Men annars en bra trupp, kul med Volland! Hoppas att han får starta längst fram. Känns ju klart hetare än Klose om ni frågar mig. Brukar dock inte spela som "nia" utan snarare som ytterforward i Hoffenheim. Tror att han spelat max 1-2 matcher som "spets".
Volland är också en konkurrent till Müller på höger sida. Müller är en bättre målskytt, men Volland ser jag som mer komplett och den bättre spelaren rent tekniskt. Müllers spel har inte varit bra i de stora matcherna i vår. Ett 4-3-3 med Reus-Klose-Volland på topp hade varit kul att se - inte så troligt dock.
Är det någon som har siffror på lönerna i Dortmund? Brukar bli massa snack om värvningar därifrån än hit och än dit så här års. Men eftersom man ska gjort rejäla justeringar uppåt det senaste året, så kanske det inte är lika enkelt?
Är det någon som har siffror på lönerna i Dortmund? Brukar bli massa snack om värvningar därifrån än hit och än dit så här års. Men eftersom man ska gjort rejäla justeringar uppåt det senaste året, så kanske det inte är lika enkelt?
Grundlöner för spelarna ligger troligtvis kring €70m, totala lönekostnader inklusive bonusar på 110. Vad jag har hört i alla fall. Lönekostnaderna stiger i en stadig takt men är fortfarande en bra bit under jämförbara klubbar. Sedan verkar man ha lärt sig från förra året att göra klart med övergångar tidigt - innan marknaden blir överhettad.
Grundlöner för spelarna ligger troligtvis kring €70m, totala lönekostnader inklusive bonusar på 110. Vad jag har hört i alla fall. Lönekostnaderna stiger i en stadig takt men är fortfarande en bra bit under jämförbara klubbar. Sedan verkar man ha lärt sig från förra året att göra klart med övergångar tidigt - innan marknaden blir överhettad.
Intressant är också att lönesumman på 87,7 MEUR (för spelare, tränare och reservlag) under 2012/2013 innehöll premier på nästan 40% (34,8 MEUR). Tyskland har 28% kostnader för arbetsgivaren utöver bruttolön, i Sverige är det 51% (!).
Den totala lönekostnaden i all ära, men dels har BVB en ganska liten trupp och dels har man en hel del mindre namn i denna. Att den är lägre än ett motsvarande topplag är i mångt och mycket naturligt.
Det intressanta, i dessa tider av sillyrykten, är snarast vad toppspelarna tjänar, sådana som Reus eller Hummels?
Den totala lönekostnaden i all ära, men dels har BVB en ganska liten trupp och dels har man en hel del mindre namn i denna. Att den är lägre än ett motsvarande topplag är i mångt och mycket naturligt.
Det intressanta, i dessa tider av sillyrykten, är snarast vad toppspelarna tjänar, sådana som Reus eller Hummels?
Inte särskilt mycket i jämförelse med toppspelarna i Bayern. Reus och Hummels ligger på 4 miljoner euro/år (netto). Jag tror ingen av dom (inklusive Gundogan) lämnar i sommar. Det måste vara för enorma bud i såna fall. Dortmund har satt sig i ett mycket gott förhandlingsläge eftersom kontrakten är långa.
Någon som har info om Watzke? det han har gjort med Dortmunds ekonomi är ju mirakulöst, ifrån konkursdrabbat 05 till en klubb som ständigt går + och nu mera har en omsättning runt 256,2 M euro/år enligt Deloitte.
Ja i morgon ska det hela avgöras. Vem åker ur och vem får kvala? HSV sitter i förarsätet men har en svår bortamatch mot Mainz som måste vinna för att säkra EL-platsen (Augsburg flåsar i nacken en poäng efter). Nürnberg möter Schalke borta där hemmalaget behöver en poäng för att säkra direktplatsen till CL. Braunschweig har den på pappret kanske lättaste bortamatchen då de möter Hoffenheim som ju inte har något att spela för. Där lär hemmalagets motivation bli avgörande för utgången. Hoffenheim har som bekant en hög högstanivå men kan också spela riktigt uselt.
HSV-flaggan vajar lite snett på bilden vilket är talande för lagets nuvarande situation och form. Till morgondagens möte så ska dock viktige Lasogga komma tillbaka och även Jansen sägs vara spelklar. Men ingen av dem är 100 % bekräftad som frisk.
Även jag håller en tumme för dina gubbar i morgon Dippsi. Kommer att bli en grymt spännande sista omgång både vad gäller bottenstriden och CL-/EL-platser. Är själv bortrest i Harz (ett resmål som jag och flera andra rekommenderat i tråden tidigare) men kommer att följa livesändningarna på radio från NDR 2. För den som sitter vid en dator borde Konferenz från Sky vara en självklarhet.
Nu ska jag sänka några flaskor Jever och ladda inför morgondagen. Prost och tack för en trevlig säsong här i tråden!
Även jag håller en tumme för dina gubbar i morgon Dippsi. Kommer att bli en grymt spännande sista omgång både vad gäller bottenstriden och CL-/EL-platser. Är själv bortrest i Harz (ett resmål som jag och flera andra rekommenderat i tråden tidigare) men kommer att följa livesändningarna på radio från NDR 2. För den som sitter vid en dator borde Konferenz från Sky vara en självklarhet.
Nu ska jag sänka några flaskor Jever och ladda inför morgondagen. Prost och tack för en trevlig säsong här i tråden!
Prosit själv,
Harz är förunderligt skönt område, så en annan är avis. Hur kan man bättre fira att H96 är klara? Din bild av de två flaggorna fick mig att fundera, den klartänkta delen av mig vill se HSV i Zweite. Den där andra vill det nog inte, extremt klassiskt lag i Bundesliga. Blir det kval mot Paderborn eller Fürth är ställningstagandet bra mycket enklare.
Fyfan vilka underbara dagar jag haft här nere och kommer att ha.
Det kommer bli trevligt med fotboll i eftermiddag och jag är glad över att fått visa upp Tyskland från den bästa sidan åt mina vänner som är med.
Jag vinkar åt er från läktaren och från Marienplatz.
Skål på er BL-vänner och alla andra.
Då var årets Bundesliga strax slut, kvar är bara cupfinalen samt de olika kvalmatcherna.
Inför sista omgången så redovisar jag ställningen i tipstävlingen, denna gång uppdelad i de som avser våra tips angående ligaplacering för respektive lag och de övriga poängen som utdelas. Som tidigare nämnts ser det bra ut.