen är nivågrupperad som den var på den tiden. Då hade man hjälpklasser också. Skulle man gå tillbaka till det systemet skulle man nog behöva sätta halva skolan i hjälpklass i invandrartäta områden.
Att många elever inte har samma utgångspunkt eller möjlighet till hjälp hemifrån blir ett stort problem om man tilldelar exakt lika stora resurser till varje elev och samtidigt förväntar sig att de ska nå samma mål på samma tid. Helt orimligt!
Nivåbaserad gruppindelning har inget med inavel att göra. För mig handlar det om att det är kontraproduktivt i det långa loppet att ha ett system som lämnar en stor del av eleverna på efterkälken. Stora satsningar på du kallar hjälpklassmässiga orcher tror jag skulle betala av sig mångfalt i framtiden.
Indelning i allmän och särskild kurs likaså. I mina ögon är det bättre att de svagaste eleverna får chansen att nå rimliga mål med skaplig framgång än att de misslyckas helt med alltför högt ställda mål och ger upp och känner sig utanför. Allra helst när dessa för högt ställda mål innebär för lågt ställda mål för de starkare eleverna.