2012-07-06, 06:22
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Kika på inlägg #9

Smakar utmärkt

Men man måste testa för att förstå.

Provade beställa i sthlm, dom bara kollade på mig som (boskapen)kor....

hehe, okej skall testas så fort man ser nån sån.. kanske lite klurigt då man bor "mitt i mitt"
Citera
2012-07-06, 15:24
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
hehe, okej skall testas så fort man ser nån sån.. kanske lite klurigt då man bor "mitt i mitt"

Kolla om butiken din kan ta in http://www.hugosons.se/Default.aspx?p=603
Citera
2012-07-06, 15:42
Medlem
kokainkolas avatar
Är uppvuxen nån mil utanför Falun och måste säga att jag blev sjukt förvirrad när jag såg en tråd om nånting som kallades Faluburgare :P

PARISARE för fan, ingenting annat. För att i efterhand svara på TS fråga så steker man självklart i samband med serveringen, varför ens tänka tanken att göra det dagen innan? :S
Citera
2012-07-07, 08:44
Medlem
En göteborgare är väl ändå stekt bröd med skivad stekt falukorv, skivad saltgurka och stekt ägg, en klassisk sjömansfrukost.
Citera
2012-07-07, 10:51
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kokainkola
Är uppvuxen nån mil utanför Falun och måste säga att jag blev sjukt förvirrad när jag såg en tråd om nånting som kallades Faluburgare :P

PARISARE för fan, ingenting annat. För att i efterhand svara på TS fråga så steker man självklart i samband med serveringen, varför ens tänka tanken att göra det dagen innan? :S
Parisare för mig e en stekt brödskiva med en hamburgare och ett ägg på. Det ni snackar om har jag fått lära mig att det heter korvburgare. Kan va för att jag e från skåne och att det heter annorlunda uppåt landet?
Citera
2012-07-07, 10:56
Medlem
Klumpmeistros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Parisare för mig e en stekt brödskiva med en hamburgare och ett ägg på. Det ni snackar om har jag fått lära mig att det heter korvburgare. Kan va för att jag e från skåne och att det heter annorlunda uppåt landet?

När jag gör parisare så tar jag en skiva vitt bröd, smörar det och sen tar man köttfärs och plattar in i den smörade brödskivan med ett stycke gaffel. Salta och peppra. Sen hoppar jag ägget och dränker skiten i ketchup istället

De där med falukorv, gurka och ägg kallas väl Truckermacka? Gör det iaf på de flesta värdshusen och bensinstationerna här i södra/mellersta Sverige
Citera
2012-07-07, 13:22
Medlem
CarlJan-Grankvists avatar
http://www.sibylla.se/sibyllas-lokal...iter/parisare/

Helt ok .

Finns även att köpa korven för smidig tilllagning hemmavid, provade en parisare med diverse tillbehör mellan ett par Frisco bröd , blev lite sådär kan man säga.
Citera
2012-07-07, 13:33
Medlem
Där ser man! Hemma hos oss är en Parisare Pannbiff med lök och ett stekt ägg på en brödskiva.
Citera
2012-07-07, 17:29
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJan-Grankvist
http://www.sibylla.se/sibyllas-lokal...iter/parisare/

Helt ok .

Finns även att köpa korven för smidig tilllagning hemmavid, provade en parisare med diverse tillbehör mellan ett par Frisco bröd , blev lite sådär kan man säga.

Precis så, men skippa salladen. Det kan inte vara nyttigt med alla bekämpningsmedel.
Citera
2012-09-01, 01:25
Medlem
bjaefss avatar
För mig har parisare tre olika betydelser:
- En hamburgare med falukorv istället för färs.
- två sockrade våfflor med vaniljgrädde mellan.
- en smörstekt skiva vitt bröd på vilken en färsbiff kryddad med rödbetor och saltgurka och ett stekt ägg vilar.

Uppenbarligen är parisare ett populärt ord!
Citera
2012-09-01, 10:43
Medlem
Pariserkorv ”Parisare”
Korven har samma karaktär som falukorv, men med en något större diameter.
Det är väl korven som ger namnet till maträtten korv mellan hamburgerbröd

Eller som Hasse Alfredson sa ” En kossa va min morsa, och nu ska jag dö mellan två bröd”

Varm macka ” Parisare”:
Stek vitt formbröd på en sida
blanda finhacka lök ,salt ,peppar och köttfärs i en bunke .
fördela färsen på brödskivans stekta sida.
Lägg först färssidorna i het panna. Sätt ner värmen och stek i ca 2 minuter. Stek sen brödet i ca 1 minut. Ta pannan av värmen och låt vila någon minut.
Lägg upp på en tallrik med ett stekt ägg på färssidan
Serveras med rödbetor och riven pepparot.
Mmmm smarrigt
Det finns även en variant där man blandar hackade rödbetor och kapris i färsen (typ biff lindström)
Citera
2012-09-01, 12:21
Medlem
Sicilias avatar
Har aldrig hört andra betydelse av ordet parisare än den färsbiff som serveras på en skiva vitt smörstekt bröd med en äggula och kapris. Man äter det i tid och otid i Danmark, pariserböfen. "En pariserböf, en öl och en gammeldansk, 99 kr" är inte en ovanlig syn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in