Jag måste påminna om att jag inte har Foucault färskt i minnet innan jag skriver det här, men jag har för mig att hans diskursbegrepp, förutom att vara sammanlänkat med hans syn på makt, även hör samman intimt med hela hans sätt att analysera idéernas historia. Jag har exempelvis för mig att han har teorier om att det inte finns några radikala brott i idéhistorien, och att man inte kan tala om en tankes ursprung. Istället glider diskurser in i och avlöser varandra på mer diffusa sätt.
De mer extremt poststrukturalistiska/postmoderna varianterna av diskursbegreppet, som menar att det inte finns någonting utanför diskursen, verkar inte förenliga överhuvudtaget med Foucaults synsätt, för om diskurser med tiden ersätter varandra, och det inte går att tänka utanför den diskurs som råder för tillfället, skulle det ju bli omöjligt att förstå och analysera diskurser som förts tidigare i historien. Men här är vi kanske inne på "vulgärtolkningar" och feltolkningar inom teorin, som har dragit konsekvenserna av ett postmodernt diskursbegrepp mycket längre än vad frontfigurerna inom (post)strukturalismen gjorde själva?
Ett diskursbegrepp som inte kan tänka sig att "två motsatta diskurser skulle kunna existera samtidigt" låter alldeles för extremt för mig. Jag föreställer mig personligen att motstridiga diskurser existerar samtidigt bland dominerande kulturer och motkulturer. Men det är klart, vi lever i ett mediesamhälle, och det är nog nästan otänkbart att motkulturer inte skulle påverkas av vad som sägs inom mainstream, och vara tvungna att förhålla sig till det. Så olika samtidiga diskurser, om man nu väljer att se dem som separata, inbegrips ju i en viss mening i samma "samtal" ändå.
Rörigt det här, och det känns inte som mina tankar gör det glasklart heller…