Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2012-04-12, 22:27
  #73
Medlem
Anonymvillvaradets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MolkomAnnor
Bekräftar den boken allt vad gäller makt just?

Har läst att den finns dock, ska kolla upp den. Tack!!

Filmklipp: The Chomsky-Foucault Debate [excerpt, part 1/2], The Chomsky-Foucault Debate [excerpt, part 2/2].

Metod: Vetandets Arkeologi.

Makt: Finns i alla hans verk, ett genomgående tema även om han inte ansåg sig vara någon maktanalytiker. Dock är resonemangen särskilt utpräglade i Straff och övervakning
och Sexualitetens historia Del 1

Mikromakt (båda referenserna) och Biomakt (enbart första referensen) - Sexualitetens historia Del 1 - Viljan att veta, Straff och övervakning - Fängelsets födelse.
Citera
2012-04-12, 22:32
  #74
Medlem
Bazinga90s avatar
Mycket bra tips på litteratur! Men av intresse TS, vad är det för engelsk litteratur som du har blivit hänvisad till angående Foucault?
Citera
2012-04-14, 04:54
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymvillvaradet
Filmklipp: The Chomsky-Foucault Debate [excerpt, part 1/2], The Chomsky-Foucault Debate [excerpt, part 2/2].

Metod: Vetandets Arkeologi.

Makt: Finns i alla hans verk, ett genomgående tema även om han inte ansåg sig vara någon maktanalytiker. Dock är resonemangen särskilt utpräglade i Straff och övervakning
och Sexualitetens historia Del 1

Mikromakt (båda referenserna) och Biomakt (enbart första referensen) - Sexualitetens historia Del 1 - Viljan att veta, Straff och övervakning - Fängelsets födelse.

Underbara du, tack!
Citera
2012-04-14, 04:57
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Mycket bra tips på litteratur! Men av intresse TS, vad är det för engelsk litteratur som du har blivit hänvisad till angående Foucault?

Jag fick rådet av en vän, som själv läser Foucault, att sätta mig in i hans sätt att tänka. Det är någon typ av introduktion (minns ej vilken författare). Men jag började läsa, och kände att det var på tok för avancerat. D.v.s. i jämförelse med den litteratur jag tidigare läst.
Citera
2017-04-09, 13:36
  #77
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Artikel om Foucault som är läsvärd.

https://www.jacobinmag.com/2014/12/foucault-interview/
Citera
2017-04-09, 14:01
  #78
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Podd om Foucault.

http://www.bildningspodden.se/avsnit...chel-foucault/
Citera
2017-04-09, 14:10
  #79
Moderator
Ruskigbusss avatar
Trådar samlade. Rubrik ändrad.
/Mod
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback