2012-07-03, 19:42
Medlem
sp3tts avatar
Jag kanske läst lite slarvigt men vad hade de japanska skolflickorna egentligen med Sveriges matematikundervisning att göra? Kanske fick Jonas Thente inte lära sig på journalisthögskolan att behärska den del av språket som kallas disposition.
Citera
2012-07-03, 19:46
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Jaha okey. Men han skrev ju dessa i syfte att förklara varför det går som det går för skolan. Även om påståendet är rätt så är korrelationen fel.

Om vi säger att: "Skolan går dåligt"

Så svarar någon att: " Det är för att 1+1 = 2"
Så är ju påståendet sant, men det har ingenting med första påståendet att göra. Förvisso i hans exempel och inte detta så finns det en liten korrelation, möjligtvis, men inte stor.

Ja det är inte speciellt konstigt. Hade vi gjort liknande statistik på fattiga svenska barnfamiljer som flyr utomlands så hade resultaten nog varit desamma.

Ok så fallet från 24% obehöriga till 37% obehöriga bland de utrikesfödda på de åtta senaste åren följer svensk trend i övrigt då är det verkligen värre än jag trodde
Citera
2012-07-03, 19:52
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Otippat att en journalist från kultursidorna förespråkar språk framför matte.

Jag slår vad om att han hade lågt betyg i matte själv.
Citera
2012-07-03, 19:56
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
Ok jag syftade mest på delen med IQ från olika länder och barnafödandet om man kan dra samband från det vet jag inte men jag kanske förstod denna artikel helt fel.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/far...a-pa-gymnasiet

"Orsaken kan vara att Sverige idag har en större invandring från andra delar av världen än tidigare och att andelen föräldrar och barn som inte haft någon riktig skolgång har ökat. Därmed får barnen ett tuffare utgångsläge.

En annan förklaring till raset är att de elever som invandrat på senare år är äldre när de kommer till Sverige och inte får så många år på sig för att nå målen."

Tänk dig att du själv som 10-åring utan att ha gått i skolan flyttar till Saudiarabien eller whatever utan att kunna ett jota av vare sig språk, samhälle eller kultur. Grymt imponerande om du hade klarat godkänt enligt svenska läroplanen.

Har inget med IQ att göra så då förstod du nog artikeln fel.
Citera
2012-07-03, 20:00
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Jag kanske läst lite slarvigt men vad hade de japanska skolflickorna egentligen med Sveriges matematikundervisning att göra? Kanske fick Jonas Thente inte lära sig på journalisthögskolan att behärska den del av språket som kallas disposition.

Nä det är väldigt flummigt. Han borde kanske pluggat mer matte så han hade lärt sig tänka mer strukturerat
Citera
2012-07-03, 20:17
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
"Orsaken kan vara att Sverige idag har en större invandring från andra delar av världen än tidigare och att andelen föräldrar och barn som inte haft någon riktig skolgång har ökat. Därmed får barnen ett tuffare utgångsläge.

En annan förklaring till raset är att de elever som invandrat på senare år är äldre när de kommer till Sverige och inte får så många år på sig för att nå målen."

Tänk dig att du själv som 10-åring utan att ha gått i skolan flyttar till Saudiarabien eller whatever utan att kunna ett jota av vare sig språk, samhälle eller kultur. Grymt imponerande om du hade klarat godkänt enligt svenska läroplanen.

Har ju ändå svårt att tro att IQ inte skulle ha någon betydelse i detta fall men har inga källor som visar hur flyktingströmmarna ändrats så får lägga ner debatten och inse mig besegrad.

Så tillbaka till topic krönikören menar att eftersom svenska skolungdomar är så dåliga i svenska ska vi slopa matten. Liknar tankesättet i försvarsmakten lägga ner allt tills vi står där med ett ensamt superduper-Jas fast i skolan skulle det väl vara genusvetenskap eller nåt vi sparade till sist.
Citera
2012-07-03, 21:00
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ok så fallet från 24% obehöriga till 37% obehöriga bland de utrikesfödda på de åtta senaste åren följer svensk trend i övrigt då är det verkligen värre än jag trodde
Det beror också på att fler svenskfödda klarar sig än tidigare. Du citerar för övrigt fel.

Bland de obehöriga är 37% utrikesfödda, där det förut var 24%.

Inte 37% av de obehöriga är utrikesfödda.

Men visst ser det mörkt ut ändå men statistiken är missvisande med vilje. Jag menar, du är ju trots allt helt klart mycket mer kunnig än gemene man och ändå missuppfattade du vad som stod där. Tänk då den typiske sverigedemokraten, dvs en man i medelåldern med låg utbildning och låg IQ. Det är ju otroligt liten chans att denne förstår detta.
Citera
2012-07-03, 21:02
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash

Ja precis det är inte konstigt att fler misslyckas. Kan lova att statistiken hade varit precis likadan för svenska elever om de flyr utomlands.

I vilket fall beror inte svenska skolans ras på invandrare. Om man verkligen helt på riktigt är insatt i skolans utveckling (gymnasiet och grundskolan) så vet man att så inte är fallet.
Citera
2012-07-03, 21:13
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Det beror också på att fler svenskfödda klarar sig än tidigare. Du citerar för övrigt fel.

Bland de obehöriga är 37% utrikesfödda, där det förut var 24%.

Inte 37% av de obehöriga är utrikesfödda.

Men visst ser det mörkt ut ändå men statistiken är missvisande med vilje. Jag menar, du är ju trots allt helt klart mycket mer kunnig än gemene man och ändå missuppfattade du vad som stod där. Tänk då den typiske sverigedemokraten, dvs en man i medelåldern med låg utbildning och låg IQ. Det är ju otroligt liten chans att denne förstår detta.

Läser igen och blir inte klok.

"På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga ökat från 24 till 37 procent.
Trenden är tydlig. Det visar siffrorna som DN tagit fram med hjälp av Skolverket."

Detta stycke tolkar jag som du har gjort.

"Under flera år, fram till 2006, var det ungefär 25 procent av de utlandsfödda barnen som inte blev behöriga till de nationella programmen i gymnasieskolan.

Sedan hände något.
Andelen ökade starkt. Förra året, 2010, hade andelen vuxit till 37,43 procent."

Och detta tycker jag stödjer min tolkning
Citera
2012-07-03, 21:15
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Om jag förstod saken rätt så var tankegången följande:

1. Tidningen Wired rapporterade vad som var populärt för japanska skolflickor då man ansåg att det förutspådde framtida trender.

2. Wireds läsare anser att även Sverige är trendigt och ett föregångsland. (Här hande man gärna sett en förklaring eller källa.)

3. Svenska ungdomar har ett långt intresse för matematik.

Ergo: Matematik är otrendigt och framtiden är att satsa på annat.

Långsökt och förvirrat? Ja, definitivt. Hade Jonas Thente haft lite bättre kunskaper i logik (något som lärs ut inom matematiken) så hade kanske orsakssambandet varit mer strikt utrett vilket definitivt hade skänkt lite mer trovärdigthet till artikeln. Se där, en praktisk användning av matematik även för en journalist!
Senast redigerad av Umbra 2012-07-03 kl. 21:20.
Citera
2012-07-03, 21:21
Medlem
Zaxxons avatar
Han har faktiskt en poäng med att göra matematik till ett mer riktat ämne. Om ungdomar generellt (lite överdrivet) siktar på yrken där matematikkunskaper är av ringa betydelse, varför då tvinga på dem onödiga kunskaper? Visst, all kunskap är bra, men samtidigt tvivlar jag på att den matematiska kunskapen den gemene studenten besitter idag är så kass att det blir ett problem i karriären som TV-hallåa, Donken-servitör, betongarbetare, hårfrisörska, sopåkare, tuff spännblatte, osv. Det är helt bortkastat att utbilda dessa studenter med djupare matematik. Det är glömt om något år - om det ens fastnade i första skedet.

DOCK är det en annan femma då man betraktar de studenter som riktar sig mot ett yrke där matematik spelar en större roll (ex. teknologer och naturvetare). Något vore om man hade Adams Calculus (eller dylikt) redan på gymnasiet för just dessa studenter.

Sen finns alltid KomVux-dagis om man ångrar sig.

Senast redigerad av Zaxxon 2012-07-03 kl. 21:26.
Citera
2012-07-03, 21:23
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Läser igen och blir inte klok.

"På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga ökat från 24 till 37 procent.
Trenden är tydlig. Det visar siffrorna som DN tagit fram med hjälp av Skolverket."

Detta stycke tolkar jag som du har gjort.

"Under flera år, fram till 2006, var det ungefär 25 procent av de utlandsfödda barnen som inte blev behöriga till de nationella programmen i gymnasieskolan.

Sedan hände något.
Andelen ökade starkt. Förra året, 2010, hade andelen vuxit till 37,43 procent."

Och detta tycker jag stödjer min tolkning
Ditt påstående:
Citat:
24% obehöriga till 37% obehöriga bland de utrikesfödda
Är inte ekvivalent med
Citat:
På åtta år har andelen utrikesfödda bland de obehöriga ökat från 24 till 37 procent.
Du tolkar det fel eller så skriver du fel. För det är inte samma sak, snälla låt mig inte säga det igen. Det är jobbigt att skriva samma sak flera gånger.

Men om det var det du menade, och du alltså bara skrev fel men menade något annat så är det okey. Isf kan vi släppa debatten om just det.

Problemet är ju inte att invandrarna helt plötsligt har blivit dumma i huvudet, utan det är skolans problem. Invandrarna har ju knappast förändrats till det sämre på en så kort tid, men skolan har det däremot. Sverige har lyckats köra skolan i botten på 20 år. Måste vara världsrekord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in