2010-04-15, 11:28
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Jago_
Om man badar eller duchar med exempelvis en Rolex under en längre tid, är detta något som påverkar klockans skick?

Om man nu hittar en begagnad Rolex som har en historia av att användas vid bad eller duchning, är detta något som man ska ta i beaktning vid ev. köp?

Exempelvis är en bil som endast är ägd och körd av en pensionär vanligtvis i mycket bättre skick än en bil ägd körd av någon ungdomlig förare. Jag kan vara helt fel ute här, men jag måste ju för fan få fråga
Klockan är byggd för att hålla vattnet utan för mekaniken så det ska inte vara några problem. Om du upptäcker kondens på insidan är det nog läge att börja undra vad fan den varit med om dock.
Citera
2010-04-15, 12:54
Medlem
aleisters avatar
Citat:
Om man badar eller duchar med exempelvis en Rolex under en längre tid, är detta något som påverkar klockans skick?

Om man nu hittar en begagnad Rolex som har en historia av att användas vid bad eller duchning, är detta något som man ska ta i beaktning vid ev. köp?

Exempelvis är en bil som endast är ägd och körd av en pensionär vanligtvis i mycket bättre skick än en bil ägd körd av någon ungdomlig förare. Jag kan vara helt fel ute här, men jag måste ju för fan få fråga

Om du köper en klocka begagnad och har för avsikt att blöta ner den så är det en bra investering att låta urmakaren trycktesta den. Kostar runt en hundralapp men är klart värt det för att få reda på om klockan tål vatten eller om några packningar behöver bytas.

En pensionärskörd bil behöver inte alltid vara bra - kopplingen brukar vara utsliten på sådana.
Citera
2010-04-15, 14:18
Medlem
anekis avatar
Citat:

Du bör ALDRIG duscha med klockan eftersom du duschar varmare än normalt och packningarna kommer ta mycket stryk av utvidgning/hopdragning samt att smuts lätt tar sig in under denna process. Vad gäller badande/simmande har det inte samma effekt eftersom vattnet inte har samma temperatur som vid en dusch.
Citera
2010-04-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aneki
Du bör ALDRIG duscha med klockan eftersom du duschar varmare än normalt och packningarna kommer ta mycket stryk av utvidgning/hopdragning samt att smuts lätt tar sig in under denna process. Vad gäller badande/simmande har det inte samma effekt eftersom vattnet inte har samma temperatur som vid en dusch.

Det är sant. Kemikalier och temperaturskifningar snabbar på slitage av packningarna. Går de sönder är klockan sen inte längre vattentät. Är klockan med armband av läder så är det också smartast att undvika vatten. Vattnet är inte skadligt i sig, men det måste tvättas av från kemikalier, salt, m.m. efteråt och kan slitas om det torkar för snabbt i värme. Ifall klockan använts i duschen och vattnet och så vidare så är det bäst att kolla upp när klockan senast var in på service och om den fått packningar utbytta och så vidare.
Citera
2010-04-15, 17:52
Medlem
Fick en liten svart låda levererad idag...

... och nu sitter en IWC Pilot's Watch / Spitfire Chrono-Automatic med ett brunt armband i kroko-läder runt armen

Den kommer göra sig alldeles utmärkt tillsammans med en lite bättre bränna frampå vårkanten.
Senast redigerad av knaggel 2010-04-15 kl. 18:01.
Citera
2010-04-15, 18:12
Medlem
Alp-Ottos avatar
Är inte säker på hur pass modesenligt det är eller huruvida min klocka går under genren "märkesklocka" så som åsyftas och talas om i tråden, men jag har en Suunto Core som jag är nöjd med. Det är en Black/Orange men med ett separat köpt armband då originalet är knallorange.

http://img225.imageshack.us/img225/3369/blandat012tx9.jpg

Främst är den snygg, jag använder inte direkt kompass eller lufttrycksmätning till vardags.
Citera
2010-04-15, 18:18
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knaggel
Fick en liten svart låda levererad idag...

... och nu sitter en IWC Pilot's Watch / Spitfire Chrono-Automatic med ett brunt armband i kroko-läder runt armen

Den kommer göra sig alldeles utmärkt tillsammans med en lite bättre bränna frampå vårkanten.

Den kommer göra sig ännu bättre på bild i den här tråden.
Citera
2010-04-15, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ClaireRedfield
http://img263.imageshack.us/img263/2484/cascadeur.jpg

Snyggt , fin färg på urtavlan och armbandet prima....
Vad är den värd , när köpte du den och var ?
Citera
2010-04-15, 20:29
Medlem
knullklassons avatar
Slog till på den här i dag: http://img243.imageshack.us/img243/193/imag0107.jpg
Det stod mellan två olika Longines-modeller; Conquest och Hydro Conquest. Eftersom jag inte dyker särskilt mycket så fick det bli den förstnämnda. Inhandlades tryggt och säkert hos min lokala urhandlare
Citera
2010-04-15, 20:33
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Slog till på den här i dag: http://img243.imageshack.us/img243/193/imag0107.jpg
Det stod mellan två olika Longines-modeller; Conquest och Hydro Conquest. Eftersom jag inte dyker särskilt mycket så fick det bli den förstnämnda. Inhandlades tryggt och säkert hos min lokala urhandlare

Grattis, en riktigt trevlig klocka!
Citera
2010-04-15, 20:59
Medlem
Britpops avatar
Hoppas att jag kan få ett svar här.
Tar studenten nu till sommaren och mina föräldrar sa att dom skulle gå ihop med släkten och köpa nån present. Jag sa att en klassisk klocka med kvalité inte skulle vara fel varpå dom frågade om det var någon speciell jag ville ha.

Har inte haft några märkvärdiga klockor innan. Har haft en Seiko som tyvärr gått sönder nu och sen en annan skitklocka, så nu undrar jag om ni har några förslag på vad jag kan önska mig?
Vet inte hur mycket dom kan tänka punga ut så ni får gärna ge förslag på bra och prisvärda klockor.
Tack
Citera
2010-04-15, 21:11
Medlem
Mr.Vrnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Britpop
Hoppas att jag kan få ett svar här.
Tar studenten nu till sommaren och mina föräldrar sa att dom skulle gå ihop med släkten och köpa nån present. Jag sa att en klassisk klocka med kvalité inte skulle vara fel varpå dom frågade om det var någon speciell jag ville ha.

Har inte haft några märkvärdiga klockor innan. Har haft en Seiko som tyvärr gått sönder nu och sen en annan skitklocka, så nu undrar jag om ni har några förslag på vad jag kan önska mig?
Vet inte hur mycket dom kan tänka punga ut så ni får gärna ge förslag på bra och prisvärda klockor.
Tack

Svårt att veta utan en summa att gå efter. Omega Sea/speadmaster är ett riktigt bra alternativ i 20.000isch klassen. 10.000isch så är en Longines (Hydro)Conquest ett bra val. Fram med en ungefärlig siffra att arbeta med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in