2012-06-19, 18:22
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av investigation
Jag reagerar starkt på att man hela tiden betonar att "Hon var en oerhört rutinerad och betrodd medarbetare". Jag menar inte att förringa hennes kunskaper men i vilket annat yrke kallas man "oerhört rutinerad" efter tre års praktiskt arbete?

Men så är det nästan alltid. Ingen som direkt går ut och säger att hon eller han bara väntade på dagen till den här personen som dött skulle gjort bort sig...

Sedan 3 år där ja. Men masterutbildning så hon måste åtminstone ha haft närmare 10 års utbildning inom zoologi. Detta tillsammans då med att Kolmården själva anser sig ha bred kunskap under 30 år som de för vidare gör att hon nog trots knappt 30 år borde ha rätt stor kunskap. Men kan hålla med, erfarenhet är något som tar tid. Dvs om en viss situation uppstod och det varit nära någon gång så är det ju sådant djurskötare lär sig allteftersom vad de ska göra.
Citera
2012-06-19, 18:22
Medlem
Bellossoms avatar
Om hon har råkat ut för en vanlig svimning (lågt blodtryck) eller haft epilepsi eller hjärtrytmrubbning går inte att utläsa av en obduktion.

Inte heller om hon har snubblat förstås.

Dödsorsaker som kan påvisas: hjärtinfarkt, lungpropp, hjärnblödning, brusten aorta.

Sjukdomar som indirekt skulle kunna tala för epilepsi: hjärntumör, ärr efter gammal hjärnskada eller om hon har haft epilepsi tidigare.
Om man hittar akut hjärtmuskelinflammation, hjärtförtstoring eller gammal hjärtinfarkt skulle det kunna stödja svimning pga hjärtrytmrubbning.

Vid obduktionen kommer man troligen kunna avgöra om hon var vid liv när hon blev tuggad på. Och vilken skada som ledde till döden, avbiten strupe eller blodförlust etc.
Citera
2012-06-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plediangirl
En annan medlem publicerade dessa länkar förut:
http://www.youtube.com/watch?v=We-Ol5RjgEI
http://www.youtube.com/watch?v=9Qjbwui-esQ

Lite varg action på nära håll med en man som verkar vara bra med vargar, på andra klippet ser man hur han går emellan vargar som slåss om maten

Gå in och avbryta vargar som äter kadaver känns bra krazy. Han verkade veta vad han höll på med iaf.
Citera
2012-06-19, 18:25
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men så är det nästan alltid. Ingen som direkt går ut och säger att hon eller han bara väntade på dagen till den här personen som dött skulle gjort bort sig...

Sedan 3 år där ja. Men masterutbildning så hon måste åtminstone ha haft närmare 10 års utbildning inom zoologi. Detta tillsammans då med att Kolmården själva anser sig ha bred kunskap under 30 år som de för vidare gör att hon nog trots knappt 30 år borde ha rätt stor kunskap. Men kan hålla med, erfarenhet är något som tar tid. Dvs om en viss situation uppstod och det varit nära någon gång så är det ju sådant djurskötare lär sig allteftersom vad de ska göra.

Ändå verkar varken hon eller Kolmården haft kunskap om Gysingevargen.
Citera
2012-06-19, 18:25
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD40
Hon blev släpad av vargarna i hägnet. Dom hittade flera tillhörigheter till Karolina lite varstans i hägnet.

Det vet jag men jag ville ha en förklaring till Supras9 uttalande.
Citat:
Vargarna har efter att hon svimmat släpat runt hon eftersom de efter hennes besök skulle få mat.
Fetmarkerat det som jag vill ha svar på. Varför skulle dom enligt Supras9 släpa hon runt i inhägnaden när visste att dom skulle få mat när hon hade gått ut ur inhägnaden? Supras9 är inget annat än ett troll
Citera
2012-06-19, 18:26
Medlem
Arkiaters avatar
Läste i SvD imorse att:
Citat:
Kvinnlig närvaro kan ha stört flocken

Att just det faktum att det var en kvinnlig djurskötare som blev dödad är ytterst intressant, det har
tydligen förekommit tidigare vid flera tillfällen och det har kunnat konstaterats att kvinnor är i majoriteten då det gälller personer som blivit angripna av varg ute i världe. Vargen kan tydligen se/ känna skillnad på han/ honkön hos människa. Det kan ha varit så att djurskötaren hade mens och att det triggat vargarna.

Olämpligt med kvinnor som djurskötare av denna anledning?

Ännu ett offer för genustänket i vårt samhälle?

Självklara djurskötare för dessa och liknande bestar bör vara rejäla karlar, alltid i par, och med varsin Colt Magnum 345. Det bör gälla samma planering som då man vandrar runt i naturen på Svalbard, där man plötsligt kan attackeras av Isbjörn.
Senast redigerad av Arkiater 2012-06-19 kl. 18:33.
Citera
2012-06-19, 18:28
Medlem
Vi kan ju konstatera att hon släpats runt i hägnet då detta är uppgifter i media. Så varför ha en konstig diskussion om att ifrågasätta just det?
Citera
2012-06-19, 18:31
Medlem
Bellossoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Ändå verkar varken hon eller Kolmården haft kunskap om Gysingevargen.
Troligen hade dom det, men trodde att "om vi har en fin newage-uppfostran av vargarna istället för att håll dem instängda som sällskapsdjur" så kommer allt gå bra!
Citera
2012-06-19, 18:32
Medlem
sakralts avatar
Jag har erfarenhet av en hund som normalt aldrig skulle anfalla en människa. Men om man (av misstag) råkar trampa på en tass så kan resultatet bli ett aggresivt utfall på gränsen till hugg. Kan det vara något sådant. Ett misstag där hon gjort en varg illa som då trott att hon anfallit och bitit tillbaks.
Citera
2012-06-19, 18:32
Medlem
WD40s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Det vet jag men jag ville ha en förklaring till Supras9 uttalande. Fetmarkerat det som jag vill ha svar på. Varför skulle dom enligt Supras9 släpa hon runt i inhägnaden när visste att dom skulle få mat när hon hade gått ut ur inhägnaden? Supras9 är inget annat än ett troll

Ursäkta, missuppfattning från min sida
Citera
2012-06-19, 18:34
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Läste i SvD imorse att:

Att just det faktum att det var en kvinnlig djurskötare kvinnlig djurskötare som blev dödad är ytterst intressant, det har tyd ligen förekommit tidigare vid flera tillfällen och kvinnor tillhör majoriteten av dem som blivit angripna. Vargen kan tydligen se/ känna skillnad på han/ honkön hos människa. Det kan ha varit så att djurskötaren hade mens och att det triggat vargarna.

Olämpligt med kvinnor som djurskötare av denna anledning?

Ännu ett offer för genustänket i vårt samhälle?

Behandlas visst i helt egen tråd

Men visst det måste ju beaktas. I artikeln med kvinnan som påstod sig blivit överfallen så var det en manlig djurskötare som sonika vända vargen upp och ner och därmed visade vem som bestämmer. Dvs desto större djur desto större fysiskt styrka krävs. Här var det också bara hannar och experterna säger ju att djur märker vilken kön en människa. Så helt klart kommer ju detta in.

Om man nu ska så långt att säga att kvinnor inte ska få bli djurskötare. Nja, då skulle vi inte ha så många djurskötare Finns nog lite knep för att visa styrka som de lär sig. För människan ska ju inte könet vara avgörande utan bara visa att det är människan som bestämmer.
Citera
2012-06-19, 18:36
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Troligen hade dom det, men trodde att "om vi har en fin newage-uppfostran av vargarna istället för att håll dem instängda som sällskapsdjur" så kommer allt gå bra!

En annan sak jag skulle vilja veta är hur många av besökarna som fortfarande hade valt att gå in till vargarna om de innan hade fått historien om Gysingevargen berättade för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in