2007-01-29, 22:24
Medlem
Debitcards

1. Om man kör ett vanligt debitcard (VISA/MC) knutet till ett personligt offshore konto och endast använder det i automater utomlands så förstår jag inte hur Skatteverket kan spåra en. Låt oss säga att de inte ser ens postförsändelser från offshore banken men man har alla dessa kortförmåner (hyrbil, reseförsäkringar etc). Fortfarande så är ju kontoägaren anonym och VISA/MC har inte tillgång till ens namn (banken som präglar kortet) utan kortets förmåner är väl endast knutet till kortet i sig, inte kortägarens namn?

Även om Skatteverket har tillgång till VISAs/MCs alla kortuppgifter så ser väl Skatteverket endast att där finns ett debitcard/kort (utan namn, uppgifter) till ett anonymt offshore konto, eller skickar utpräglande bank ens kortuppgifter (namn etc) till VISA för att kortet ska kunna användas med alla dessa förmåner? Kopplingen mellan hyrbilsföretagen/reseförmåner etc och VISA/MC är inte helt klart för mig.

2. Om man skulle få ett brev från Skatteverket där de vill se ens kontouppgifter/saldo på ens offshorekonto (typ Kalle Kula brevet eller liknande), vad svarar man på ett sådant brev för att det ska låta trovärdigt?

Vad är din uppfattning om detta Zabana, eller någon annan som har några idéer/uppfattningar?

So long cowboys!
Citera
2007-02-01, 08:56
Medlem
Zabanas avatar
Citat:
1. Om man kör ett vanligt debitcard (VISA/MC) knutet till ett personligt offshore konto och endast använder det i automater utomlands så förstår jag inte hur Skatteverket kan spåra en. Låt oss säga att de inte ser ens postförsändelser från offshore banken men man har alla dessa kortförmåner (hyrbil, reseförsäkringar etc). Fortfarande så är ju kontoägaren anonym och VISA/MC har inte tillgång till ens namn (banken som präglar kortet) utan kortets förmåner är väl endast knutet till kortet i sig, inte kortägarens namn?

Även om Skatteverket har tillgång till VISAs/MCs alla kortuppgifter så ser väl Skatteverket endast att där finns ett debitcard/kort (utan namn, uppgifter) till ett anonymt offshore konto, eller skickar utpräglande bank ens kortuppgifter (namn etc) till VISA för att kortet ska kunna användas med alla dessa förmåner? Kopplingen mellan hyrbilsföretagen/reseförmåner etc och VISA/MC är inte helt klart för mig.

2. Om man skulle få ett brev från Skatteverket där de vill se ens kontouppgifter/saldo på ens offshorekonto (typ Kalle Kula brevet eller liknande), vad svarar man på ett sådant brev för att det ska låta trovärdigt?

Vad är din uppfattning om detta Zabana, eller någon annan som har några idéer/uppfattningar?

So long cowboys!

1:

Visa/MC har ingen beskyddarverksamhet, dom får retroaktivt reda på vem som är ägare av kortet då hyrbilsförmåner, flygbolagsbonusar etc skall faställas till enskild person. Det räcker att SKV har namnuppgifter med bankanknytning för att dom skall kunna få ut information. När det gäller debitcards så beror det på om det är upphöjda siffror på kortet eller graverade som jag har förstått det, då magnetremsan där bak innehåller enkom bankinformation i bästa fall. När man har beställt ett debitcard så bör man omgående köra kortet i en kortläsare för att ta reda på inplementerad information. Låter nojjigt, men why not ? Men du har helt rätt i att dina chanser att bli lokaliserad som korthavare minskar avsevärt om du tar ut pengarna utomlands och utan för EU. Alla banker i världen förutom möjligtvis i Nordkorea är knutna till KYC, dvs Know-Your-Client.Detta innebär att SKV utan hinder kan begära in kontoinformation utan svårigheter. Är du väl lokaliserad i banken så kan banken inte mörka enl internationell överenskommelse. Förutsättningen för anonyma konton är radikalt förändrad sedan 9/11. Om inte man har ett kort knutet till sitt offshorekonto så är det nästintill omöjligt för SKV att hugga en, men med hjälp av kortet så är det betydligt lättare att snärja en.

2:

Man anlitar en jurist och ber honom formulera en skrivelse som ifrågarsätter hela frågeställningen så att du själv inte blottar strupen. Det gäller att få igång en brevväxling där SKV istället får lika många frågor tillbaka. - På vilka grunder har ni skickat detta till min klient ? - Det måste ha blivit en förväxling. - Kan ni tillställa oss information så vi vet vad anledningen till ert agerande vilar på.
Det är SKV som skall bevisa att du är kort och kontoinnehavare. Enligt mig tillminnes så får inte SKV agera med omvändbevisföring enl EU-konventionen kap:6. Det skall finnas prejudikat om jag inte är helt ute att seglar. SKV försökte att belägga en svensk skattskyldig med vite, då han inte yppade ett knyst angående påstådda personkonton i England, det blev senare avslag för SKV i kammarätten.

Tala är silver tiga är guld

z
Citera
2007-02-01, 12:13
Medlem
Hur säkert?

Hej

Har följt denna tråden och skulle vilja ha svar på en fråga.

Om man sätter in pengar på ett swisskonto som den här eller någon annan http://www.swissquote.ch/index_e.html, jag ansöker inte om något kort utan bara åker dit där typ varannan månad och plockar ut ca 50 000 kronor. Hur stor chans är det att SKV får reda på det?

Kan jag göra på något säkrare sätt eller är detta vattentätt?

Tacksam för svar
Citera
2007-02-01, 12:23
Medlem
Dr.Dings avatar
Krigaren!
Läs detta inlägget, vet iofs hur bra det stämmer el inte.

http://www.flashback.org/showthread...97#post5221697
Citera
2007-02-02, 10:56
Medlem
crack4evers avatar
En fråga:
Lars Larsson har en bankkonto på Central Bank of Bahamas.
Han kopplar ett debitkort till sitt konto, och tar gladeligen ut ca 20 000 kronor varje dag från olika bankomater. Han tittar aldrig i kameran som filmar bankomater, och hans variation av uttagsautomater är stor.
Hur ska Skattemyndigheten hitta honom?
Ska de skicka brev till alla som heter Lars Larsson?
Eller skicka brev till banken på Bahamas att de misstänker att en av deras kunder inte betalar tillräckligt med skatt, och att de därför vill ha uppgifter på alla som heter Lars Larsson?

/c4e
Citera
2007-02-02, 11:03
Medlem
crack4evers avatar
Varför öppnar folk bankkonton i Karribien istället för t.ex. Schweiz och Lichtenstein? Alla banker jag studerat saknar ränta (och undantagen har löjligt låg ränta), samtidigt som de har omotiverat höga kostnader för banktransaktioner både inom landet (inkl. kunder på samma bank) och internationella överföringar. Uttag i bankomater är omotiverat dyrt och det finns sällan möjligheter att investera pengarna i egna fonder etc.
Kort sagt, allt verkar värdelöst i Karribien.
Och länder som Bahamas har inte bättre sekretess än Lichtenstein vad jag vet, och där erbjuder man bankkonton av högsta klass.

/c4e
Citera
2007-02-02, 11:11
Medlem
crack4evers avatar
Om jag köper fonder via t.ex. Fondmarknaden.se så äger jag fonderna, men de handlas in av Fondmarknaden.se. Uppgifterna om ägandet finns m.a.o. bara hos Fondmarknaden, och inte hos fonderna. Korrekt?
Vad händer isf. om jag handlar fonder via Schweiz-baserade motsvarigheter?
Det finns väl inget intresse för dem att skicka uppgifterna vidare till andra myndigheter än Schweiz, eftersom lagen inte kräver detta?
Och isf. bör det väl bli ganska omöjligt att spåra? Så länge pengarna är kopplat till ett schweiziskt bankonto. Transaktionerna är på så sätt bara inom Schweiz.

/c4e
Citera
2007-02-02, 13:07
Medlem
Har läst igenom hela offshore-bank tråden men hittar inte riktigt det jag söker.

Det jag skall göra är helt enkelt som Zabana skrev: "Öppna konto i Schweiz, åk dit med flyg för några hundringar och för hem 10.000 € per gång. Växla sedan in 2000 € per tillfälle hos Forex eller X-change. Saken e biff, flickan är far till barnet".

Zabana el. andra kunniga, skulle ni kunna tipsa om en professionell bank med billiga bankkonton i Schweiz? (Givetvis skall denna bank inte lämna någon information till Sverige..) Hemsida med engelsk översättning? Vill gärna ha en bank någon har erfarenhet eller fått rekommendationer om..

Hur fungerar det sedan vid insättningarna till banken, är man tvungen att ta flyget ner för att göra sina insättningar? Kan man möjligtvis gå in på valfri bank i Sverige/Danmark och göra en stor direktinsättning till kontot i Schweiz? Kontant..

Hoppas på svar
Citera
2007-02-03, 14:15
Medlem
Saken är väl den att om misstanke sker så kommer bankerna att(antar jag?) lämna ut uppgifter till rsv om förfrågningen är av tillräckligt "hög prioritet"?
Citera
2007-02-03, 23:41
Medlem
Ingen? Zabana?

Pengarna är självklart inte från olagliga affärer, tex knark osv. som bankerna måste rapportera.
Citera
2007-02-04, 01:20
Medlem
Om en bank som ovan skulle finnas (nu för tiden), varför finns då denna tråd? Det skulle ju lösa alla frågeställningar, i princip, som människor har haft i tråden hitintills.
Ett 100% anonymt (=anonymitet eller vägran att bistå svenska myndigheter) bankkonto i schweiz.

Eller är jag galen?
Citat:
Pengarna är självklart inte från olagliga affärer, tex knark osv. som bankerna måste rapportera.
Vaddå "som bankerna måste rapportera". Hur vet dem att någons pengar kommer från en knarkaffär? Eller att dina pengar är förskaffade på ett olagligt sätt? Men låt oss säga att dina pengar är rena som snö... Du måste ju skatta på dem, det är ju där det kniper.. Och som någon kunnig skrev ovan rsv är ena ettriga jävlar som jobbar mot provision/bonus. Vill man ha en 100% lösning måste man nog ha en än mer avancerad plan tror jag.

Bevisa mig gärna fel!!
Citera
2007-02-04, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manligt
Hoppas på svar

Jag har 3 utlandskonton, två av dessa banker erbjuder bankfackservice.
Jag sätter aldrig in kontant "svarta" pengar på dessa konton utan detta sker elektroniskt. Behövs det (dvs, finns kontanter kvar av någon besynnerlig anledning) så sätts dom in på bankfacket. Behöver jag ta ut pengar från något konto så gör jag det på plats och deponerar 50% i bankfacket, 50% tar jag med mig hem. Nu är oftast inte "hem" just Sverige men euro är förbannat tacksamt att flyga hem med, oavsett vart man nu bor.

Sen vet jag inte hur din sociala status är men jag har lönetäckning för det jag äger hemma i Sverige om nu mot all förmodan någon skulle fråga.

Om du nu är så engagerad så föreslår jag att du tar reda på VART du vill ha kontot och åker dit för att ta reda på Fakta. Punkt Slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in