Werder Bremen är just nu 5 poäng från CL och Dortmund är tio (med åtta upp till EL). Fan vilken bra vårsäsong vi kommer att få! 13 poäng mellan CL och nedflyttning!
Jämförelse:
23 poäng i PL
31 poäng i La Liga
22 poäng i Serie A
23 poäng i Ligue 1
Inser att folk kommer att tro att jag nu gör något slags jämförelse om vilken liga som är bäst, så lugna era hästar innan ni vill spy galla över det här. Tycker enbart det är fantastiskt att vi visserligen har ett Bayern som är överlägset, men att i övrigt är det 19 poäng mellan sista plats i ligan och tredjeplats (vilken garanterar CL). Extremt små marginaler som avgör succé eller misslyckande.
Varför ska någon spy galla över ett så bra och neutralt inlägg?
Dom två hetaste lagen Bremen och Dortmund kan dom gå hela vägen till CL platserna?
En vinst för Dortmund mot Schalke nu till helgen då skiljer det "bara" 7 poäng.
Dom två hetaste lagen Bremen och Dortmund kan dom gå hela vägen till CL platserna?
Skulle någon av Bremen och Dortmund (även om jag inte tror det i slutändan) så skulle det vara en av dom sjukaste vändningarna jag sett under en säsong iaf! Riktigt kul att Bundesliga är så jämt iår, bara man inte börjar halka neråt.
Att dra in andra ligor i en diskussion brukar aldrig sluta väl på flashaback. Ville därför tydliggöra att jag inte lägger någon värdering i huruvida det ena eller andra skulle vara intrinsikalt bättre, hymlar dock inte med att jag gillar jämnheten i vår liga under topp två.
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Skulle någon av Bremen och Dortmund (även om jag inte tror det i slutändan) så skulle det vara en av dom sjukaste vändningarna jag sett under en säsong iaf! Riktigt kul att Bundesliga är så jämt iår, bara man inte börjar halka neråt.
Varför inte?! Vi har sett annat sjukt i ligan tidigare. Kaiserslauterns vinnande av ligan som nykomlingar med den unge Ballack och när mitt Braunschweig som semi-amatörer vann ligan. Slår väl nästan lika högt att två lag som legat sist i ligan så långt inne sedermera skulle kvalificera sig för EL/CL!
Som du säger dock, är fortfarande en lång väg att gå, flera motståndare att ta sig förbi och skulle Bremen/Dortmund eventuellt lyckas får övriga lag sig en funderare, till viss del skulle det ju då bero på deras egna inkompetens att tappa så stora försprång.
Förresten, ligan när Braunschweig vann sägs ofta ha varit en av de sämsta upplagorna sett till hur starka lagen var, rent namnmässigt är det en fröjd att beskåda dock:
2013/2014 räckte det med 61p för att nå CL-kval, 64p för CL-direktkvalifikation och 60p för EL-direktkvalifikation.
Om vi antar att det räcker även i år, så måste BVB (25p) vinna alla kvarvarande tolv matcher för att komma upp i 61p. Bremen (30p) behöver "bara" ta 31p på tolv matcher för att nå 61p. Det är 2,6p/match och "lite" mer än snittet på 1,4p/match hittills.
2012/2013 så räckte det å andra sidan med 55p för CL-kval, 65p för CL-direktkvalifikation och 51p för EL-direktkvalifikation. Det gör det lite lättare för lag som har en bit upp att drömma, men det är undantagslöst en sensationell vårsäsong som krävs.
Edit: Det verkar som om det är jämnare bakom FCB och VfL än det brukar vara så det kan räcka med något färre poäng, även om CL-direktkvalifikation verkar kräva liknande insatser från år till år.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-02-23 kl. 12:53.
Att dra in andra ligor i en diskussion brukar aldrig sluta väl på flashaback. Ville därför tydliggöra att jag inte lägger någon värdering i huruvida det ena eller andra skulle vara intrinsikalt bättre, hymlar dock inte med att jag gillar jämnheten i vår liga under topp två.
Förresten, ligan när Braunschweig vann sägs ofta ha varit en av de sämsta upplagorna sett till hur starka lagen var, rent namnmässigt är det en fröjd att beskåda dock:
Die Löwen an der Spitze! Tabellen är från 66/67, vilket var enda vinsten för Braunschweig och året innan var enda vinsten för TSV 1860. Fast HSV verkar ha sladdat i tabellen redan då...
Enormt spänd för ikväll, en vinst och Braunschweig har alla chanser att hänga med topp fyra, förlust och vi ligger en bra bit bakom med ett Nürnberg i toppform som pressar på underifrån. Vinst skulle även betyda att RBL förpassas till de lägre delarna av tabellen.
Förväntar mig att se er alla i matchtråden ikväll, om inte annat för att få se RBL lida. Skämt åsido, har vi några RBL sympatisörer här i tråden? Finns, som avhandlats ett antal gånger här, flera anledningar till varför man faktiskt skulle se det positivt om de satsar som planerat.
Med dagens (och sistlidna helgens) matcher med tyskt deltagande så vore det väl lämpligt om spelaren själv ansökte om namnändring: "Das Bost" är väl perfekt för en arbetsgivare som reklamerar "Das Auto"? Eller är tysk humor kvar på bajs- och skadeglädjestadiet?
Tackar så mycket! Intressant läsning.
Får väl ge honom att han verkar ha ett någorlunda psyke och tror på sig själv när (ingen annan?) gör det. Men jag är fortfarande av åsikten av att han inte håller i ens ett bottenlag i Bundesliga. Detta är knappast den enda och största tabben iår. Det är så många mål han är inblandad i, osäker överlag på planen. Visserligen har han ju inte det bästa försvaret som hjälper honom som Grus-Kalle varit inne på.
Men eftersom jag trotts allt ser rätt många andra matcher med andra lag också, har inte hittat någon målvakt som är sämre än honom. Hade alla dagar i veckan haft kvart Miellitz (som nöter bänk i Freibutg?) än att spela med Wolf, det är Oscar Berglund-klass på honom och mitt hat mot den mannen är också stort. Kanske är något fel på mig som ofta stör mig på målvakter!?
Imorgon smäller det! Håller du på Juventus cyberkalle? Bra match lär det bli iaf, för Kagawa och Gündogan såg heta ut sist.
Hade alla dagar i veckan haft kvart Miellitz (som nöter bänk i Freibutg?) än att spela med Wolf, det är Oscar Berglund-klass på honom och mitt hat mot den mannen är också stort. Kanske är något fel på mig som ofta stör mig på målvakter!?
Passande nog är förstemålvakten Bürki sjuk, och dessutom är det cup-spel snart, där Mielitz spelat varje match hittills, så härnäst kommer vi nog få se honom spela för Freiburg! Kan dock tillägga att cup-matcherna inte haft direkt övertygande målvaktsspel.
Senast redigerad av Lekmand 2015-02-23 kl. 18:24.