• 3
  • 4
2012-12-16, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Har aldrig hört andra betydelse av ordet parisare än den färsbiff som serveras på en skiva vitt smörstekt bröd med en äggula och kapris. Man äter det i tid och otid i Danmark, pariserböfen. "En pariserböf, en öl och en gammeldansk, 99 kr" är inte en ovanlig syn.
Ja men Skåne skiljer sig ju en del från resten av Sverige, utgår från att du härstammar därifrån...
Citera
2012-12-16, 19:16
Medlem
Valkyries avatar
Har aldrig hört talas om vare sig parisare, faluburgare eller att man över huvud taget använder falukorv som hamburgare... men jag blev sugen på att testa.
Citera
2012-12-16, 20:38
Medlem
pr0zaxzs avatar
En välgjord "Göteburgare" är faktiskt helt okej, men ska det var en äkta så skall det allt vara potatismos på den med.

som en halv special fast i hamburgerbröd
Citera
2012-12-20, 23:20
Medlem
martenihs avatar
Jag har vuxit upp med två olika varianter.

Pappa som är från Norrland har kört på Pariserkorvs-varianten. Alltså den där korven som ser ut som en gigantisk falukorv typ, sen kör man den som en hamburgare (ingen höjdare).

Den andra, som mamma har kört med (hon är från Dalarna) består av nötfärs som blandas med finhackade rödbetor, kapris och saltgurka, lite ägg Samt rikligt med svartpeppar.

Denna dunkar man på en toastskiva och steker sedan med färssidan ned först och sedan vänder man på den. Får gärna vara medium/medium-rare i mitten.

Föredrar den senare varianten alla dagar i veckan!
Citera
2012-12-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Jag har vuxit upp med två olika varianter.

Pappa som är från Norrland har kört på Pariserkorvs-varianten. Alltså den där korven som ser ut som en gigantisk falukorv typ, sen kör man den som en hamburgare (ingen höjdare).

Den andra, som mamma har kört med (hon är från Dalarna) består av nötfärs som blandas med finhackade rödbetor, kapris och saltgurka, lite ägg Samt rikligt med svartpeppar.

Denna dunkar man på en toastskiva och steker sedan med färssidan ned först och sedan vänder man på den. Får gärna vara medium/medium-rare i mitten.

Föredrar den senare varianten alla dagar i veckan!
Variant på vad? Vad skulle den senare föreställa menar du?
Citera
2012-12-21, 10:50
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenih
Jag har vuxit upp med två olika varianter. <klipp>

Första varianten är det som kallas parisare där jag kommer ifrån, den andra verkar vara nån variant på "sloppy joe" http://en.wikipedia.org/wiki/Sloppy_joe

En parisare med senap och bostongurka är ju inte helt fel, men antar man att den skall smaka hamburgare så kan jag förstå att den inte faller i smaken.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in