2012-06-17, 22:31
Medlem
sylvialikenss avatar
Varför i helvete tog det så lång tid innan det gick att gå in i hägnet o påbörja ev återupplivning???? Har Kolmården bra säkerhet och 100% genomtänkta rutiner för den här typen av olyckor? Vad tror ni?
Citera
2012-06-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Självklart kan en vild varg angripa en människa. Det är inga kaniner du pratar om. Men vad ska man göra åt saken menar du?

Vad har vilda vargar för något gemensamt med det som hände i Kolmården idag?

Ja de är vargar väl, dessutom vana med människor? Jag bemötte en trähatt som påstod att vargen inte är farligare än tamhunden. Säg inte att du håller med?
Citera
2012-06-17, 22:32
Avslutad
Vargarna kommer tyvärr att avlivas om några månader. Kolmården har sina klappvargar i 3-4 år så de där snart.

Jäkligt fult spel av Kolmården att försöka verka goda genom att säga att vargarna inte ska avlivas. Alla djur avlivas fan så fort det blir för många. Eller att man vill få in nytt blod.

Skansen låter ju allmänheten döpa björnungarna . Men man håller tyst med att björnungarna kommer att avlivas så småningom.

Lejonen är också ett djur där många ungar avlivas.
Citera
2012-06-17, 22:32
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandruz
Länka källa? Hittar inte information om att P4 haft intervjuer med personal från insats/räddningsstyrkan.

http://www.google.se/

Sedan är det bara akk du skriver i p4 och lyssnar igenom tror det var runt 13.00 - 14.00 tiden
Citera
2012-06-17, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NavierStokes
Om detta stämmer är det fruktansvärt. Då finns ingen ursäkt för att man inte omedelbart eliminerade vargflocken och gick in för att hjälpa personen. Det är inte så svårt; sikta och skjut, ladda om, sikta och skjut osv.

För att förtydliga: Människoliv >> Vargliv

Stämmer det verkligen att personalen uppfattat att kvinnan uppfattade livstecken när man förstod vad som hänt? Har inte läst in mig till 100% på olyckan, men kan det inte funnits problem med att skjuta mot vargarna när de befann sig vid kvinnan (att råka träffa fel )?

För övrigt måste de ju haft en policy ang. detta scenario och jag tycker också att skjuta vargarna är självklart och det måste väl vara tillåtet enligt lag i fall som sådana här. Har otroligt svårt att tro att de verkligen sett det som att de inte ville "mörda" vargarna.
Citera
2012-06-17, 22:34
Medlem
elgecys avatar
Jag ställer mig frågade till hur man på ett väldigt långt avstånd kunde vara så extremt säkra på att kvinnans liv var bortom all räddning. Alternativt måste hennes kropp varit extremt sargad... Bilder?
Citera
2012-06-17, 22:35
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Jag tänkte likadant när jag tittade på nyheterna och intervjuverna. Känns som miljön och jobbets natur gör att de håller djuren så högt att de internt lite grand tappar den syn på människan som vi utanför deras sfär har. "Alltid djuren först" typ.

Ja, tänkte också på det. Att de kanske har en lite mer "realistisk" bild av naturens/livets gång och ser djuren som absoluta jämlikar.
Kanske inte så väldigt konstigt egentligen, men fortfarande ger det ett lite skevt intryck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supreme100
Är det bara jag som reagerar på att de i ansvarsposition på Kolmården som intervjuats hittills ger ett väldigt osympatiskt/oengagerat/nonchalant intryck. Det närmsta en känslomässig kommentar de kommer -efter att en nära kollega dödats på ett förmodligen inte helt smärtfritt sätt- är att de "bara är förbryllade i nuläget."

Absolut inte menat som ett påhopp, bara en reflektion från min sida. Kan det bero på något chock-symptom?

Snarare iskallt beräknande.

Vanliga OSKYLDIGA människor hade varit i shock och handlat och pratat i affekt.

Dom här människorna är brutalt medvetna om sin SKULD och har därför snackat ihop sig om att inte säga NÅGONTING, dvs "locket på".
Citera
Medlem
wellerockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joccsen
En varg kan ensam döda en fullvuxen älg. Och en varg är inte långsammare än en älg, troligtvis dessutom minst lika uthållig.
Jo, en varg är generellt sett långsammare än en älg, vargen har däremot en oerhörd stamina vilket gör att vargar kan följa byten i flera dagar och oftast tröttar ut sina byten snarare än att attackera likt en gepard. En ensam varg kan teoretiskt döda en fullvuxen älg. Sannolikheten för det är däremot oerhört liten. Det är just därför som ensamvargar som blivit utstötta från flocken är de allra farligaste, för de ger sig på mindre, enklare byten eftersom den inte klarar av de naturliga stora bytena själv. Det är dessa ensamvargar som står för de flesta attacker mot människor, tamdjur och boskapsdjur.
Citera
2012-06-17, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Man vill ju tro det. Men hur kommer det sig då att små hundar kan vara väldigt kaxiga mot stora hundar? Jag har fått den uppfattningen att de inte själva märker/tänker på skillnaden i storlek med hundar de möter.
Just därför att små hundar känner att de är underlägsna. De är rädda.
En stor hund brukar inte bry sig på samma sätt. De vet att de har power.
Citera
2012-06-17, 22:39
Medlem
klashbacks avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_attacks_on_humans
Citera
2012-06-17, 22:39
Medlem
Räddningstjänsten är JO anmäld för sitt handlande, eller brist på handlande då de lät parkens personal försöka skrämma vargarna under en halvtimmar i stället för att oskadliggöra flocken och försöka rädda kvinnan, bra att någon anmälde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in