2012-07-04, 22:39
Medlem
Fick dessa fejkhamburgare i skolan på 90-talet, då under namnet göteburgare.... Skall de ätas över huvudtaget så med ett ett vändstekt ägg på toppen (fick vi inte i bamba(skolmatsalen))
Citera
2012-07-05, 00:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Fick dessa fejkhamburgare i skolan på 90-talet, då under namnet göteburgare.... Skall de ätas över huvudtaget så med ett ett vändstekt ägg på toppen (fick vi inte i bamba(skolmatsalen))

Är en göteburgare alltså samma sak som en parisare? Jag har alltid undrat vad fan en göteburgare är för något. Parisare har jag bara ätit en gång och det var ingen höjdare. Det förekommer knappt i Stockholm, det verkar mest vara en norrlandsgrej. Och Göteborgsgrej då kanske, fast under annat namn...
Citera
2012-07-05, 09:20
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Är en göteburgare alltså samma sak som en parisare? Jag har alltid undrat vad fan en göteburgare är för något. Parisare har jag bara ätit en gång och det var ingen höjdare. Det förekommer knappt i Stockholm, det verkar mest vara en norrlandsgrej. Och Göteborgsgrej då kanske, fast under annat namn...
På den tiden när det fanns en trevlig drop-in grill en bit efter Lilla London i riktning mot Poseidon (grillen låg under markplan och var pyttetrång) så innebar namnet en hickorygrillad hamburgare med mängder av krossad svartpeppar. Det är till dags dato den bästa burgaren undertecknad ätit.

~Paul~
Citera
2012-07-05, 11:10
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
På den tiden när det fanns en trevlig drop-in grill en bit efter Lilla London i riktning mot Poseidon (grillen låg under markplan och var pyttetrång) så innebar namnet en hickorygrillad hamburgare med mängder av krossad svartpeppar. Det är till dags dato den bästa burgaren undertecknad ätit.

~Paul~

Åtminstone då var alltså en göteburgare inte en parisare? Det här är rätt förvirrande... Det du pratar om låter betydligt godare än en parisare i alla fall.
Citera
2012-07-05, 11:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Åtminstone då var alltså en göteburgare inte en parisare? Det här är rätt förvirrande... Det du pratar om låter betydligt godare än en parisare i alla fall.
Precis. För mig betyder göteburgare helt enkelt en hamburgare, lagad på ett specifikt sätt.

~Paul~
Citera
2012-07-05, 11:40
Medlem
För mig är en Göteburgare en hamburgare med räksallad eller skagenröra på
Citera
2012-07-05, 11:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
För mig är en Göteburgare en hamburgare med räksallad eller skagenröra på
Ja, det är också en variant.

~Paul~
Citera
2012-07-05, 13:55
Medlem
christerys avatar
Citat:

Dedt btyder alltså att du inte heller gillar grillad korv med bröd och senap/bostongurka på. För det är egentligen vad det är bara i annan form.
Citera
2012-07-05, 21:37
Medlem
Parisare var något mina föräldrar försökte smussla undan när de ville mysa lite och trodde vi barn sov...
Smörstekt bröd med köttfärs på och vändstekt ägg.
Skolans Göteburgare var en verkligt misslyckad variant.
Citera
2012-07-06, 02:25
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Parisare var något mina föräldrar försökte smussla undan när de ville mysa lite och trodde vi barn sov...
Smörstekt bröd med köttfärs på och vändstekt ägg.
Skolans Göteburgare var en verkligt misslyckad variant.

Parisare eller parisergrill som korven heter har samma diameter som en 90-100g ca g hamburgare, kanske lite större, sticker ut lite från brödet, grillas eller steks som vanlig falukorv, bränn bröden lite i stekflottet och på med senap+bostongurka.

Det är vad du får i norrland om du beställer en parisare.
Citera
2012-07-06, 04:36
Medlem
EastClintfoods avatar
har svårt att tro på att falukorv skulle smaka som "burgare", då den är rätt så smaklös och duger mest i korvsoppor eller om det grillas helt.. scan undviker jag som pesten och finner lithells variant bättre. men visst, fattigmansvarianter är det aldrig fel på då man själv kör med sånt och testar sig fram.

ni kanske har tips på mer välsmakande falukorv än de andra korv som finns i finland, polen, tyskland?

då kunde man kanske öppna eget korvmojj me finnburgare, polakkburger, deutscheburger
Citera
2012-07-06, 06:00
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
har svårt att tro på att falukorv skulle smaka som "burgare"

Kika på inlägg #9

Smakar utmärkt

Men man måste testa för att förstå.

Provade beställa i sthlm, dom bara kollade på mig som (boskapen)kor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in