2019-07-22, 11:32
Medlem
Ska agera gudfar vid ett dop och vill införskaffa en så billig men stilren kostym som möjligt som kan funka i alla väder, även om den bara lommer att anvöndas vid speciella tillfällen ett par gånger om året. Har förstått det som att det är värt att satsa på en skräddarsydd, mörkblå kostym och har kikat på Grosshandlarn i Stockholm och Tailorstore, men jag behöver era råd innan jag beslutar mig.
Citera
2019-07-22, 13:34
Medlem
iSees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnidBlyton
Ska agera gudfar vid ett dop och vill införskaffa en så billig men stilren kostym som möjligt som kan funka i alla väder, även om den bara lommer att anvöndas vid speciella tillfällen ett par gånger om året. Har förstått det som att det är värt att satsa på en skräddarsydd, mörkblå kostym och har kikat på Grosshandlarn i Stockholm och Tailorstore, men jag behöver era råd innan jag beslutar mig.

Du blandar ihop skräddarsytt och MTM. Suitsupply är min favorit när man väger in budget, kvalitet och passform. Se till att köpa två par byxor från början eftersom byxor alltid slits fortare.
Citera
2019-07-22, 16:11
Medlem
Det kanske jag gör... Vad är MTM? Ska kolla Suitsupply. Har du några råd om färger/typ eller annat jag bör tänka på?
Citera
2019-07-22, 18:44
Medlem
rovmuns avatar
https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0754932002.html
Är det någon som vet hur HM:s bästa serie är?
Ärmfoder: Polyester 100%Foder: Viskos 100%Ull 98%, Elastan 2%
Citera
2019-07-22, 20:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Det kanske jag gör... Vad är MTM? Ska kolla Suitsupply. Har du några råd om färger/typ eller annat jag bör tänka på?

Made to measure.

Måttsytt.

Absolut inte samma sak som skräddarsytt.
En svensk skräddarsydd kostym från AW Bauer kostar från ca 35 000:- och uppåt.

https://www.awbauerco.com/

https://www.instagram.com/a.w.bauer_bespoketailors/
Senast redigerad av trottwell 2019-07-22 kl. 20:44.
Citera
2019-07-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Made to measure.

Måttsytt.

Absolut inte samma sak som skräddarsytt.
En svensk skräddarsydd kostym från AW Bauer kostar från ca 35 000:- och uppåt.

https://www.awbauerco.com/

https://www.instagram.com/a.w.bauer_bespoketailors/

Fy fan, nej det är över min budget. Får kolla upp Suit supply då om det rekas.
Citera
2019-07-24, 14:37
Medlem
Valde att beställa Lazio rutig mellanblå, billigaste möjliga, för 2 999 kr på Suitsupply och fyllde bara i vikt, ålder, längd osv. Får se på fredag när jag provar den om jag lämnar tillbaka, behåller eller får lämna in den till skräddare
Citera
2019-07-30, 07:49
Medlem
Har varit och provat min beställda kostym från Suitsupply nu. Jag valde den billigaste möjliga som ändå skulle kunna passa till det mesta, en rutig navyblå för 2 999 kr, som jag skrev tidigare. Nu fick jag ändå lämna den till skräddare där då jag gick på butiksförsäljarens rekommendationer och gjorde ändringar på kostymärmar, byxmidja och byxlängd för 505 kr... Det är dyrt att skaffa klädstatus, men stil får jag nog ändå aldrig. 😄
Citera
2019-07-30, 13:43
Medlem
Citat:
Har varit och provat min beställda kostym från Suitsupply nu. Jag valde den billigaste möjliga som ändå skulle kunna passa till det mesta, en rutig navyblå för 2 999 kr, som jag skrev tidigare. Nu fick jag ändå lämna den till skräddare där då jag gick på butiksförsäljarens rekommendationer och gjorde ändringar på kostymärmar, byxmidja och byxlängd för 505 kr... Det är dyrt att skaffa klädstatus, men stil får jag nog ändå aldrig. 😄
Jag skulle vilja påstå att en skräddare alltid ska involveras. Antingen att du köper en kostym helt från grunden från denne, eller åtminstone för mindre justeringar för att få så bra passform som möjligt.
Citera
2019-07-30, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirGawain
Jag skulle vilja påstå att en skräddare alltid ska involveras. Antingen att du köper en kostym helt från grunden från denne, eller åtminstone för mindre justeringar för att få så bra passform som möjligt.

Ja, det känns vettigt. Spännande att se sen. Får nog även införskaffa en skräddarsydd skjorta att ha till?
Citera
2019-07-30, 15:00
Medlem
Citat:
Ja, det känns vettigt. Spännande att se sen. Får nog även införskaffa en skräddarsydd skjorta att ha till?
Absolut ett bra val. Jag hade nog däremot provat ett antal off the rack-skjortor från olika tillverkare först. Alla har olika passform. Sannolikheten är stor att du hittar någon som sitter bra ändå. Pengarna du sparar på detta kan det vara värt att lägga på skorna istället och få ett par snygga oxfords i kalvskinn.
Citera
2019-07-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirGawain
Absolut ett bra val. Jag hade nog däremot provat ett antal off the rack-skjortor från olika tillverkare först. Alla har olika passform. Sannolikheten är stor att du hittar någon som sitter bra ändå. Pengarna du sparar på detta kan det vara värt att lägga på skorna istället och få ett par snygga oxfords i kalvskinn.

Åh, bra förslag. Ska leta efter oxfordskor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in