Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-10, 13:50
  #877
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertolucci
Om jag varit hård, är det för att jag inte önskar att du ska gå runt och se billig ut.

Brun enfärgad kostym kan inte skaka av sig känslan av billighetskostym, en känsla av två vita, en brun och la paloma.

Undvik detta, för din egen skull. Visst är efter 18 regeln inte strikt längre, visst kan man dyka upp i brun tweedkavaj, men en brun kostym? Nej, av ovan nämnda anledning.

Nu är ju inte detta en bomullskostym som ursprungsfrågan gällde men inte heller tweed. Nog kan jag tycka det är hårt sagt att säga att man skulle se billig ut i denna dock, eller?
https://www.spiga3.com/kategorier/ko...heck-wool-suit
__________________
Senast redigerad av mastejag 2017-11-10 kl. 13:53.
Citera
2017-11-27, 20:13
  #878
Medlem
Jag har ett problem när det kommer till skjortor och kostymer då jag är väldigt smal av mig, vilket resulterar i att jag i princip måste ha slim-modeller för att det inte ska se ut som jag går i ett tält.

Fick prova en kostym från J Lindeberg som jag lyckades ta en otroligt dålig bild av. Hur ser passformen på kavajen ut, förutom att ärmarna måste förlängas?

https://i.imgur.com/7UC0J32.jpg
Citera
2017-11-29, 17:01
  #879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Jag har ett problem när det kommer till skjortor och kostymer då jag är väldigt smal av mig, vilket resulterar i att jag i princip måste ha slim-modeller för att det inte ska se ut som jag går i ett tält.

Fick prova en kostym från J Lindeberg som jag lyckades ta en otroligt dålig bild av. Hur ser passformen på kavajen ut, förutom att ärmarna måste förlängas?

https://i.imgur.com/7UC0J32.jpg
Kavajen är för stor. Inte bara att ärmarna på kavajen är för korta, ärmarna på skjortan ser för långa ut också. Kavajen är för kort och knäppningen ser ut att sitta för högt upp i relation till din midja.
Citera
2017-11-29, 17:40
  #880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Kavajen är för stor. Inte bara att ärmarna på kavajen är för korta, ärmarna på skjortan ser för långa ut också. Kavajen är för kort och knäppningen ser ut att sitta för högt upp i relation till din midja.

Jag vet att det är jättesvårt att svara på. Men tror du att gå upp en storlek och sedan sy in kavajen kan vara ett bättre alternativ?
Citera
2017-11-29, 20:13
  #881
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtGbg
Jag vet att det är jättesvårt att svara på. Men tror du att gå upp en storlek och sedan sy in kavajen kan vara ett bättre alternativ?
Nej det tror jag inte alls skulle fungera, då blir axlarna för breda. Det är ingen justering du vill betala för.
Citera
2017-12-11, 10:34
  #882
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Nu är det ju inte jag som ska gå runt i kostymen, men jag hade i alla fall letat vidare. I mina ögon är det inte bara ärmarna som sitter lite sisådär, tycker passformen generellt är ganska osmickrande sett till din kroppsform (längden, byxornas passform/fall). Tog mig friheten att manipulera din bild till en passform som jag tycker att du ska leta efter.

http://imgur.com/OYJf1jt
Vänster är original och höger har jag photoshoppat.

Wow, väldigt snygga ändringar med ditt photoshoppande. Jag har ett otränat öga men har hittills lagt märke till förlängning av kavaj, ärmar längre, runt bröstet/ slipsen indragen och indragen nertill(smalare). Vad mer ska man kolla efter?
Citera
2018-01-09, 08:54
  #883
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok tack för förklaring det är väl å andra sidan också så att den tid du beskriver är förbi också innefattar den tid då brunt efter 18 ansågs gälla. Det känns enligt mig ganska kissnödigt att slaviskt följa den devisen. Med det sagt skulle jag inte dyka upp i brunt om klädkoden vad satt mörk kostym eller dyl.

Sen känns det väl lite som att arbetsplaster väldigt sällan idag har krav på kostym och där detta finns ofta är något uppluckrat i graden. Jag har tex besökt flera juristbyråer i stora staden som går i både rutigt och udda byxor m.m. På ett snittkontor i Sverige idag tror jag att en brun kostym skulle anses vara välklätt/överklätt på en stor majoritet.

Men som alltid så är ju ens personliga preferenser olika och jag frågade ju om råd och fick det så jag klagar absolut inte och överlag gillar jag att hålla på de klassiska så långt det bara går. Roetzel är ju en gammal husgud från förr


Vem fasiken sitter och stirrar på klockan vid 6 tiden för se om någon klär sig fel. 99% av befolkningen vet inte ens om regeln eller skit helt enkelt it den. Om du klär dig snyggt överlag och det enda felet du har gjort är att haft brunt på dig vid kvällen, ja då är det nog dags att skita i det sällskapet.

Nu är ingen av oss en Don Draper men denna serie räcker för övertala en att köpa en brun kostym.

http://www.konbini.com/us/wp-content..._1209_0305.jpg
Citera
2018-06-29, 21:31
  #884
Medlem
Kaustis avatar
Kostymer i Italien, finns det några bra butiker i Rom, Neapel eller nån outlet däremellan som man bör kika in om man är i Italien? Såg att reorna börjar den 1:a juli, precis samma dag som vi flyger dit.

Nån som har några tips?
Citera
2018-07-04, 10:25
  #885
Medlem
Timedealers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Kostymer i Italien, finns det några bra butiker i Rom, Neapel eller nån outlet däremellan som man bör kika in om man är i Italien? Såg att reorna börjar den 1:a juli, precis samma dag som vi flyger dit.

Nån som har några tips?

Cosimo Colonna och Davide Cenci. Grisal om du vill spräcka semesterbudgeten.
Citera
2019-01-16, 20:54
  #886
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Vem fasiken sitter och stirrar på klockan vid 6 tiden för se om någon klär sig fel. 99% av befolkningen vet inte ens om regeln eller skit helt enkelt it den. Om du klär dig snyggt överlag och det enda felet du har gjort är att haft brunt på dig vid kvällen, ja då är det nog dags att skita i det sällskapet.

Nu är ingen av oss en Don Draper men denna serie räcker för övertala en att köpa en brun kostym.

http://www.konbini.com/us/wp-content..._1209_0305.jpg
Ja tycker de ballt me brun kostym också, men man måste kunna bära upp de. Sen kanske man ska använda kostym ofta annars blir de nog lätt att den hänger mest. Angående brunt efter 6 så är de enligt mig på finare fester de gäller. Tex bröllop där festen kommer va senare än sex och det är dresscode kavaj. Då är det svarta skor som gäller. Ska man på middag hos polarna eller ut på en öl så spelar färgen på skorna eller kavaj ingen roll.
Citera
2019-01-17, 20:09
  #887
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja tycker de ballt me brun kostym också, men man måste kunna bära upp de. Sen kanske man ska använda kostym ofta annars blir de nog lätt att den hänger mest. Angående brunt efter 6 så är de enligt mig på finare fester de gäller. Tex bröllop där festen kommer va senare än sex och det är dresscode kavaj. Då är det svarta skor som gäller. Ska man på middag hos polarna eller ut på en öl så spelar färgen på skorna eller kavaj ingen roll.

Håller väl med. Brun är ju nog inte första färgen på en kostym man ska äga.

Men som sagt det är snyggt!
Citera
2019-03-04, 23:27
  #888
Medlem
Kaustis avatar
Nån som har koll på hur rean brukar se ut hos Oscar Jacobson inför studenten? Brukar det vara hyfsad (30%+) rabatt eller är det rätt usel rabatt överlag?

Är på jakt efter en tredelad mörkblå kostym, behöver den i slutet av juni så tänkte att studentrean antagligen bör gälla äldre pojkar som mig också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback