2009-11-23, 17:40
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A. Elkins
Jag har beslutsamhetsångest. Jag har bestämt mig för att köpa en "bättre" klocka. Tanken är att jag ska ha den i många år. Väjler mellan dessa:

Rolex Submariner date

http://www.uret.se/rolex-submariner-date-black-dial-steel-fliplock-bracelet-p-406.html

Omega planet Ocean Chrono (svart)

http://www.uret.se/omega-seamaster-planet-ocean-xl-chronograph-black-dial-bracelet-p-3447.html

är även svag för Omega Speedmaster Pro

http://www.uret.se/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-p-334.html

Nu är frågan vilken väljer man? Vilken skulle ni välja om ni skulle bära klockan regelbundet i tio år?

Du ska köra på en Planet Ocean svart & vit, utan kronograf!
Citera
2009-11-23, 17:54
Medlem
azon3s avatar
Jag har hittat vad ser ut som en värd klocka för pengarna, Det blev en Jacques Lemans klocka för 1300 kr.

http://www.stjarnurmakarna.se/prodpage.aspx?prodid=jacques&articleid=13217
- säljs bara i internet shopen, så jag kan inte testa den !

Har ni några tips på klock affärer i stockholms området där de kan ha Jacques klockor ?

tanks!
Citera
2009-11-23, 20:10
Medlem
Fittsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azon3
Jag har hittat vad ser ut som en värd klocka för pengarna, Det blev en Jacques Lemans klocka för 1300 kr.

http://www.stjarnurmakarna.se/prodpage.aspx?prodid=jacques&articleid=13217
- säljs bara i internet shopen, så jag kan inte testa den !

Har ni några tips på klock affärer i stockholms området där de kan ha Jacques klockor ?

tanks!
Stjärnurmakarna
Sturegallerian
Stockholm

Stjärnurmakarna
PUB Hötorget
Stockholm

Bo Berggren Urhandel
Biblioteksgatan 4
Stockholm

Stjärnurmakarna
Flemminggatan 19
Stockholm

Stjärnurmakarna
Söderhallarna Medborgarplatsen
Stockholm

Med risk för att ha fel, men jag tror du kommer få något quartz-skräp för de pengarna.
Citera
2009-11-23, 22:46
Medlem
rymdraketens avatar
Jag vill ha någon stilren tunn klocka att ha i vardagen. Jag är ärligt talat allergisk mot många moderna klockor och letar förmodligen på second hand-marknaden. Klockan ska användas med ett brunt läderarmband och får gärna vara så pass minimalistisk som möjligt. Vad rekommenderar ni kännare?
Citera
2009-11-23, 23:30
Medlem
Chilirecs avatar
Kan någon snälla förklara för mig vad det är som gör att Rolex Explorer skulle vara speciellt lämpad för lite hårdare påfrestningar än tex en DJ? Är den konstruerad på något speciellt sätt för att vara extra stöt- och temperaturtålig eller vad är det?
Citera
2009-11-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rymdraketen
Jag vill ha någon stilren tunn klocka att ha i vardagen. Jag är ärligt talat allergisk mot många moderna klockor och letar förmodligen på second hand-marknaden. Klockan ska användas med ett brunt läderarmband och får gärna vara så pass minimalistisk som möjligt. Vad rekommenderar ni kännare?

Finns väl inget bättre än en gammal seamaster?

http://www.selectism.com/news/wp-content/uploads/2008/11/vintage-omega-watch.jpg
Citera
2009-11-24, 01:11
Medlem
aleisters avatar
Citat:

Menar du stilren eller menar du minimalistisk? En stilren klocka kan du ju hitta hos de flesta märken.

Med en minimalistisk klocka, varför inte någon av Glashüttes modeller?
Citera
2009-11-24, 04:41
Medlem
Nu ska jag inte skriva sönder tråden mer, men kände att det var väl egoistiskt och onödigt att starta en ny tråd för mina frågor. Tacka för svaren.

Jag belv fövånad att PO chrono inte var så omtyckt. Jag gillar den för att den är relativt stilren. Jag får huvudvärk att klockor som Breitling, stora och plottriga. Personligen är jag osäker på hur PO står sig stilmässigt om 10-15 år.

En Sub är alltid en Sub. Det som "tar emot" är att den kanske framstår som lite tråkig och vanlig då Sub och framförallt Rolex är ett självklart val för många?

Ska fundera på vad någon skrev om att köpa begagnat. Det lät vettigt. Då har jag ju kanske råd med PO/Sub. och en Speedmaster. Det är väl bara att se till att få med alla papper och sedan tillsammans med säljaren gå till en urmakare som bekräftar att urverket är riktigt och friskt?

Tack för all hjälp.
Citera
2009-11-24, 05:04
Medlem
aleisters avatar
Citat:
Nu ska jag inte skriva sönder tråden mer, men kände att det var väl egoistiskt och onödigt att starta en ny tråd för mina frågor. Tacka för svaren.

Jag belv fövånad att PO chrono inte var så omtyckt. Jag gillar den för att den är relativt stilren. Jag får huvudvärk att klockor som Breitling, stora och plottriga. Personligen är jag osäker på hur PO står sig stilmässigt om 10-15 år.

En Sub är alltid en Sub. Det som "tar emot" är att den kanske framstår som lite tråkig och vanlig då Sub och framförallt Rolex är ett självklart val för många?

Ska fundera på vad någon skrev om att köpa begagnat. Det lät vettigt. Då har jag ju kanske råd med PO/Sub. och en Speedmaster. Det är väl bara att se till att få med alla papper och sedan tillsammans med säljaren gå till en urmakare som bekräftar att urverket är riktigt och friskt?

Tack för all hjälp.

Hur menar du att POC är stilren?

Om du köper inom samma stad är det ett bra sätt att göra upp affären inne hos en klockbutik som säljer märket. Annars gäller att läsa på ordentligt och som vanligt - att köpa säljaren innan du köper klockan.
Citera
2009-11-24, 08:33
Medlem
hagiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark

Med risk för att ha fel, men jag tror du kommer få något quartz-skräp för de pengarna.

Du har inte fel.

Citat:

Nomos kan vara din grej.
Citera
2009-11-24, 12:39
Bannlyst
Citat:

Tack för all hjälp.

En seriös retailer bekräftar inte en klockas äkthet på rakarm. Detta pga att det finns riktigt bra kopior att tillgå. Gå till kaplans och få ett äkthetsintyg, tar 1 dag cirka. Det gjorde jag.
Citera
2009-11-24, 20:11
Medlem
skrudiss avatar
En Omega Constellation med armband i mörkbrunt krokodilskinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in