2012-06-18, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Jag är inne lite på samma linje.
Alla i hela kedjan av anställda verkar ha levt i något slags överdriven naivitet.

"Dessa små gulliga ulliga valpar är ju inte farliga"

Samtidigt är det svårt för oss utomstående att förstå hur dom här människorna INTE kan förstå allvaret i det här.

Jag tror att man kan jämföra inställningen hos ledningen på Kolmården lite med gamla Berta 87 år som bor i en lägenhet med 46 katter som alla är okastrerade.
Dom menar inget ont men är fullkomligt och totalt blinda för den situation dom försatt sig i.
Mycke bra kommentar så är det, även hela vargpolitiken är total blind för va de håller på med.
Citera
2012-06-18, 00:12
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Djurparker måste ha skyddsutrustning, där ingår lämpliga skjutvapen, det finns regler för detta. Räddningstjänsten skulle beordrat personalen i parken att oskadliggöra vargarna. Vi får vänta på JOs utlåtande som grundar sig på det regelverk och förordningar vi har.
"Jo hej räddningstjänsten, vargarna står och tuggar på vår kollega, får vi skjuta dom?" Hoppas det inte går till så.

Så här borde det gå till; om kollegan inte svarar på radion => två man greppar varsin fulladdad hagelautomat och tar sig skyndsamt till hägnet. Om kollegan vargangripen => säkra kollegan. Skjut vargarna och larma räddningstjänst och ambulans. Om kollegan oskadad => säg åt kollegan att kolla radion.

Fast egentligen borde kollegan inte vara vare sig obeväpnad eller ensam.
Citera
2012-06-18, 00:13
Medlem
Fantomen-lights avatar
"En vuxen varg har kapacitet nog att ensam döda en vuxen älg. Kraften i käkarna är också stor nog för att krossa de kraftigaste rörbenen, något den har gemensamt endast med björnen. Stora byten dödas helst med kraftiga bett i strupregionen så att halspulsådern slits av"

End of that story
Citera
2012-06-18, 00:14
Medlem
klashbacks avatar
http://www.youtube.com/watch?v=118AqVJxNqU

Ngn som har koll på hur mkt starkare en 50 kg varg är vs 50 kg människa?

Samt hur länge var polisen på plats innan de gick in?
Bra med en snabb JO anmälning.
Citera
2012-06-18, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen-light
"En vuxen varg har kapacitet nog att ensam döda en vuxen älg. Kraften i käkarna är också stor nog för att krossa de kraftigaste rörbenen, något den har gemensamt endast med björnen. Stora byten dödas helst med kraftiga bett i strupregionen så att halspulsådern slits av"

End of that story

I teorin ja. I verkligheten nej. End of story.
Citera
2012-06-18, 00:15
Medlem
Storm.s avatar
Citat:

End of that story

Mest troligt ett kraftigt bett i benet som fick ner henne på marken efter det bett i halsen och resten lär vara en snabb åderlåtning/halal slakt.
Citera
2012-06-18, 00:16
Avslutad
Det har tydligen hänt EN gång tidigare i en djurpark att vargvårdare dödats.
Fler vårdare har säkert omkommit i trafiken till och från djurparker, snubblat ihjäl sig på bananskal m.m.
Som vanligt så blåses en händelse upp till enorma proportioner av pressen.
Citera
Medlem
Citat:
Djurparker måste ha skyddsutrustning, där ingår lämpliga skjutvapen, det finns regler för detta. Räddningstjänsten skulle beordrat personalen i parken att oskadliggöra vargarna. Vi får vänta på JOs utlåtande som grundar sig på det regelverk och förordningar vi har.

Visst, och där ligger poängen; huvudansvaret ligger på djurparken.
En tillsyn av parkens beredskap visar nog på en del anmärkningsvärda luckor.
Men det är inte räddningstjänstens ansvar att fylla de hålen bara sådär.
Det skulle förvåna mig en del ifall JO kom med mer än den mildaste kritik mot räddningsinsatsen.
JO har inte befogenhet att kritisera Kolmården, så det gör man inte heller.
Man kunde pröva en sväng hos Länsstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för räddningstjänst,
men jag tror inte de har någon kritik att dela ut heller.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det åligger räddningstjänsten att undsätta och ta beslut. I detta fall hade beslutet inte varit så svårt att ta. Räddningstjänsten skyddade livet på 7-8 vargar hellre än livet på en människa, detta går inte att försvara

Så redig man kan vara då!?..du tror du är så jävla smart och fattar hur allting har gått till...i helvete att du varken är smart eller fattar något. Tacka faan att räddningstjänsten har gjort vad dom kunnat i den situationen som var..och så satan heller att man ska skjuta vargar bara för att hämnas på dom!!!!!
Citera
Medlem
Citat:

End of that story

Jag kan i teorin också döda en varg med mina käkar. I verkligheten? Nej.
Citera
2012-06-18, 00:18
Medlem
Mappmannens avatar
Bild på en vargs tänder: http://www.azote.se/repository/temp/f6e9e3e6h6b9h9e3b3f33f36h6f6f3b3e6f3b3h6f6e3h3h6b3 b9/largew/wib_110811_3_2.jpg

Det är inte en barnlek att bli biten.
Citera
2012-06-18, 00:23
Medlem
NavierStokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Krävs speciell utbildning och tillstånd för att inneha och använda dessa bedövningsgevär.
För några år sedan utbildades några från olika länsstyrelser i att handa desssa för att söva vilda djur vid olika situationer, märkning exempelvis.
Och vart fick de sin utbildning om inte på kolmårdens djurpark. Tror att Kolmården vill vara med på ett hörn när det gäller det mesta om djur både vilda och tama av den anledningen att de vill vara remissintans i olika djuretiska frågor.
I alla fall vaar dessa vapen inte någon fara att vidröra eller handskas med för personalen och de träningssköt på ganska långa avstånd,
Men jag tror det tar lite för lång tid för bedövningsmedlet att verka i en sådan situation som uppstod i dag.
De skulle ha använt vanliga vapen naturligtvis och avlivat vargarna på plats.
Jag vill inte lämna ut för mycket om mig, men veterinären jag avser fick i alla fall först genomgå jägarexamen. Det var ett krav. Han skulle heller inte söva "vanliga" vilda svenska djur, utan hägnade djur som håller på att återföras i vissa europeiska länder. Dom är väldigt stora. Finns ej frilevande i Sverige.

Han hade i alla fall stor respekt för själva bedövningspilen. Dosen var inte farlig för djuren, men han hävdade att den var dödlig för människa och han ville inte riskera att trampa på en pil som missat målet.

Och jag håller med, dom skulle avlivat vargarna med vanliga gevär. Om dom nu har några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in