2012-06-23, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Om du tittar på den här filmen hör du att guiden berättar att det förekommer att hundrädda går in i hägnet (och att de känner till det): http://www.youtube.com/watch?v=D1xveGrh-Xs

Här tjafsar en varg med en guide: http://www.youtube.com/watch?v=3zeESpK3AI8&feature=youtu.be
och en annan här: http://www.youtube.com/watch?v=Kh0yXnVg48U&feature=related

Ok, jag hade fel angående hundrädda som går in till vargarna. Jag trodde absolut inte vargguiderna tillät det, förmodligen för att sunt förnuft säger att det är dom sista djur man går in till om man är hundrädd. Det kanske var därför dom fick gå in också. Eftersom vargarna ansågs "klappvänliga". Hade de hundrädda fått se att vargarna var "ofarliga" så skulle dom inte behöva vara rädda för hundar. Tyvärr var, och är, inte vargar ofarliga. Något vi tyvärr fick se det yttersta beviset på för snart en vecka sen...
Citera
2012-06-23, 22:14
Medlem
http://www.vargfakta.se/nyheter/varg-pa-barnens-lekplatser-igen/

Detta är skrivet före attacken, i mars. Otäckt nog stämmer det hela mycket väl överens med vad som hänt nu. Slitandet i besökarna var ett steg mot attacken, som kom när en ensam skötare klev in. De hade bara väntat på rätt tillfälle.

Vargen som sökt sig till bebyggda trakter borde omgående skjutas, stackars barnfamiljer i Ragunda. Helt otroligt att en varg kan få traska över lekplatser utan att något händer.
Citera
2012-06-23, 22:15
Medlem
apeofspaces avatar
märkligt hur många vargexperter som skriver här på flashback ...
nu när det visat sig att inte ens universitetsutbildade zoologer har tillräckligt kunskap om vargar kan man verkligen undra vart alla dessa självutnämnda vargexperter har skaffat sin kunskap.

Jag vet inget om socialicerade vargar men likheterna med hundar är rätt tydliga på de här videorna.
Det är tydligt att vargarna styr djurskötarna istället för tvärtom, iallafall att det pågår en ständig maktkamp mellan dom djuren och skötarna.
jag tror att om det hade varit hundar som hade samma beteende mot människor skulle man behöva vara väldigt blåögd för att bli förvånad om något sånt inträffar när de börjar bli vuxna.
Kolmården försöker bara hålla sig flytande med sina uttalanden om att deras besökare alltid varit säkra.
Självklart har det inte varit så .
Citera
2012-06-23, 22:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanWarfare
Vad, att Mats verkar hitta olika orsaker till att folk blir attackerade? Allt utom att han kanske har missbedömt att hans vargar är 100% tama?

Vet man nåt om rovdjur så vet man att dom alltid attackerar svagaste bytet. barn, kvinnor, handikappade, osv

Ny slogan för Kolmården: Friska Män välkomna, våra djur anfaller dock tyvärr barn, kvinnor och handikappade

Kvällstidningarna verkar ju mest vilja hålla detta på en ganska lugn nivå och lita på "experterna" på Kolmården. Aftonbladet har väl publicerat nån artikel efter vi på FB drivit på lite.

Den lokala polisen verkade dock rejält sura på Kolmården så jag räknar med att det blir åtal.

Angående kvinnan som blev biten 2010 sa Mats först så här;
Kolmårdens zoolog Mats Höggren beklagar händelsen. Han säger att den ettårige vargen var kontaktsökande och att attacken inte var ett uttryck för agression.

Är det lämpligt att låta besökarna gå in till vargarna?

– Vi har pratat om det men ska inte göra någonting drastiskt. Detta var en privat grej, en guide som lät några vänner gå in i hägnet, säger han.

senare ändrade han sig och sa att:

Samtidigt är det vanligt att vargarna har fått stanna kvar i hägnen: Sedan 2004 har nio av tio incidenter inte slutat med att vargar flyttats eller avlivats. Det enda undantaget är vargen som bet Camilla Swahn 2010, eftersom djurparken då ”misstänkte att vargens beteende kunde befästas”. Den aktuella vargen fick dock vara kvar i hägnet en tid och fortsätta träffa besökare innan den avlivades.
– Vi bedömde det som en tillfällig händelse med den vargindividen, vi omvärderade det senare för att den vargens beteende inte fungerade i sammanhanget, säger Mats Höggren.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kolmarden-lat-vargarna-vara-kvar-efter-olyckorna_7288879.svd

Jag tror att problemet uppkommit senare år. Jag har vänner som besökt varghägnet på 90-talet som gett en helt annan bild av hur det var än det som framkommit nu. Man har blivit mer slapp med säkerhet, låtit personal med för dåliga kunskaper om vargars potential och med dåligt ledarskap arbeta som guider. Dessutom att de har privata visningar, tänk om något hade hänt då?
Citera
2012-06-23, 22:27
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Vilken utbildning har Mats Höggren och ansvarig VD? Har dom över huvud taget 9 år grundskola? Med tanke på deras handlande så tvivlar jag på att dom har någon relevant utbildning.

Som sagt....ibland överdrivs det en del i tråden...
http://nwt.se/mera/helg/article518410.ece
Citera
2012-06-23, 22:37
Moderator
ofays avatar
Ot IGEN. Kom igen nu!

MVh Ofay
Citera
2012-06-23, 22:53
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Som sagt....ibland överdrivs det en del i tråden...
http://nwt.se/mera/helg/article518410.ece

Att man har teoretiska kunskaper säger inte så mycket om hur man hanterar djur. Han säger själv;
Men det var en viss kulturell omställning i början att komma från den som många ser det som torra akademiska världen till en djurpark där man får så mycket mer känslomässiga upplevelser av djuren och det var ett jäkligt spännande byte.

Även offret hade uttalat sig om att hon inte jobbade som djurskötare.
Citera
2012-06-23, 23:02
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Att man har teoretiska kunskaper säger inte så mycket om hur man hanterar djur. Han säger själv;
Men det var en viss kulturell omställning i början att komma från den som många ser det som torra akademiska världen till en djurpark där man får så mycket mer känslomässiga upplevelser av djuren och det var ett jäkligt spännande byte.

Även offret hade uttalat sig om att hon inte jobbade som djurskötare.

Nåja, en försiktig gissning är ju att han, o de andra ansvariga har betydligt MER erfarenhet av varg på nära håll än vad de flesta skribenter i tråden har.
Tvärsäkra påståenden om vad som händer utifrån några filmsnuttar gör inte någon till vargexpert.

Det är däremot de som arbetat med djuren under många år o de har inga svar, än.

Att jag tycker idén med besökare i hägnet var ren idioti från början till slut baserar jag inte på vilka risker besökare ev. utsattes för utan på hanteringen av vargarna.
Citera
2012-06-23, 23:03
Medlem
Lawlines avatar
Han kanske var bra på teori och så länge det handlade om att bläddra i böcker men när det gällde det praktiska så ser det ut som att han lämnade kursen med IG.
Citera
2012-06-23, 23:05
Medlem
Hmm...undrar vad som händer om ett barn (10-15 år) stöter på en varg eller två på väg till bussen/skolan i Dalsland eller Värmland, om detta kan inträffa hos "tama" vargar på en djurpark med en vuxen människa? Hur lång tid det tar innan det händer i "det vilda" är nog bara en tidsfråga

Sedan att ens tänka tanken att gå in hos vargar är absurt. Titta tillbaka på vargattacker mot människor INNAN de i stort sett var utrotade! Dvs. 1700-1900 talen. Rent logiskt sett bör väl människor strukit med på väg genom skogarna på den tiden? Inte konstigt att människan gjorde ett försök att utrota dem, då det förmodligen var och är det största hotet mot människan (i Sverige).

Att gå in hos rovdjur med storleken av en stor schäfer är inte en bra idé. Bara för att djuret är uppfött med en "tam" omgivning betyder det inte att djuret självt är tamt. Kamphundar exempelvis har anlaget att vara aggressiva och rent ut sagt farliga även då många oftast hoppas att man kan göra dem tama. Många som blivit angripna utan egentlig orsak av en kamphund. Vad säger det då om vargar?
Citera
2012-06-23, 23:06
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Han kanske var bra på teori och så länge det handlade om att bläddra i böcker men när det gällde det praktiska så ser det ut som att han lämnade kursen med IG.

Får jag fråga hur dina egna erfarenher av vargar ser ut?
Hur många års erfarenhet räcker, o var du arbetat med dem, på vilket vis?
Jag tror det skulle berika tråden att få veta det eftersom du tycks anse dig både mer utbildad inom området o ha mer erfarenhet än de som faktiskt har både dokumenterad utbildning o dokumenterad erfarenhet.. För det är väl ändå inte så att du baserar allt på "sunt förnuft"?
Är det förnuftigt, att vara så tvärsäker jämt?
Citera
2012-06-23, 23:12
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Får jag fråga hur dina egna erfarenher av vargar ser ut?
Hur många års erfarenhet räcker, o var du arbetat med dem, på vilket vis?
Jag tror det skulle berika tråden att få veta det eftersom du tycks anse dig både mer utbildad inom området o ha mer erfarenhet än de som faktiskt har både dokumenterad utbildning o dokumenterad erfarenhet.. För det är väl ändå inte så att du baserar allt på "sunt förnuft"?
Är det förnuftigt, att vara så tvärsäker jämt?

Det är min åsikt som jag skrev. Vilken normal människa som helst skulle inte godkänna att folk umgås med vargar som om det är ett husdjur. Vargen är ett rovdjur. Vad gör den mindre farlig än en tiger eller lejon? Visst är det förnuftigt att utgå ifrån sunt förnuft eller tycker inte du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in