Resultat: .
0%
röster
2015-02-19, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Ni vet säkert alla vad jag tycker om utländska investerare i klubbar. Läste dock nyligen en intressant artikel om Utz Claassen, som numera äger 45% av RCD Mallorca och är ordförande för klubben. Jag hade ingen aning om detta, Claassen har annars varit ordförande för Hannover och suttit som styrelseordförande i ett flertal stora tyska företag. Sedan han blev ordförande i klubben för en månad sedan har saker rört sig snabbt, ett flertal tyska experter har bland annat tagits in som konsulter.

Tydligt att det är en stark kulturkrock mellan det tyska och det spanska i så väl ledningen som allting runt klubben. Redan innan Claassen tog över ordförandeposten hade han kommit till ledningen med en lista på 126 punkter som han ville förbättra med klubben, övriga styrande i klubben tog det inte väl och ett flertal konflikter uppstod. Det slipper han bry sig om nu och en plan att ta sig från den spanska andra ligan till Europeiskt spel har satts i verk.

Något han vill förändra är bland annat stadion-upplevelsen. Spanjorerna kommer tio minuter innan match och går fem minuter efter. Claassen själv brukar spendera 6-7 timmar på en Hannover-match, vilket är mer standard i Tyskland. För att få spanjorerna att följa detta vill han därför bland annat bygga om arenan, utöka kapaciteten, bygga vip-loger, ta bort löparbanorna, bygga infrastruktur och matställen.

Han har även börjat ett samarbete med hotellen på Mallorca. Tidigare kunde man inte fråga i receptionen om biljetter till Mallorcas matcher det kan man, likt i Tyskland, nu göra. En tysk och en engelsk spelare skall även värvas in för PR och det talas om att Peter Neururer, en man med enorm erfarenhet från 2.Bundesliga, kommer att tas in som tränare.

Har ni varit på Mallorca någon gång? I Tyskland brukar det kallas "das 17. Bundesland" och runt 4 miljoner tyskar semestrar på ön varje år, något Claassen vill utnyttja. Det bor ändå nästan 900 000 människor på ön, så utrymme finns för att klubben ska lyckas mycket bättre än vad den gör i nuläget.

Jag vet inte om finansieringen kommer att ske enbart genom Claassens egna pengar eller hur det är tänkt, men nog är det intressant. En tysk ägare, med tysk tränare och ett koncept kopierat från Bundesliga. Kan det lyckas i Spanien tro?

Ja, det är verkligen det konceptet som saknas. Tyska lag är väl också de som får in mest pengar genom sponsorer, vilket tyder på en brutal kunskap om marknadsföring. Det behöver Spanska lag. Det var verkligen ett riktigt intressant och bra inlägg av dig.
Citera
2015-02-19, 19:47
Medlem
xtroes avatar
Citat:
En tysk ägare, med tysk tränare och ett koncept kopierat från Bundesliga. Kan det lyckas i Spanien tro?
Grymt inlägg som vanligt marc0p0l0! Väldigt intressant läsning.

Vet inte om det tagits upp redan men nu har även Selassie förlängt med Bremen! 2018 gäller det nya kontraktet till. Tänka sig, vilken jävla bremensupporter kunde tro detta när man ser vilka spelare som förlängt, värvats in och tabelläget!? Var helt säker på att Bremen skulle ryka före Dortmundmatchen, och även efter det inte speciellt positiv. Men nu känns det riktigt fint! Ska bli väldigt intressant att se vad man kan göra mot Schalke borta, har svårt och se att vi fortsätter vinstlokomotivet men man vet aldrig, dom har ju några kluriga skador.

Annars längtar jag tills tisdag och Juve - Dortmund, satan vilken spännande match det kan bli. Få upp nivån på Sahin och Gündogan som marc0p0l0 varit inne på, så kan det bli ett livsfarligt Dortmund (iaf om man jämför med höstsäsongen i Bundesliga!)

Skrivet från telefonen så kan vara lite stavfel här och var.
Citera
2015-02-19, 21:22
Medlem
fchansas avatar
Citat:
Ni vet säkert alla vad jag tycker om utländska investerare i klubbar. Läste dock nyligen en intressant artikel om Utz Claassen, som numera äger 45% av RCD Mallorca och är ordförande för klubben. Jag hade ingen aning om detta, Claassen har annars varit ordförande för Hannover och suttit som styrelseordförande i ett flertal stora tyska företag. Sedan han blev ordförande i klubben för en månad sedan har saker rört sig snabbt, ett flertal tyska experter har bland annat tagits in som konsulter.

Tydligt att det är en stark kulturkrock mellan det tyska och det spanska i så väl ledningen som allting runt klubben. Redan innan Claassen tog över ordförandeposten hade han kommit till ledningen med en lista på 126 punkter som han ville förbättra med klubben, övriga styrande i klubben tog det inte väl och ett flertal konflikter uppstod. Det slipper han bry sig om nu och en plan att ta sig från den spanska andra ligan till Europeiskt spel har satts i verk.

Något han vill förändra är bland annat stadion-upplevelsen. Spanjorerna kommer tio minuter innan match och går fem minuter efter. Claassen själv brukar spendera 6-7 timmar på en Hannover-match, vilket är mer standard i Tyskland. För att få spanjorerna att följa detta vill han därför bland annat bygga om arenan, utöka kapaciteten, bygga vip-loger, ta bort löparbanorna, bygga infrastruktur och matställen.

Han har även börjat ett samarbete med hotellen på Mallorca. Tidigare kunde man inte fråga i receptionen om biljetter till Mallorcas matcher det kan man, likt i Tyskland, nu göra. En tysk och en engelsk spelare skall även värvas in för PR och det talas om att Peter Neururer, en man med enorm erfarenhet från 2.Bundesliga, kommer att tas in som tränare.

Har ni varit på Mallorca någon gång? I Tyskland brukar det kallas "das 17. Bundesland" och runt 4 miljoner tyskar semestrar på ön varje år, något Claassen vill utnyttja. Det bor ändå nästan 900 000 människor på ön, så utrymme finns för att klubben ska lyckas mycket bättre än vad den gör i nuläget.

Jag vet inte om finansieringen kommer att ske enbart genom Claassens egna pengar eller hur det är tänkt, men nog är det intressant. En tysk ägare, med tysk tränare och ett koncept kopierat från Bundesliga. Kan det lyckas i Spanien tro?

Har varit ett flertal gånger på Mallis men förra sommaren (2014) var speciell. Då bodde vi en vecka i ett "Tyskt" område utanför Palma. Har aldrig ätit så mycket surkål eller Tyska korvar tidigare, inte ens i Tyskland Man trodde definitivt inte att man var i Spanien. Ska bli kul att se om han lyckas. Skulle gärna se Mallorca tillbaka i högsta ligan igen.

Men beskrivningen stämmer. När jag var i Hannover på match (och alla andra Tyska matcher jag sett med för den delen) så spenderade vi i princip hela dagen runt, kring och på matchen. När jag såg fotboll i Spanien senast så var det inte en enda av de cigarr rökande gubbarna som reste sig nån gång under hela matchen. De kom innan matchen, de satt rökandes hela matchen och de gick två sekunder efter matchen blåsts av.
Citera
2015-02-19, 22:05
Medlem
Ewrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtroe
Grymt inlägg som vanligt marc0p0l0! Väldigt intressant läsning.

Vet inte om det tagits upp redan men nu har även Selassie förlängt med Bremen! 2018 gäller det nya kontraktet till. Tänka sig, vilken jävla bremensupporter kunde tro detta när man ser vilka spelare som förlängt, värvats in och tabelläget!? Var helt säker på att Bremen skulle ryka före Dortmundmatchen, och även efter det inte speciellt positiv. Men nu känns det riktigt fint! Ska bli väldigt intressant att se vad man kan göra mot Schalke borta, har svårt och se att vi fortsätter vinstlokomotivet men man vet aldrig, dom har ju några kluriga skador.

Annars längtar jag tills tisdag och Juve - Dortmund, satan vilken spännande match det kan bli. Få upp nivån på Sahin och Gündogan som marc0p0l0 varit inne på, så kan det bli ett livsfarligt Dortmund (iaf om man jämför med höstsäsongen i Bundesliga!)

Skrivet från telefonen så kan vara lite stavfel här och var.
TGS trodde jag nog skulle stanna, han hade inte så stor chans att visa upp sig under Dutt (som konstant bänkade honom). Kan dock inte riktigt förstå att Echin lyckades få Junuzovic att skriva på. Kan bli bra om man kan få in en bra målvakt i sommar. Man skrev även tidigt ett längre kontrakt med tränarteamet.

Nu kommer dock den svåra perioden för Bremen, Schalke, Wolfsburg, Freiburg och Sedan München. Viktiga här är tre poäng mot Freiburg samt hålla uppe lagmoralen så man kan skaffa sig en bra placering för att få en bra känsla med sig inför nästa säsong. Man är även kvar i cupen med ett motstånd man ska slå. Lite tur med lottningen så kan man säkerligen knipa en semi.

Tisdag blir riktigt spännande, ser fram emot den matchen med tanke på veckans tråkiga matcher...
Citera
2015-02-19, 22:26
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Schalke gjorde det helt okej. Det viktiga här är ju inte skämma ut sig fullständigt, och förlora med löjliga siffror som tex förra året. Det är ytterst få lag som rår på Real Madrid i dagsläget. Dom flesta andra topplag i toppligorna skulle troligen åka på liknande förluster.

Dock är ju faktiskt Real ganska rejält ur form. Så det var ju inte direkt en bra insats av Schalke oavsett.

Men vad finns att förvänta sig. Schalke är inte bättre.
Citera
2015-02-19, 23:52
Medlem
Grus-Kalles avatar
Med dagens (och sistlidna helgens) matcher med tyskt deltagande så vore det väl lämpligt om spelaren själv ansökte om namnändring: "Das Bost" är väl perfekt för en arbetsgivare som reklamerar "Das Auto"? Eller är tysk humor kvar på bajs- och skadeglädjestadiet?

Glück auf och godnatt!
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-02-19 kl. 23:56.
Citera
2015-02-20, 08:20
Medlem
cyberkalles avatar
Kommer missa dagens match pga en fest men vi alla hoppas väl på att apelsinens gäng vinner ikväll eller?

Det gick inge bra i onsdags när min blivande fru Helene Fischer höll sin konsert i München och en idiot gav henne en halsduk från det onda laget.
http://vk.com/fcb_dfb?z=video-62059346_171277341%2F6093113d8dce199b2c

Jag har satt henne i karantän för att hon rört i halsduken och kommer snart ut och sjunger för er.

Wolfsburg är jäkligt heta just nu kan inte vi börja anfalla på ett liknande vis som dom eller Dortmund så som vi gjorde under Jupp så blir jag lite gladare.
Citera
2015-02-20, 12:53
Medlem
marc0p0l0s avatar
Tackar för de varma orden, det uppskattas.

Citat:
Ursprungligen postat av fchansa
Men beskrivningen stämmer. När jag var i Hannover på match (och alla andra Tyska matcher jag sett med för den delen) så spenderade vi i princip hela dagen runt, kring och på matchen. När jag såg fotboll i Spanien senast så var det inte en enda av de cigarr rökande gubbarna som reste sig nån gång under hela matchen. De kom innan matchen, de satt rökandes hela matchen och de gick två sekunder efter matchen blåsts av.

Verkligen något man har lyckats väl med i de tyska klubbarna. Bra infrastruktur runt arenorna, matställen och barer, bidrar nog mycket till klubbarnas goda ekonomiska situation och till de höga publiksnitten med för den delen. Arenorna är en naturlig samlingspunkt när det är matchdag.

Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Med dagens (och sistlidna helgens) matcher med tyskt deltagande så vore det väl lämpligt om spelaren själv ansökte om namnändring: "Das Bost" är väl perfekt för en arbetsgivare som reklamerar "Das Auto"? Eller är tysk humor kvar på bajs- och skadeglädjestadiet?

Glück auf och godnatt!

Undrar om Grus-Kalle fick i sig ett par öl igår?

Gällande Mönchengladbachs situation får man väl säga att de gjorde en bra match, trots Sevillas mål. Hade flera chanser att sätta en boll själv och var spelmässigt starkare än spanjorerna. 2-0 ska väl inte vara en omöjlighet hemma.

Spännande omgång till helgen, får se om Dortmund fortsätter klättra, Skripnik blir adlad i Bremen och om Augsburg(!!) eller Leverkusen blir det lag som utmanar om Champions League.
Citera
2015-02-20, 19:13
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
...
Undrar om Grus-Kalle fick i sig ett par öl igår?

Gällande Mönchengladbachs situation får man väl säga att de gjorde en bra match, trots Sevillas mål. Hade flera chanser att sätta en boll själv och var spelmässigt starkare än spanjorerna. 2-0 ska väl inte vara en omöjlighet hemma.

Spännande omgång till helgen, får se om Dortmund fortsätter klättra, Skripnik blir adlad i Bremen och om Augsburg(!!) eller Leverkusen blir det lag som utmanar om Champions League.

Nej, var bara tvungen att få bort tankarna på Wendts missar och det bedrövliga resultatet i Sevilla. Om spanjorerna gör mål i returen så måste Gladbach göra tre, 1-0 är ett riktigt skitresultat när man äger matchen mot fjolårets mästare.

Är det någon som förstod cyber-kalles referens till "apelsinens gäng"? Jag antar att han menar VfB och tyvärr får de nog det svårt ikväll.
Citera
2015-02-20, 19:44
Medlem
xtroes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Nej, var bara tvungen att få bort tankarna på Wendts missar och det bedrövliga resultatet i Sevilla. Om spanjorerna gör mål i returen så måste Gladbach göra tre, 1-0 är ett riktigt skitresultat när man äger matchen mot fjolårets mästare.

Är det någon som förstod cyber-kalles referens till "apelsinens gäng"? Jag antar att han menar VfB och tyvärr får de nog det svårt ikväll.
Apelsinen syftar till en Stuttgartsupporter vid namn Orangina som också hade det på sin visningsbild. Minns jag rätt hade han ett stort hat mot många i Stuttgart och speciellt tränaren som var där. Minns även att han hatade mycket på Bayern. Rolig prick.
Citera
2015-02-20, 22:42
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Dortmund har nu på 3 omgångar gått från att vara sist med minst antal gjorda mål till att ligga på 10:e plats med endast 8 lag före i "gjorda mål" kolumnen. (Med en match mer spelad jag vet.)

Trots det släpper Dortmund fan in 2 mål mot Stuttgart som hade varit mållösa i 6 raka. Inte bra. 2 mål insläppta hemma mot Augsburg är inte heller speciellt bra.

Men men, jag kanske är naiv, men det är faktiskt bara 7poäng upp till en EL-plats och 9 till en CL-plats.

Vågar man hoppas?

Inget av lagen under Wolfsburg imponerar ju speciellt mycket just nu.
Vore trist om det inte blir CL för Dortmund nästa år
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2015-02-20 kl. 22:45.
Citera
2015-02-20, 22:44
Avslutad
Hier kommt Dortmund!

Äntligen har vändningen faktiskt kommit. Fint av Reus att förnya kontraktet också så att Dortmund får bra betalt om han lämnar.

Det kan bli jobbigt för Pep & co om Douglas Costa petar in en boll på Allianz. Eller så slutar dubbelmötet som mot Basel; fiasko borta, storvinst hemma.

Intressant skrivet förresten, marc0p0l0.
Senast redigerad av U-Fig 2015-02-20 kl. 22:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in